Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DRINGEND: "Licht-advies" gevraagd!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DRINGEND: "Licht-advies" gevraagd!

    Ik zou voor een lopend project met opvallend licht, interieur foto- en video-opnames van zeer donkere glasramen moeten maken ... De hoogste delen bevinden zich echter op een hoogte van 5 à 6 meter boven de grond.

    Op de site van Foto Rubens zag ik volgende videolamp staan: Kaiser 93325 Videolight 4 1000W Lighting Unit

    Iemand enig idee wat de reikwijdte van deze lampen is?
    Zou het haalbaar met deze lamp te werken? ... Niet om het hele raam uit te lichten, maar om het met "gebundeld licht" in "zones" te fotograferen Voor alle duidelijkheid: het gaat om werkopnames in functie van schadebepalingen (beschadigingen aan het glas/schildering), niet om kunstopnames!
    Last edited by Carola; 28 juli 2008, 19:45.

  • #2
    Re: DRINGEND: "Licht-advies" gevraagd!

    Is een statief geen oplossing?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: DRINGEND: "Licht-advies" gevraagd!

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Is een statief geen oplossing?
      Heuuu ... niet echt, want dan zou het geen probleem zijn!

      Normaal kunnen we aan de hand van foto- en video-opnames met doorvallend licht, langs de binnenzijde, de schade bepalen (beschadigingen aan het glas/schildering) ... maar hier gaat het om zeer donkere glasramen met hele kleine stukjes glas. Onze normale methodiek werkt hier niet, maar met opvallend licht krijg ik wel het gewenste resultaat. De kleinere en lager gelegen ramen het ik met de flits gefotografeerd, met een bruikbaar resultaat ... ik moet nu een vergelijkbare oplossing vinden voor de grotere en hoger gelegen glasramen.

      Een zeer sterke flits kopen en een behoorlijk dure investering (+ vaak camera-gebonden), zonder zekerheid over het resultaat. Omdat ik dit materiaal in de toekomst wellicht niet vaak nodig zal hebben, lijkt een videolamp een betere investering, ook al omdat ik ze zowel voor mijn foto- als voor mijn video-opnames kan gebruiken (+niet toestel-gebonden).

      Comment


      • #4
        Re: DRINGEND: "Licht-advies" gevraagd!

        Oorspronkelijk geplaatst door Carola Bekijk bericht
        Ik zou voor een lopend project met opvallend licht, interieur foto- en video-opnames van zeer donkere glasramen moeten maken ... De hoogste delen bevinden zich echter op een hoogte van 5 à 6 meter boven de grond.

        Op de site van Foto Rubens zag ik volgende videolamp staan: Kaiser 93325 Videolight 4 1000W Lighting Unit

        Iemand enig idee wat de reikwijdte van deze lampen is?
        Zou het haalbaar met deze lamp te werken? ... Niet om het hele raam uit te lichten, maar om het met "gebundeld licht" in "zones" te fotograferen Voor alle duidelijkheid: het gaat om werkopnames in functie van schadebepalingen (beschadigingen aan het glas/schildering), niet om kunstopnames!
        Carola,stabiel statief en een telelens ,wachten tot de zon achter het glasraam komt,flitsen lijkt mij niet haalbaar of je moet ze achter het glasraam kunnen plaatsen zoals ik (je kent mij wel ...) voor een inmiddels overleden
        glasraamhandelaar heb gedaan...maar dat waren zware studio flitsen van 2400 watsec.
        U mag mij op mijn e-mail adres ook contacteren als je wil..

        Groetjes,Fernand

        Comment


        • #5
          Re: DRINGEND: "Licht-advies" gevraagd!

          En toch ben ik bijna zeker van dat een statief de oplossing zal kunnen bieden.

          Probeer het volgende:
          Toestel op statief met een lange sluitertijd van bv 10 sec.
          Neem een zware zaklamp en maak een smalle lichtbundel.
          Belicht met uw zaklamp het onderwerp gedurende bv 10 sec.
          beweeg een beetje met de zaklamp over het onderwerp zodat het licht redelijk goed verstrooid is.
          Als je niet goed kan inschatten hoeveel licht uw lamp geeft en wat de juiste sluitertijd zal zijn zal je een beetje moeten experimenteren. Maar ik ben er zeker van dat dit zal werken.
          Door de lengte van uw sluitertijd ,uw diafragma en de belichting met uw lamp kun je meer licht maken dan met gelijk welke flitser.

          Als ik op verlof ben en tijd heb ben ik snachts soms ook bezig met landschappen te belichten met mijn zaklamp. En dan krijg je detail waar je anders nooit geen detail zou krijgen in uw nachtopnamen.

          Zeker eens proberen
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment

          Working...
          X