Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk ultralicht en -compact reisstatief ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk ultralicht en -compact reisstatief ?

    Hallo,

    Een search naar dit specifieke onderwerp leverde niet zo heel veel concrete info op, vandaar deze vraag :
    Ik ben dus op zoek naar een heel licht en compact doch deftig en stevig statief. Zelf is mijn oog gevallen op de Gitzo Traveler GT1541-T maar als er iemand een waardig alternatief weet van een ander of minder bekend merk is deze informatie ook welkom.

    Ook hands-on ervaring met de Gitzo Traveler of vergelijkbaar statief wordt meer dan op prijs gesteld.

    Alvast bedankt,
    Peter
    Last edited by PeterMac; 27 juli 2008, 13:04.
    Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
    Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

  • #2
    Re: Welk ultralicht en -compact reisstatief ?

    Niemand ?

    Heeft er iemand toevallig ervaring met de Gitzo Traveler GT1541T ?
    Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
    Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

    Comment


    • #3
      Re: Welk ultralicht en -compact reisstatief ?

      Er is een schijnbare tegenstelling tussen licht en statief. Een goed statief is namelijk groot en zwaar.

      Zelf gebruik ik voor op reis een tafelstatief. Elk model is goed als er maar totaal geen beweging in zit zoals bij de Gorillapod. Zo'n tafelstatief druk ik met camera ook tegen een pilaar om in een kerk binnen opnamen te maken.

      Licht is ook een rijstzak. Tegenwoordig zit er al lang geen rijst meer in. Zelf gebruik ik een Japans schelpenkussen, slaapt ook lekker.
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

      Comment


      • #4
        Re: Welk ultralicht en -compact reisstatief ?

        Ik heb de velbon sherpa pro 545 aangeschaft. Gewicht 1,3kg. Samen met een kleine balhoofd in de buurt van de 1.8kg. Velbon heeft een minder goede naam vanwege de goedkope statiefjes die ze ook maken, maar de Sherpa Pro series is zeer degelijk. Na gebruik op vakantie ben er dik tevreden mee. Ik pak het nu soms ook in plaats van mijn Manfrotto 055MF3. Er zijn wel geen superzware objectieven in mijn verzameling, maar met een canon 20D en lanzen zoals tamron 12-24 of sigma 70-300mm is het heel goed te gebruiken.

        Ik heb in de winkel de Gitzo traveler wel in mijn handen gehad. Het is degelijk gemaakt en is nog een stuk compacter dan de Velbon vanwege het velschil in buis dikte van de poten. De draai/klik mechanisme van de velbon vond ik zelf prettiger. Voor mij was de prijs de beslissende factor.

        zie ook
        Last edited by Helen; 7 september 2008, 16:00.
        vriendelijke groeten, Helen
        Updated WWW.HELENICA.NL
        ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

        Comment


        • #5
          Re: Welk ultralicht en -compact reisstatief ?

          Hallo,

          Na het lezen van bovenstaande feedbacks en een bezoekje aan Konijnenberg gisteren heb ik mijn keuze gemaakt.

          Ik had nog nooit echt in een winkel waar men veel statieven heeft de tijd genomen om er eens iets grondiger naar te kijken maar dit heeft me de ogen wel geopend. Een hele tijd geleden had ik me DIT STATIEF besteld en voor hetgeen ik het totnogtoe nodig had voldeed dit ruimschoots (dacht ik ). Ik dacht echter - na een beschrijving van de gitzo gt1541t gezien te hebben - dat die Gitzo's veel compacter en lichter waren en er waarschijnlijk nog tal van alternatieve reisstatieven zouden te vinden zijn. Niets is echter minder waar. Het blijkt dat mijn statief heel erg licht is in vergelijking met de rest en dat mijn balhoofd ongeveer zoveel weegt als het statief zelf en voor reisdoeleinden heb ik dan ook het balhoofd vervangen door een heel licht modelletje wat het gewicht van mijn statief op minder dan 1,5 kilo brengt. Tot zover het reisstatief verhaal !

          Na een grondige uitleg en demo van de andere statieven - waaruit ook bleek dat mijn huidig statief niet echt de hoogte biedt die ik nodig heb en met uitgeschoven zuil veel aan stabiliteit verliest - heb ik me echter wel een Manfrotto 055XPROB aangeschaft waar ik dan mijn zware Gitzo kop op zet voor het 'lokalere' werk. Dit is, zoals velen onder jullie wel weten wat blijkt uit het lezen van veel topics hieromtrent op dit forum, een zeer goed en stabiel statief aan een erg acceptabele prijs.

          Greetz,
          PeterMac
          Sony A99 + Sony 24-70 mm F2.8 ZA SSM Carl Zeiss Vario-Sonnar T*
          Sony NEX7 + SEL 10-18 + Tamron 18-200

          Comment

          Working...
          X