Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits op statief ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flits op statief ?

    Ik ben beginner en wil wat meer experimenteren met mijn flits (Speedlite). Zo wil ik hem op een statief kunnen zetten om zo (enkel) zijdelings licht te krijgen. Ik heb al door dat je dat met een off camera shoe kan doen, maar hoe bevestig je de flits op het statief, is daar een speciaal tussenstuk voor nodig ?

    En is er een andere mogelijkheid dan de off camera shoe, want die lijkt me nogal kort ? Mijn camera-flits mag niet afgaan om de andere te triggeren, want ik wil geen frontaal licht ...

    So many questions ...


    Alvast bedankt,
    Geert

  • #2
    Re: Flits op statief ?

    ik denk dat een off-camera shoe een schroefdraad heeft om op een statief te zetten maar ben hier niet helemaal zeker van.

    wat betreft andere oplossingen, zoek eens op Cactus triggers en er gaan een hele strobisten-wereld open
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Flits op statief ?

      In Canon-terminologie ben ik niet helemaal thuis, ik heb een Nikon D80 met een SB-800. Bij de SB-800 werd een plaatje bijgeleverd dat je met schroefdraad op een statief kan bevestigen, en waarop je de flits kan monteren. Vervolgens stel je de on-camera flash in als Master, en de SB-800 als slave / Remote. De on-camera flash geeft dan een 'voorflits', waarop tijdens de eigenlijke opname de SB-800 flitst. 't gebeurt allemaal zo snel dat je het met het blote oog uiteraard niet kan zien, maar het werkt wel, en goed zelfs ;-)

      Kijk bvb ook eens op http://www.strobist.blogspot.com/ , dat is een hele site over niks anders dan creatieve lichttechnieken in de fotografie.
      Ook de site van Joe McNally kan verhelderend zijn.
      D80 + Tamron 17-50mm f/2.8 SP XR Di-II LD & Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC HSM & Sigma 2x Teleconvertor & SB-800

      Comment


      • #4
        Re: Flits op statief ?

        Oorspronkelijk geplaatst door jorisd Bekijk bericht
        In Canon-terminologie ben ik niet helemaal thuis, ik heb een Nikon D80 met een SB-800. Bij de SB-800 werd een plaatje bijgeleverd dat je met schroefdraad op een statief kan bevestigen, en waarop je de flits kan monteren. Vervolgens stel je de on-camera flash in als Master, en de SB-800 als slave / Remote. De on-camera flash geeft dan een 'voorflits', waarop tijdens de eigenlijke opname de SB-800 flitst. 't gebeurt allemaal zo snel dat je het met het blote oog uiteraard niet kan zien, maar het werkt wel, en goed zelfs ;-)

        Kijk bvb ook eens op http://www.strobist.blogspot.com/ , dat is een hele site over niks anders dan creatieve lichttechnieken in de fotografie.
        Ook de site van Joe McNally kan verhelderend zijn.
        Zo'n plaatje wordt bij Canon flitsers ook geleverd.... maar helaas zijn Canon flitsers niet op die manier aan te sturen Da's Een van de dingetjes die ik nu ook mis want bij vorige camera (pentax k10d) kon dit wel. Bij Canon moet je de externe flitser aansturen met een 580EX op de camera (je hebt dan dus persé 2 flitsers nodig waarvan minimaal één 580EX exemplaar) of een andere speciale dure transmitter
        (ETTL) of anders een set Pocketwizards (Manual en nog veel duurder). Een goedkope, maar kwalitatief minder goede oplossing zijn de Ebay triggers.
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Flits op statief ?

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Zo'n plaatje wordt bij Canon flitsers ook geleverd.... maar helaas zijn Canon flitsers niet op die manier aan te sturen Da's Een van de dingetjes die ik nu ook mis want bij vorige camera (pentax k10d) kon dit wel. Bij Canon moet je de externe flitser aansturen met een 580EX op de camera (je hebt dan dus persé 2 flitsers nodig waarvan minimaal één 580EX exemplaar) of een andere speciale dure transmitter
          (ETTL) of anders een set Pocketwizards (Manual en nog veel duurder). Een goedkope, maar kwalitatief minder goede oplossing zijn de Ebay triggers.
          Bestel bij zo'n ebay-trigger er dan maar gelijk zo'n kabeltje bij, want die ontvangers zijn niet erg stevig!
          EOS 5DIV+BG-E20; EOS 6D+BG-E13; EF70-200 L F4 IS USM; EF24-105 L F4 IS USM; EF 50 1.8 II, EF100 L F2.8 IS USM; 2x EX 580 II; ThinkTank Navigator; etc.

          Comment


          • #6
            Re: Flits op statief ?

            Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
            ik denk dat een off-camera shoe een schroefdraad heeft om op een statief te zetten maar ben hier niet helemaal zeker van.

            wat betreft andere oplossingen, zoek eens op Cactus triggers en er gaan een hele strobisten-wereld open
            Bedankt voor de tip van de cactus triggers, lijkt me net wat ik zocht !


            De Simpele

            Comment


            • #7
              Re: Flits op statief ?

              Die cactus triggers zijn erg handig. Maar vergis je niet: je moet volledig manual gaan belichten. Dus veel trial and error en onthouden.

              Met de OC-E2/3 kun je off shoe flitsen met je speedlite. De kabel is niet lang, maar lang genoeg om net een spannender effect te creeeren.

              Zelf werk ik sinds kort met een 580EX en 420EX via IR behoud je ETTL en het bereik is (vind ik,binnenhuis) goed. Ik wil de 420EX vervangen door een 2e 580EX. Maar dat zijn best wel investeringen.

              Oja, de OC-e2/3 hebben een schroefdraad en kunnen zo met een spigot op een lichtstatief worden gezet, of een gewoon statief natuurlijk.

              Comment

              Working...
              X