Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waar op letten bij aankoop statief?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• waar op letten bij aankoop statief?

ik ben een beetje aan het uitkijken om een statief te kopen om onder n K10D te zetten. Dit eerder voor occasioneel gebruik. Ik heb geen enorme regenpijpen qua lenzen, en verder dan 300mm brandpuntsafstand ben ik ook niet van plan om te gaan. Tot nu toe heb ik me steeds beholpen door steun te zoeken bij omgevingselementen (muur, steen, paaltje...) want het fotograferen is bijna uitsluitend een bezigheid op reis. Lichtheid en Compactheid is dus ultrabelangrijk.

Ik heb al begrepen dat een statief met weinig segmenten stabieler is dan eentje met veel. Tot daar kan ik mee. En dat het materiaal meespeelt. Maar dan komen devragen:
    -Moet je bij elk statief nog een kop bijkopen? Wat zijn de grote types van koppen? Wat zijn de grote voordelen van een aparte kop?
    -zijn waterpasjes nodig of nice to have
    -er wordt giga aandacht gegeven aan trillingen. Ik kan snappen dat een statief niet vrolijk mag meewapperen in de wind als je een exposure van een minuut wil plegen, maar voor kortere opnames: volstaat Shake Reduction niet?
    -heeft het uberhaupt zin om een statief te kopen zonder remote control ontspanner?
    -gezien het reiskarakter: is zo'n spul met drie flexibele pootjes van een 20tal CM iets, of zakt dat in onder het gewicht van een K10 met bvb een 50-200 op full zoom?
    http://www.effieweg.tk

Re: waar op letten bij aankoop statief?

Ik denk dat als je de zoekfunctie even gebruikt er heel wat draadjes ivm met statieven tevoorschijn komen. Daarmoet je al aardig een zicht krijgen wat de BD'ers allemaal gebruiken en waarom

Sporadisch gebruik en licht: al eens aan een monopod gedacht?

Klein statiefje met flexibele pootjes: Ik heb zowat altijd m'n joby gorillapod slr-zoom bij die zich met z'n flexibele rubberen pootjes rond balustrades, takken,...ect vastklamt. Een D300 met 70-200mm houd die nog wel.

Maar het een sluit het ander niet uit
    Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

ik heb nu een monopod 832b (geloof ik) eentje die alleen kan staan, je klapt de poten onderaan uit en hij staat zeer stabiel, kan tot 12 kio dragen
      heb hem getest op wandelingen, zeer aangenaam om mee te werken
      groetjes aline

Comment

ik kan je alvast een stevige manfrotto aanraden, die verzetten geen mm
        je moet daarvoor geen sluiter van een minuut hebben, 1 sec is al voldoende voor bewegingsonscherpte als je statief niet stabiel genoeg is
        let op het gewicht die het kan dragen, ijzeren plaatjes voor aan camera te hangen sterk aan te raden (plastic kan dan weer verschuiven: niet zo stevig)

stabilisator: no way
        die zet je af op statief (zorgt anders ook voor bewegingsonscherpte door interne beweging ervan)

draadontspanner is wel handig, of je je kan de zelfontspanner gebruiken

voor mobiel is misschien ook wel de grootte wanneer hij volledig in elkaar is geschoven belangrijk, en ja natuurlijk ook de max grootte volledig uitgeschoven afhankelijk van je noden
        Fuji XPRO1

Comment

Working...
        X