Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SU-4 modus Nikon SB-800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SU-4 modus Nikon SB-800

    Het is mij nog steeds niet echt duidelijk wat nu juist de bedoeling is van de SU-4 modus die je kan instellen op de SB-800.

    Ik heb mijn twee SB-800 steeds laten tesamenwerken, de één op Master en deze die moet samenwerken op Remote, werkt prima

    Maar ik ben er eigenlijk nooit op ingegaan wat nu eigenlijk de optie SU-4 méér of minder te bieden heeft

    Uit de handleiding geraak ik ook niet veel wijzer.

  • #2
    Re: SU-4 modus Nikon SB-800

    SU-4: dan is ie een slave flitser. Dus flitst ie mee met alles wat flitst. Handig als je niet met CLS wil werken en alles manueel.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: SU-4 modus Nikon SB-800

      Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      SU-4: dan is ie een slave flitser. Dus flitst ie mee met alles wat flitst. Handig als je niet met CLS wil werken en alles manueel.
      Achzo, is dat alles, ik dacht dat er méér achterzat, zo kan je hem dus Bv. ook gebruiken met en of andere compactcamera van eender welk merk, of een of andere studioflitser, daarom vind ik er niet veel van terug, ik dacht dat het meer te maken had met een soort speciale functie.

      Bedankt Paly

      Comment


      • #4
        Re: SU-4 modus Nikon SB-800

        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: SU-4 modus Nikon SB-800

          Geert,
          Het enige wat ik mijn boek kan vinden is:

          Flitser op afstand bedienen:

          Er zijn 2 manieren met SB800's.

          1) Je kunt de opklapflitser in commander stand zetten en de SB800's in remote. Dan kun je het flitsen grotendeels aan je toestel overlaten of handmatig. Bediening van de SB800's kan dan via je toestel.
          2) Je kunt de opklapflitser in M zetten en de SB800's in SU4 stand. Dan kun je het helemaal zelf regelen. Bediening van de SB800's gaat dan met de hand.


          Zoals ik je al eerder heb laten weten werk ik met de SU-800.

          mvg
          Antoine

          Comment


          • #6
            Re: SU-4 modus Nikon SB-800

            Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
            Geert,
            Het enige wat ik mijn boek kan vinden is:

            Flitser op afstand bedienen:

            Er zijn 2 manieren met SB800's.

            1) Je kunt de opklapflitser in commander stand zetten en de SB800's in remote. Dan kun je het flitsen grotendeels aan je toestel overlaten of handmatig. Bediening van de SB800's kan dan via je toestel.
            2) Je kunt de opklapflitser in M zetten en de SB800's in SU4 stand. Dan kun je het helemaal zelf regelen. Bediening van de SB800's gaat dan met de hand.


            Zoals ik je al eerder heb laten weten werk ik met de SU-800.

            mvg
            Antoine
            Ja Antoine,

            Dat wist ik allemaal, ik heb immers ook een tijdje de R1-C1 kit gehad en dus ook de SU-800, waar het bij mij niet verder is gekomen dan een paar tests, ik vond het systeem nogal omslachtig met veel montagewerk, en terug een ganse koffer vol accessoires, maar naar belichtingsmogelijkheden prima voor de echte dichtbijfotografen, en niet echt mijn ding, dan liever een paar SB 800 of SB900 flitsen, maar het zit er wel in dat ik ook nog wel de SU-800 appart zal kopen, op de D200-D300 kan je het redden met het voorzetplaatje en je popupflitsje, maar op de D3 heb je dan wel de SU-800 nodig, enige wat mij wat tegen gaat, is die speciale batterijtjes die ze er gebruiken, konden ze nu niet eens gewoon doen, en deze ook voeden met gewone AA batterijtjes

            Waarom ik die SU4 stand vraag hier stel, ik heb hier op enkele weken tijd verschillende malen de term SU4 stand zijn opduiken met lovende woorden, daarom dat ik dacht dat deze stand véél méér mogelijkheden bezat, en dat mij daar iets ontging, in de handleiding staat er eigenlijk ook niets van bepaalde speciale mogelijkheden, maar deze zijn er dan ook niet, buiten dat hij gewoon gaat slaven met alle manueel instelbare mogelijkheden eigen aan de flits.

            Comment


            • #7
              Re: SU-4 modus Nikon SB-800

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              maar op de D3 heb je dan wel de SU-800 nodig, enige wat mij wat tegen gaat, is die speciale batterijtjes die ze er gebruiken, konden ze nu niet eens gewoon doen, en deze ook voeden met gewone AA batterijtjes
              Geen SU 800 gebruiken, maar eebn SB 800, eventueel met de flits uit, dan kan je weer gewoon penlights gebruiken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: SU-4 modus Nikon SB-800

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ja Antoine,

                Dat wist ik allemaal, ik heb immers ook een tijdje de R1-C1 kit gehad en dus ook de SU-800, waar het bij mij niet verder is gekomen dan een paar tests, ik vond het systeem nogal omslachtig met veel montagewerk, en terug een ganse koffer vol accessoires, maar naar belichtingsmogelijkheden prima voor de echte dichtbijfotografen, en niet echt mijn ding, dan liever een paar SB 800 of SB900 flitsen, maar het zit er wel in dat ik ook nog wel de SU-800 appart zal kopen, op de D200-D300 kan je het redden met het voorzetplaatje en je popupflitsje, maar op de D3 heb je dan wel de SU-800 nodig, enige wat mij wat tegen gaat, is die speciale batterijtjes die ze er gebruiken, konden ze nu niet eens gewoon doen, en deze ook voeden met gewone AA batterijtjes

                Waarom ik die SU4 stand vraag hier stel, ik heb hier op enkele weken tijd verschillende malen de term SU4 stand zijn opduiken met lovende woorden, daarom dat ik dacht dat deze stand véél méér mogelijkheden bezat, en dat mij daar iets ontging, in de handleiding staat er eigenlijk ook niets van bepaalde speciale mogelijkheden, maar deze zijn er dan ook niet, buiten dat hij gewoon gaat slaven met alle manueel instelbare mogelijkheden eigen aan de flits.
                Dat met die batterijen is idd in deze tijd belachelijk.
                Ik heb mij toen op aanraden van Roland Cuypers oplaadbare besteld.
                De SU 800 gebruikt nagenoeg geen stroom dus gaat 1 batterij lading ontzettend lang mee.
                Ik kan je dan ook de SU800 echt aanbevelen, het is een genot om hiermee te werken. Ik stuur met de SU800 de SB800 en een viertal SB-R200 aan.
                Het is dat ik te ver weg woon want anders had je eens e.e. kunnen testen. Met de SU4 moet je volledig manuel werken, alle instellingen moet aan de flitser gebeuren. Dit geeft natuurlijk ook veel mogelijkheden voor mensen die verschillende merken flitsers gebruiken.

                mvg
                Antoine

                Comment


                • #9
                  Re: SU-4 modus Nikon SB-800

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Geen SU 800 gebruiken, maar eebn SB 800, eventueel met de flits uit, dan kan je weer gewoon penlights gebruiken.
                  Zat ik ook zonet aan te denken.
                  Je bent je SB800's aan het verkopen en gaat terug meer uitgeven voor een SU 800(€260), terwijl die SB800 dezlfde mogelijkheid heeft (en ook zelfs nog als flits is te gebruiken ).
                  Als je hem niet laat mee flitsen zul je ook wel lang met je setje batterijen doen.
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment

                  Working...
                  X