Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cokin Z filter houder Pro vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cokin Z filter houder Pro vragen

    Ik ben van plan een Cokin Z filter houder Pro te kopen. Klopt het dat je daar ook een adapter ring bij nodig hebt?

    En ik wil een mooi grijsfilter voor de lucht voor landschapsfotografie. Wat is een aanrader? Ik zie niet zo veel verschil tussen de Cokin Z-121L Z filter Grad. N. GreyL ND2 en de Cokin Z-121M Z filter Grad. N. GreyM ND4?

    Welke filter (voor dat systeem) is dan goed voor een mooie zonsondergang?

    En voor polarisatie filter?

    Ik heb op de site van Konijn gekeken maar kom er niet goed uit.

    Thanks!
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

  • #2
    Re: Cokin Z filter houder Pro vragen

    Ja, je hebt een adaptorring nodig volgens de diameter van je lens. Indien je meerdere lenzen, met verschillende diameter hebt moet je dus voor elk een adaptorring kopen, maar heb je slechts één houder nodig en zijn je filters herbruikbaar op al je lenzen.

    De (ND2) 121L houd 1-stop licht of 50% tegen, de (ND4) 121M houd 2-stops licht of 75% tegen
    Last edited by saphi; 12 juli 2008, 13:06.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Cokin Z filter houder Pro vragen

      Ok duidelijk, nu vind ik het lastig te kiezen, kan jij vertellen welke je het meeste gebruikt?
      Groetjes, Damiaan.
      Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

      Comment


      • #4
        Re: Cokin Z filter houder Pro vragen

        Je kunt best eens hier kijken voor wat je zou kunnen gebruiken.
        Het effect van elk soort filter hangt ook in grote mate af van het gekozen diafragma. In het begin is het wat zoeken tot je de juiste combinatie vind maar laat dat je niet ontmoedigen. Eens onder de knie is het een plezier te fotograferen met filters.

        Grtz, RF


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #5
          Re: Cokin Z filter houder Pro vragen

          Oorspronkelijk geplaatst door DamnSharp Bekijk bericht
          Ok duidelijk, nu vind ik het lastig te kiezen, kan jij vertellen welke je het meeste gebruikt?
          Contrastverschillen in een foto van slechts 1 enkele stop zijn makkelijk op te vangen met je camera zelf. Vanuit een raw bestand kan je dit kleine contrastverschil makkelijk corrigeren zonder aan beeldkwaliteit in te boeten. Een filter van 1 stop (121L) ga je dus niet veel gebruiken. De 121 M (2stops) en 121 S (3 stops) zijn beiden bruikbare filters. Je zal zelf moeten berekenen welk filter je voor de lens moet plaatsen in welke situatie......hoe later op de avond hoe groter het contrastverschil tussen lucht en voorgrond en hoe sterker het filter moet zijn. Om te weten welk filter nodig is in welke situatie zal je op voorhand een meting op de lucht(en enkel de lucht) en een meting op de voorgrond(en enkel de voorgrond) moeten doen.
          V.B: Indien je een meting op de lucht doet en de benodigde sluitertijd is 1/500sec. De meting op de voorgrond geeft 1/60sec. Het verschil is 3 stops in dit geval ( 1/500sec :2 = 1/250sec :2 = 1/125sec :2 = 1/60 ).In dit geval heb je dan een 121S(3stops) filter nodig . Er is dus niet één enkel filter het meest geschikt voor gelijk welke situatie. Best koop je een setje van 3 filters met verschillende waardes...zo kan je meerdere combinaties maken . Voor het P-systeem bestaan deze graduele filters in een set van 3.....misschien zijn deze setjes ook verkrijgbaar voor het Z-pro systeem.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 17 juli 2008, 19:50.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Cokin Z filter houder Pro vragen

            Bedankt Red Falcon voor de link, bruikbare info.

            En vooral thanks aan Rupselkopke! Er word me nu een hoop meer duidelijk. Eigenlijk wist ik al in mijn achterhoofd dat er niet 1 filter zou zijn Nu weet ik ook hoe ik het moet toepassen! Dat is veel waard.
            Groetjes, Damiaan.
            Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

            Comment


            • #7
              Re: Cokin Z filter houder Pro vragen

              Ik dacht dat ik het Z-systeem van Cokin nodig heb maar zie nu dat het P-systeem ook kan maar heb je daar ook dus een adapterring (ik wil beginnen met 77mm) en dan een filterhouder nodig? Kan dat laatste niet vinden. En zijn de glaasjes dan ook voor groothoek (77mm) geschikt?

              Oh, toevoeging: is er groot verschil qua polarisatie tussen de P160 en P164? Die laatste is stukken duurder en ik vind het verschil op hun website moeilijk te zien.
              Last edited by DamnSharp; 18 juli 2008, 06:00.
              Groetjes, Damiaan.
              Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

              Comment


              • #8
                Re: Cokin Z filter houder Pro vragen

                Oorspronkelijk geplaatst door DamnSharp Bekijk bericht
                Ik dacht dat ik het Z-systeem van Cokin nodig heb maar zie nu dat het P-systeem ook kan maar heb je daar ook dus een adapterring (ik wil beginnen met 77mm) en dan een filterhouder nodig? Kan dat laatste niet vinden. En zijn de glaasjes dan ook voor groothoek (77mm) geschikt?

                Oh, toevoeging: is er groot verschil qua polarisatie tussen de P160 en P164? Die laatste is stukken duurder en ik vind het verschil op hun website moeilijk te zien.
                Principe van het P-systeem en het Z-Pro system is hetzelfde qua werking. Z-Pro is wat veelzijdiger en kan grotere lensdiameters aan.
                Ik veronderstel dat je met 'groothoek (77mm)' dan ook de lensdiameter bedoelde en niet brandpuntsafstand (want groothoeklenzen hebben kleine brandpuntsafstanden)

                Het verschil tussen de polarisatiefileters P160 en P164 is dat de P160 een lineaire filter is en de P164 een circulaire welke je nodig hebt op een DSLR.
                Het P-systeem kan lenzen tot diameter 82mm aan. Ben niet helemaal zeker, maar ik dat dat de filterhouider voor de P-serie als fabrikantnummer BP-700A had en de widelens versie (enkele filter) BPW-700

                Toevoeging: Let wel op. Niet enkel de lensdiameter maar ook de brandpuntsafstand van de lens speelt een rol bij de keuze van de P of de Z-versie. Ikzelf gebruik de Z-pro: De Z-versie is bruikbaar vanaf 20mm (35mm formaat of voor een 1.5 cropcamera 14mm). Met de normale filterhouder (tot 3 filters) is de P-versie geschikt voor 28mm (op 35mm formaat of 18mm voor een crop) - er bestaat wel een widelens holder voor het P-system, maar kan slechts één filter houden.
                Last edited by saphi; 18 juli 2008, 06:52. Reden: Bijkomende info: verschil P en Z-serie
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment

                Working...
                X