Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenspen SensorKlear Anti Static Sensor Brush vs Arctic Butterfly stofverwijdering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenspen SensorKlear Anti Static Sensor Brush vs Arctic Butterfly stofverwijdering

    Iemand al een "Lenspen" getest om stof te verwijderen?
    Zie http://cgi.benl.ebay.be/Lenspen-Sens...QQcmdZViewItem

    Is slechts +-€20 met verzendkost <> €70 of meer voor de Arctic Butterfly.

    Misschien gaan jullie zeggen dat dit zo goedkoop niet kan werken, maar aan zo'n borsteltje hebben ze toch niet veel kosten, misschien werkt de Arctic Butterfly wel perfect maar denk dat ze hun prijs hoog houden wegens marketing/monopolie.

    Heeft iemand zo'n lenspen al effectief getest?
    http://www.lenspen.com/403/377/

    Zou alvast een flinke duit in onze zak zijn
    Vond hier reeds een thread http://forum.belgiumdigital.com/show...hlight=lenspen

    Maar het is precies nog niet echt duidelijk of het nu effectief werkt of niet.
    Las ook als je de lenspen op je hand drukt dat het een zwarte kleur afstoot, daarmee niet 100% zeker als veilig voor sensor, tenzij je misschien zacht sweept.

    Ook is er de vraag hoe blijft deze pen dan electrostatisch (de Arctic Butterfly werkt met batterijen), weet niet of deze lenspens antistatisch blijft ?

    Thanks,
    Innovator
    Last edited by Innovator; 1 juli 2008, 21:00.

  • #2
    Re: Lenspen SensorKlear Anti Static Sensor Brush vs Arctic Butterfly stofverwijdering

    Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht

    Ook is er de vraag hoe blijft deze pen dan electrostatisch (de Arctic Butterfly werkt met batterijen), weet niet of deze lenspens antistatisch blijft ?
    Het is een misvatting om te denken dat batterijen iets met electro-statica te maken hebben, de batterijen dienen bij de arctyic butterfly om de borstel te draaien, waardoor de haartjes door middel van wrijving electorstatisch geladen worden.
    Persoonlijk zou ik een lenspen voor een lens gebruiken en een sensorborstel voor de sensor. Maar enige logica is af en toe vreemd in dit forum.

    Comment


    • #3
      Re: Lenspen SensorKlear Anti Static Sensor Brush vs Arctic Butterfly stofverwijdering

      Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
      Het is een misvatting om te denken dat batterijen iets met electro-statica te maken hebben, de batterijen dienen bij de arctyic butterfly om de borstel te draaien, waardoor de haartjes door middel van wrijving electorstatisch geladen worden.
      Persoonlijk zou ik een lenspen voor een lens gebruiken en een sensorborstel voor de sensor. Maar enige logica is af en toe vreemd in dit forum.
      Inderdaad. Bij de Sensor Sweep heb je gewoon een borsteltje en een blazertje. Voor gebruik moet je dit blazertje op het borsteltje richten, waardoor het electro-statisch wordt en dan kan je het stof dat los zit als het ware van je sensor zuigen door het op een korte afstand(er niet tegen duwen) over de sensor te houden.
      Eigenlijk hoeft het niet zo duur te zijn. Ik heb vroeger eens gelezen hoe ze het origineel deden. Ze gingen naar de schilderhandel een aantal borstels kopen van een bepaald haar soort(weet niet meer welk). Er was nogal een arbeids intensief werk nodig om die borstels te prepareren. Reinigen met water, dan met alcohol om te drogen, testen of ze geen haartjes loslaten en zien of er nog vet(hars)resten van de verpakking op zaten, terug de cyclus herhalen en dit 3 tot 4 keer, voordat er een aantal borstel voldeden. Als ze dan goed gedroogd worden, kon je ze opladen door ze over een soort celofaan plastiek te wrijven. Uiteindelijk is het celofaan vervangen door een blazertje en in een later stadium is de borstel een helicoptertje( ) geworden maar basisprincipe is niet veranderd, alleen de manier om de statische electrische lading op te bouwen.
      Hubert

      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Lenspen SensorKlear Anti Static Sensor Brush vs Arctic Butterfly stofverwijdering

        Ik ken enkel de butterfly 724 daar ik hem zelf heb en kan alleen maar zeggen dat het voor stof zeer effectief is. Wel niet vergeten om borstel te laden (elektorstatisch), over opvlak gaan, terug laden/stof er uit laten, opnieuw over oppervlak, terug laden/stof uitlaten.

        Met 2 maal over het oppervlak is alle stof er meestal af. Als het er echt aan kleeft is enkel vloeistof effectief vrees ik. Best even handleidingen grondig nakijken voor je ook maar iets gebruikt in je camera. Beter extra minuten spenderen zodat je zeker weet wat je doet dan zomaar beginnen en schade toe te brengen die je een pak geld kan kosten....

        Comment


        • #5
          Re: Lenspen SensorKlear Anti Static Sensor Brush vs Arctic Butterfly stofverwijdering

          Ergens heb ik gelezen dat de lenspen ABSOLUUT niet gebruiktmag worden voor de sensor, er is wel een sensorpen. Waar ik beide dingen heb gelezen???? Ergens op het web bij een leverancier.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment

          Working...
          X