Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reinigingsmateriaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reinigingsmateriaal

Aangezien ik een tweede lens zou willen bestellen, zou ik er ook meteen wat klinigheden bij doen om de sensor te kunnen reinigen.
    Wat raden julli mij aan? Let wel, ik heb er geen ervaring mee, dus de delicate taken laat ik liever aan iemand anders over. Ik heb geen zin om mijn sensor te beschadigen.
    Dus: enkel een blaasbalgje? Of ook een borsteltje? Of een kit, zoals ze bij Konijnenberg o.a. verkopen?
    Alle info is welkom.
    Canon EOS 450D

Re: Reinigingsmateriaal

spuitbus met propere lucht (te koop in elke computerzaak) 5€ en wattestafjes 2€
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      Ik dacht dat je daarmee niet op de sensor mocht spuiten?
      En wattenstaafjes, laten die geen pluisjes achter?
      Het zijn maar vragen hoor.
      Canon EOS 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        Met die spuitbus kan je smeersel rondspuiten in het camerahuis, en met die wattestokjes pluisjes achterlaten.
        Hier zijn al talloze berichten over sensorreiniging gepasseerd, maar er zijn grosso modo 3 strekkingen :
        1. swabs en eclipse, de natte methode
        2. scotch tape
        3. visible dust borstel al of niet motorisch (arctic butterfly)

De eerste methode is algemeen voor sterk vervuilde sensoren, als een borsteltje niet meer helpt.
        De tweede heeft voor en tegenstanders (nooit geprobeerd, maar 't spreekt me ook niet aan)
        De derde gebruik ik tot volle tevredenheid, borstel even doen draaien zodat die statisch geladen is, stil leggen en dan voorzichtig over de sensor, meestal is het stof van de eerste keer verdwenen. De dag dat het vuil hardnekkiger wordt zal de natte methode geprobeerd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KarelVdD Bekijk bericht
          Ik dacht dat je daarmee niet op de sensor mocht spuiten?
          En wattenstaafjes, laten die geen pluisjes achter?
          Het zijn maar vragen hoor.
          Dit is zeker om te lachen
          1) De spuitbussen in de elektronica zaken bevatten geen lucht maar een sterk ontvlambaar gas mengsel(o.a. propaan ed.) Het komt er aan een zeer lage temperatuur uit en laat bovendien een boel vuiligheid achter op de sensor.
          2) Er zijn bussen met zuivere lucht maar dat is ook gevaarlijk. Door de hoge druk riskeer je dat er stof tussen de LD-filter(die je feitelijk reinigt, niet de sensor zelf) en de sensor blaast en die krijg je er nooit meer tussen uit zonder een grondige demontage!!!
          3) Wattenstaafjes laten inderdaad pluisjes achter.
          Als dit een tip is van een moderator!!! Wel wel wel.

Voor niet vastzittend stof gebruik is een Sensor Sweep(vergelijkbaar met Arctic butterfly) en voor vastzittend stof Eclipse2 + swab's.(Je zou ook Magic tape kunnen gebruiken maar ik ben daar niet zo voor).
          Hoe zie je het verschil tussen niet vastzittend en vastzittend stof?
          Gewoon eerst droog proberen en 90% is reeds weg en indien nodig nat(of tape).
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Dus een borsteltje als het deze moet volstaan. Eventueel aangevuld met een blaasbalgje als het deze, om regelmatig eens te blazen. Toch?
            Canon EOS 450D

Comment

Working...
            X