Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balg of macro rail

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Balg of macro rail

    Ik zet mijn eerste voorzichtige stapjes in macro fotografie.
    Ik heb een stel tussenringen en zou graag jullie advies willen weten wat ik best bij koop. (Nog even vermelden dat ik geen macro objectief heb.)
    Maar wat zou nu best zijn:
    1) een balg + Objectief (en moet dat een macro objectief zijn)?
    2) een macrorail + tussenringen (die heb ik dus al)?
    Ik heb ondertussen al ondervonden dat werken zonder statief niet te doen is.

    Grtz, RF


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

  • #2
    Re: Balg of macro rail

    ....Ik zet mijn eerste voorzichtige stapjes in macro fotografie.
    Ik heb een stel tussenringen en zou graag jullie advies willen weten wat ik best bij koop. (Nog even vermelden dat ik geen macro objectief heb.)
    Maar wat zou nu best zijn:
    1) een balg + Objectief (en moet dat een macro objectief zijn)?

    Balg dient voor zeer sterke macrovergrotingen - overgang naar micro. Macro objectieven zijn geoptimaliseerd voor dichtbij fotografie (flatfield). Tenzij je wetenschappelijk werkt is een macro objectief niet echt nodig (wel handig)

    2) een macrorail + tussenringen (die heb ik dus al)?
    Precies focussen is altijd nodig/moeilijk in macrofotografie.
    Tussenringen met een vaste telelens > 200mm werken wat mij betreft beter dan vb. een macro 1:1 50mm .



    Ik heb ondertussen al ondervonden dat werken zonder statief niet te doen is.
    Er bestaan speciale macro statieven (Benbo)

    succes
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Balg of macro rail

      Ik werk dus met manuele lenzen M42 op een 350D en heb momenteel enkel een 28mm en 50mm, mijn 135mm heb ik helaas te vroeg van de hand gedaan. Ik heb die 135mm verkocht omdat die maar liefst 624gr. woog.
      Maar ik had al gedacht aan een 200mm + een macro rail zoals op deze foto hieronder. Mijn vraag is dus wat beter zou zijn, een balg of deze macro rail + tussenringen?


      Deze balg bedoel ik dan:


      Grtz, RF


      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

      Comment


      • #4
        Re: Balg of macro rail

        Wat wil je gaan fotograferen? Afhankelijk van het onderwerp kun je een goed advies verwachten.
        Hoe gaat het nu met de tussenringen?

        Ed
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #5
          Re: Balg of macro rail

          Hi Ed,

          Wat ga ik eigenlijk fotograferen? Om te beginnen kleine bloempjes, wellicht ook insecten maar zeker onderdelen van modellocomotieven, rijtuigen en wagons die ik heb omgebouwd (schaal 1:160 en 1:87). Verder zal de toekomst het uitwijzen zeker? Het kan evolueren naar alle richtingen wellicht. Met die ringen ben ik matig ontevreden, maar ik ben pas begonnen ook hé. Vooral het scherpstellen EN het scherp houden, daar heb ik problemen mee. Ik heb nogthans een zeer stevig statief.

          Grte, RF


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • #6
            Re: Balg of macro rail

            Begin dan toch maar eerst met een macro objectief, voor de bloempjes en beestje toch vanaf 100 mm. Daarmee kan je ook uit de voeten met de locs en de onderdelen. Op een rail werkt zeker voor het "studio werk" wel prettig lijkt me, voor buiten al weer wat minder voor de beestjes.

            Een 200mm op een balg (die van mij dan toch) geeft een vergroting van 1:21 ...... of je dat echt wil of nodig hebt.....

            Allereerst een echt macro objectief, en daarna eens kijken of je een rail mist / nodig hebt. Een 200 in huis met locs lijkt me wat te veel mm, werk afstand wordt wellicht wat groot, tenzij je groot woont Alhoewel ik in huis toch ook wel aan het knoeien ben met een 150 mm en dat lukt ook best! Ik kan je wat dat betreft de Sigma 150 2.8 van harte aanbevelen!

            Het scherp stellen en houden moet toch wel lukken met een statief?! Wellicht een idee om af te drukken met een (draadloze) afstandsbediening? Scheelt weer trillingen! Eventueel de spiegel ook opklappen voor af te drukken (als dat een optie is bij jouw camera natuurlijk).

            Succes met je keuze

            Ed
            ---------------- Ik doe niet meer mee

            Comment


            • #7
              Re: Balg of macro rail

              ik zou je toch eens aanraden een macroobject te gaan kopen en je zult wel zien of je daarmee de macro wensen kunt inlossen want ringen of balg op een gewone lens is als zware terreinbanden leggen op een cabrio om offroad te gaan rijden.
              besef dat met ringen of balg werken puur manueel werken is , zowel scherpstellen diafragma instellen en daarop je sluiter aanpassen terwijl een macro lens het nog allemaal automatisch kan doen.
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

              IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

              Comment


              • #8
                Re: Balg of macro rail

                Zo'n lens kost al snel 550 à 600 EUR en eesrt zou ik toch graag kennis maken met macro fotografie op een goedkopere manier. Ik dacht er te komen met tussenringen en een macro rail of een balg. Ik heb met die ringen redelijk resultaat maar nooit echt wat ik wil. En ja, ik werk volledig manueel dat heb ik al altijd gedaan. Met de aankoop van de 350D ben ik pas begonnen met digitale fotografie en AF lenzen. Best plezant die lenzen en scherp ook maar soms o zo onvoorspelbaar. Ik vraag mij ook af of die balg wel solide genoeg is om een 200mm te kunnen dragen, ik heb sterk mijn twijfels.

                Grtz, RF


                Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                Comment


                • #9
                  Re: Balg of macro rail

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Zo'n lens kost al snel 550 à 600 EUR en eesrt zou ik toch graag kennis maken met macro fotografie op een goedkopere manier. Ik dacht er te komen met tussenringen en een macro rail of een balg. Ik heb met die ringen redelijk resultaat maar nooit echt wat ik wil. En ja, ik werk volledig manueel dat heb ik al altijd gedaan. Met de aankoop van de 350D ben ik pas begonnen met digitale fotografie en AF lenzen. Best plezant die lenzen en scherp ook maar soms o zo onvoorspelbaar. Ik vraag mij ook af of die balg wel solide genoeg is om een 200mm te kunnen dragen, ik heb sterk mijn twijfels.

                  Grtz, RF
                  Zo'n balg is enkel erg nuttig om erg grote vergrotingen vanop een statief te maken. Detailopnames van statische onderwerpen(munten ,postzegels ed).Lijkt me erg onhandig in het gebruik in het veld.
                  Als je wat zoekt zijn er soms op tweedehandse sites of hier op BD zeker koopjes te doen. Je kunt al een nagelnieuwe tamron sp90 , tokina 100mm of zelfs vivitar 100mm kopen flink onder 400 euro......ik ben er zeker van dat je daar even goeie results kan mee halen dan met veel duurder materiaal. Er zijn haast geen slechte macrolenzen en de manier van werken speelt minstens een even grote rol op het resultaat. Resultaten haal je niet op een paar uurtjes, maar na heel wat oefening....en sneller met een echte macrolens dan met een onhandige balg.
                  Ik beweer niet dat er geen resultaten te halen zijn met balgen e.d.....maar je moet er wel kunnen mee werken ,en net dat maakt het moeilijk en ontmoedigend voor een beginnend macrofotograaf.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Balg of macro rail

                    Zoals hierboven reeds gezegd, vergeet die balgen en rails en koop een macrolens, maakt niet uit welke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Balg of macro rail

                      Hi,

                      1) Balg is niet gemakkelijk/handig. Als je daar dan nog een tele op zet, wordt de DOF wel erg klein

                      2) Tussenringen zijn al wat anders, en vermits je m42 hebt, is dat, in combinatie met bvb. een m42 pentax 100mm macro een aanrader. (100 euro)

                      Het probleem is natuurlijk scherpstellen, wat op die afstanden eerder gedaan wordt door de lens heen en weer te bewegen. Vandaar is zo een slede erg handig.

                      Als je met je m42 heel goed zoekt en wat geluk hebt, dan tref je soms ook "variabele of telescopische" tussenringen aan. Dat wordt, denk ik, niet meer gemaakt, maar ipv. extra ringen te steken van verschillende grootte, is dat 1 (glasloze) ring die "zoomt". Is wel te vinden op ebay en eigenlijk heel handig. Zit zowat tussen ringen en een balgje in. Mocht je geinteresseerd zijn, zoek ik het merk wel eens op. Ik heb zo een ding.

                      Dpaul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Balg of macro rail

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Zo'n lens kost al snel 550 à 600 EUR en eesrt zou ik toch graag kennis maken met macro fotografie op een goedkopere manier. Ik dacht er te komen met tussenringen en een macro rail of een balg. Ik heb met die ringen redelijk resultaat maar nooit echt wat ik wil. En ja, ik werk volledig manueel dat heb ik al altijd gedaan. Met de aankoop van de 350D ben ik pas begonnen met digitale fotografie en AF lenzen. Best plezant die lenzen en scherp ook maar soms o zo onvoorspelbaar. Ik vraag mij ook af of die balg wel solide genoeg is om een 200mm te kunnen dragen, ik heb sterk mijn twijfels.

                        Grtz, RF
                        Een balg en een macrorail dienen voor verschillende zaken.

                        De balg voor de vergroting
                        De rail voor scherp te stellen

                        Meestal gebruikt men op een balg een 50 mm omdat de vergroting door de balg in te stellen is;
                        Zoals edjeB al zei geeft een 200 mm op de balg een vergroting van 1:21 (als je iets fotografeert dat 2mm is dan wordt deze 42mm groot op je cmos geprojecteerd en die is maar 22.2 mm breed dus betekend dit dat het al te groot is om op je foto te passen )
                        Last edited by zunoel; 2 juli 2008, 13:16.
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Balg of macro rail

                          Waarom eerst niet gewoon proberen met de 50mm + tussenringen?
                          Je kan ook experimenteren met m42 macroconvertors van vivitar of panagor e.d.

                          Ik gebruik zelf zo'n macroconvertor in combinatie met een oude m42 Russische Helios 58mm + eventueel wat tussenringen met grote tevredenheid.
                          Al mijn foto's in het macro forum worden met deze combinatie gemaakt ,... en zonder statief.

                          Laat je ook niet ontmoedigen door het feit dat je manueel moet werken, ... manueel focussen is veel beter beter dan autofocus in macro, je focust immers door kleine bewegingen te maken met je lichaam als je zonder statief werkt.

                          https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                          http://wim-meeus.blogspot.com/
                          https://1x.com/wimmeeus/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Balg of macro rail

                            ALs je wil, ik heb hier een balg met eos vatting en een lensje erop.
                            Je kan dat gerust een tijd lenen. ALs het dan je ding is, kan je nog altijd goed gerief kopen (niet die balg/lens niet goed zijn...)
                            Koen
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Balg of macro rail

                              Tof Koen, hoe kunnen wa dat regelen?

                              Grtz, RF


                              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                              Comment

                              Working...
                              X