Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

    Aangezien jij wel ondervinding hebt met zo’n lens zal het wel kloppen, maar waarom dan deze tekening op hun site? Maar 250 euro voor een pola van het P systeem? Sorry hoor maar dan ben je flink in het kruis genomen geweest, bij konijn kost die net iets meer dan 50 euro! Omdat die zo goedkoop is heb ik die nooit gekocht. En de nadelen die jij noemt heb ik nog nooit ondervonden zelfs niet met drie filters in de houder! Reflecties tussen de filters? Het eerste dat ik ervan hoor.

    Grtz, RF


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

    Comment


    • #32
      Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Aangezien jij wel ondervinding hebt met zo’n lens zal het wel kloppen, maar waarom dan deze tekening op hun site? Maar 250 euro voor een pola van het P systeem? Sorry hoor maar dan ben je flink in het kruis genomen geweest, bij konijn kost die net iets meer dan 50 euro! Omdat die zo goedkoop is heb ik die nooit gekocht. En de nadelen die jij noemt heb ik nog nooit ondervonden zelfs niet met drie filters in de houder! Reflecties tussen de filters? Het eerste dat ik ervan hoor.

      Grtz, RF
      Je hebt gelijk wat betreft de prijs vd circ pol voor het p-systeem.....maar sinds het p-systeem gewoonweg te klein is voor een 10mm brandpunt heb ik hiervoor de prijs zelfs niet bekeken.... kijk eens even naar de prijs voor een pola-filter van Cokin voor Z en X systeem. Voor het X-systeem pola betaal je over 270 euro bij Konijn. Het Z-systeem polafilter staat bij hun niet op de site ....maar via google kom ik toch ook aan een prijs rond 200-250 euro.....er staan er zelfs tussen voor 240 pond.

      Die reflecties heb ik wel degelijk wanneer er ergens een lichtbron schuin op de filters schijnt....zelfs met één enkele filter krijg je soms het spiegelbeeld van je lens mee in de foto. Indien je met je rug naar een lichtbron staat is het vaak nog veel erger ....indien er licht op de uithoeken van je filter valt kaatst dat licht gewoon richting lens tussen filter en houder door. Wanneer je in de richting van een laagstaande zon fotografeerd(zonsondergang bv) heb je gegarandeerd overstraling. Door de onzuiverheden in de goedkope harsfilters van Cokin wordt het licht opengesmeerd over een groter oppervlak dan wanneer je gewoon zonder filter dezelfde scene zou fotograferen. Je kunt dat effect een beetje vergelijken met een vuile autoruit(vet) waar het zonlicht op valt.....hoe onzuiverder hoe groter de verspreiding van het licht over het oppervlak.Een autoruit kan je buitenkant reinigen.....bij de filters zitten de onzuiverheden mee in de hars.Je kunt deze miniscule onzuiverheden met het blote oog niet zien.Met goedkoop lens of filterglas is het net hetzelfde verhaal.

      Ik heb nooit Lee, Singh Ray of Hightec filters gebruikt omdat ze hier niet makkelijk te vinden zijn.....maar ik lees er wel veel op verschillende fora. De Cokins grads komen overal slecht uit de vergelijking indien men praat over kleurneutraliteit.......en dat is ook de ervaring die ik steeds met de Cokin filters gehad heb.
      Ik heb geen aandelen bij gelijk welke filterfabrikant.....ik heb er dus ook geen voordeel bij om u of TS blaaskes wijs te maken.

      http://www.flickr.com/photos/brentbat/2372603825/
      Last edited by RUPSELKOPKE; 4 juli 2008, 00:45.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #33
        Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

        Meerdere filters veroorzaken alleen vignettering als ze te klein zijn.

        Door het pola filter is het water doorzichtig.
        Door het grijs flilter kan hij een langere tijd gebruiken > spiegeling in het water.
        Grijs verloop filter had ook met fotobewerkingssoftware gekund.

        Meerdere filters geven meer verstrooing, zachtere opnamen. Contrast kun je echter weer aanpassen.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #34
          Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

          Ik heb ondertussen, danzij jullie hulp, een setje Lee NDGrads besteld.

          Ik heb wel nog de knoop niet doorgehakt of ik nu de Hoya NDx400 ga kopen of niet. 't is met dat filter nl. 9 stops of niks...dus minder bruikbaar dan bijvoorbeeld de Singray Vari-ND. Die is wel peperduur maar dan zou ik toch de keus hebben tussen 2 en 8 stops (wat meerder filters uitspaart).

          Ik weet alleen niet of ik de Hoya NDx400 (of zo'n Singray Vari-ND) bovenop mijn Hoya Pro1 Digital CLP kan draaien. Die is superdun (en veroorzaakt geen vignettering op mijn 10-20 mm)...ik zie wel een beetje draad maar ik weet niet of dat genoeg is om nog een filter op te schroeven. Hij houdt wel mijn lensdop.
          Ik kan dat hier niet effekes uitproberen want ik heb voorlopig geen ander filter.

          Heeft iemand dezelfde polarisatiefilter die dat even kan uitproberen ?

          Zoals ook uit een hier gelijk lopend topic (http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=205120) blijkt is het nl. niet vanzelfsprekend hoe je verschillende filters kunt combineren. Ik zou graag de polarisatiefilter eerst kunnen plaatsen en pas daarna de ND en de GND want anders is dat polariseren gedoemd te mislukken.
          "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

          Comment

          Working...
          X