Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Wat ik gisteren nog vergat te vertellen......een hoya NDx400 houd 9 stops licht tegen. Dat wil zeggen dat je viewfinder zo donker zal zijn als de nacht(zelfs op klaarlichte dag) en dat je de autofocus ,manuele focus en compositie bepalen kunt vergeten met dit filter voor je lens. Tel hier nog een pola(1,5a 2 stops) en een gradueel filter bij en je komt met gemak aan 12-13 stops lichtverlies als je alle filters wil gebruiken.
    Je zult vooraf(zonder filters) de compositie moeten maken en scherpstellen. Daarna de autofocus afzetten en alle filters monteren en met de graduele filter schatten waar de overgang tussen licht en donker ongeveer zal zitten. Je kunt dit niet exact bepalen omdat je de graduele filter niet kunt zien door de donkere Hoya ND. Veel slechte foto's maken zal hier aangewezen zijn om er één goeie van over te houden. Met deze combinatie zal het niet makkelijk worden.
    Ik gebruik soms een B+W 110ND(10 stops) op een 1D body......soms lukt het om toch net nog te focussen op een helder zonovergoten onderwerp.

    Alvast veel succes.
    Ik vraag me nu nog meer af hoe die Phillipijnse fotograaf het dan klaarspeelt. Ik heb hem daarstraks een privébericht gestuurd en hopelijk wil hij zijn geheim prijsgeven. Wordt vervolgd...
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

    Comment


    • #17
      Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

      Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
      Ik vraag me nu nog meer af hoe die Phillipijnse fotograaf het dan klaarspeelt. Ik heb hem daarstraks een privébericht gestuurd en hopelijk wil hij zijn geheim prijsgeven. Wordt vervolgd...
      Die fotografen op die site werken wel degelijk met meerdere filters voor hun lenzen....soms zitten er foto's van hun collega fotografen tussen en kan je meerdere filters goed zien vooraan op de lenzen. Wat ik bedoelde was eigelijk meer in de richting van; dat het niet simpel is om op deze werkmethode mooie resultaten te halen. Het is soms reeds heel moeilijk inschatten hoe de belichting van je camera moet staan. Bij de B+W 110 die ik soms gebruik moet ik flink overbelichten (tot zelfs 2stops) om een degelijk belichte foto te krijgen. Er zit heel wat afwijking op hetgene wat de lichtmeting door de lens ziet en het uiteindelijke resultaat in de foto. Deze Phillipijnse fotografen zijn echt krakken als je hun foto's bekijkt (foto's om jaloers op te zijn ).....hou alvast rekening met een lange leercurve en geef zeker niet te snel op.

      Hopelijk zijn ze gul genoeg om wat informatie te delen.......ik ben alvast heeeel curieus
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Die fotografen op die site werken wel degelijk met meerdere filters voor hun lenzen....soms zitten er foto's van hun collega fotografen tussen en kan je meerdere filters goed zien vooraan op de lenzen. Wat ik bedoelde was eigelijk meer in de richting van; dat het niet simpel is om op deze werkmethode mooie resultaten te halen. Het is soms reeds heel moeilijk inschatten hoe de belichting van je camera moet staan. Bij de B+W 110 die ik soms gebruik moet ik flink overbelichten (tot zelfs 2stops) om een degelijk belichte foto te krijgen. Er zit heel wat afwijking op hetgene wat de lichtmeting door de lens ziet en het uiteindelijke resultaat in de foto. Deze Phillipijnse fotografen zijn echt krakken als je hun foto's bekijkt (foto's om jaloers op te zijn ).....hou alvast rekening met een lange leercurve en geef zeker niet te snel op.

        Hopelijk zijn ze gul genoeg om wat informatie te delen.......ik ben alvast heeeel curieus
        thanks voor de info Rupsel
        Canon Eos 40D, EFS 18-55 IS, EFS 55-250 IS, Lowepro Slingshot 200AW, EX580 II

        Comment


        • #19
          Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Je zult vooraf(zonder filters) de compositie moeten maken en scherpstellen. Daarna de autofocus afzetten en alle filters monteren en met de graduele filter schatten waar de overgang tussen licht en donker ongeveer zal zitten. Je kunt dit niet exact bepalen omdat je de graduele filter niet kunt zien door de donkere Hoya ND. Veel slechte foto's maken zal hier aangewezen zijn om er één goeie van over te houden. Met deze combinatie zal het niet makkelijk worden.
          Ik vermoed dat het handigste zou zijn om eerst te focussen, dan polarizer in te stellen, daarna graduele filter en tenslotte de ND ervoor. Geen idee of dit ook praktisch uitvoerbaar is met filterhouders.
          Overigens zitten de exifs nog in de foto's van de pentaxman. Foto's zijn toch heel vaak op 10mm getrokken met de Sigma en aangezien de filters er niet op staan, vermoed ik dat die weggecloond zijn?
          En laatste punt: veel photoshoppen vermoed ik. Als je hier kijkt naar foto 2 en 3 zijn de kleuren totaal verschillend. Kleuren bij zonsondergang kunnen wel snel veranderen, maar zo drastisch?
          Last edited by StijnL; 2 juli 2008, 08:25.

          Comment


          • #20
            Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Hopelijk zijn ze gul genoeg om wat informatie te delen.......ik ben alvast heeeel curieus
            Hij heeft dus geantwoord . Ik citeer :

            "Hi Linda!

            First, thank you for the kind remarks. I'm very much honored to find out that my images have reached all the way to Belgium.

            Anyway, @10mm with everything stacked CPL+ND400+GND you can't avoid any vignetting. 14mm is the safe focal length without any vignetting. What I usually do is clone out the vignette corners in photoshop.

            You can actually see how bad the vignetting is here: http://randallcipriano.multiply.com/video/item/8

            The way I stack filters is usually the CPL first (so that you can polarize first because it is very hard to see anything under ND filters) then the NDs (ND8, ND400) then I just handhold the GND in front of the lens. I don't use filter holders since the frame can be seen at 10mm."


            Je hebt dat dus heel goed ingeschat hé Rupsel

            Ik heb nu nog een berichtje teruggestuurd voor nog wat bijkomende info, want ik dacht dat je geen filter bovenop een slimCPLfilter kon stapelen. Heb hem ook gevraagd hoe hij weet waar hij zijn GND exact moet positioneren als ge niets meer door uw lens kunt zien...of hij dan schat waar hij hem gewoon moet houden. Dan zal ik het wel ongeveer al weten denk ik .
            Ik weet nu al dat ik die filterhouder niet persé nodig heb. Heb dus toch weeral één en ander bijgeleerd. Ik heb trouwens al verschrikkelijk veel bijgeleerd sinds ik hier op het forum beland ben....allemaal dankzij jullie.
            Nogmaals bedankt hé manne en vrouwen natuurlijk

            Dus misschien komt er nog een vervolg

            grtjs
            Linda
            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

            Comment


            • #21
              Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

              Interessant
              Hij beweert toch nergens dat zijn CPL een slimversie is? Waarschijnlijk dus een gewone, maar binnenkort zijn we zeker
              Ik vind trouwens dat die vignettering nog heel goed meevalt voor zo'n hoop filters.

              Comment


              • #22
                Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                Interessant
                Hij beweert toch nergens dat zijn CPL een slimversie is? Waarschijnlijk dus een gewone, maar binnenkort zijn we zeker
                Ik vind trouwens dat die vignettering nog heel goed meevalt voor zo'n hoop filters.
                Hij gebruikt een Kenko Pro1D CPL. Mij hebben ze in de winkel ooit eens verteld dat Kenko en Hoya eigenlijk van dezelfde fabrikant komen en dus dezelde filters zijn maar met een andere naam (ik weet niet of het klopt).
                Die van mij is een Hoya Pro1D CPL....dat laat mij dus veronderstellen dat hij een identieke (slim filter dus) heeft als de mijne...daarom dat ik hem die vraag nog eens expliciet gesteld heb.

                By the way, weet iemand of dat klopt dat Kenko en Hoya eigenlijk hetzelfde is want ik kan hier in m'n buurt wel gemakkelijker aan Kenko geraken. Ik weet wel niet of het ene merk goedkoper is dan het andere.
                "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                Comment


                • #23
                  Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                  Hij heeft dus geantwoord . Ik citeer :

                  "Hi Linda!

                  First, thank you for the kind remarks. I'm very much honored to find out that my images have reached all the way to Belgium.

                  Anyway, @10mm with everything stacked CPL+ND400+GND you can't avoid any vignetting. 14mm is the safe focal length without any vignetting. What I usually do is clone out the vignette corners in photoshop.

                  You can actually see how bad the vignetting is here: http://randallcipriano.multiply.com/video/item/8

                  The way I stack filters is usually the CPL first (so that you can polarize first because it is very hard to see anything under ND filters) then the NDs (ND8, ND400) then I just handhold the GND in front of the lens. I don't use filter holders since the frame can be seen at 10mm."


                  Je hebt dat dus heel goed ingeschat hé Rupsel

                  Ik heb nu nog een berichtje teruggestuurd voor nog wat bijkomende info, want ik dacht dat je geen filter bovenop een slimCPLfilter kon stapelen. Heb hem ook gevraagd hoe hij weet waar hij zijn GND exact moet positioneren als ge niets meer door uw lens kunt zien...of hij dan schat waar hij hem gewoon moet houden. Dan zal ik het wel ongeveer al weten denk ik .
                  Ik weet nu al dat ik die filterhouder niet persé nodig heb. Heb dus toch weeral één en ander bijgeleerd. Ik heb trouwens al verschrikkelijk veel bijgeleerd sinds ik hier op het forum beland ben....allemaal dankzij jullie.
                  Nogmaals bedankt hé manne en vrouwen natuurlijk

                  Dus misschien komt er nog een vervolg

                  grtjs
                  Linda
                  Ik heb die site onmiddelijk tussen mijn favorieten opgeslagen. Goed om te weten dat die fotograaf erg behulpzaam is....we leren inderdaad weer wat bij.

                  Ik weet niet welk merk graduele filters je uiteindelijk wil gaan aanschaffen......maar ik weet wel dat de GND's van Cokin niet heel goed zijn....ze zijn namelijk niet echt kleurneutraal. Deze filters geven in bepaalde situaties een paarse zweem in je foto's. Ze zijn wel gemakkelijk te vinden in tegenstelling tot Lee, Hitech en Singh Ray filters.
                  Je kan ook best een iets grotere maat kiezen indien je ze in de hand wil gebruiken omdat je ze dan beter op de hoeken kunt vasthouden zonder dat je vingers mee op de foto staan. De afmetingen zoals het p-formaat van Cokin((85x100mm) is echt veel te klein.

                  Ik zie er naar uit om binnenkort uw eerste probeersels met al deze filters op het forum te kunnen bewonderen.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #24
                    Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    Ik heb die site onmiddelijk tussen mijn favorieten opgeslagen. Goed om te weten dat die fotograaf erg behulpzaam is....we leren inderdaad weer wat bij.

                    Ik weet niet welk merk graduele filters je uiteindelijk wil gaan aanschaffen......maar ik weet wel dat de GND's van Cokin niet heel goed zijn....ze zijn namelijk niet echt kleurneutraal. Deze filters geven in bepaalde situaties een paarse zweem in je foto's. Ze zijn wel gemakkelijk te vinden in tegenstelling tot Lee, Hitech en Singh Ray filters.
                    Je kan ook best een iets grotere maat kiezen indien je ze in de hand wil gebruiken omdat je ze dan beter op de hoeken kunt vasthouden zonder dat je vingers mee op de foto staan. De afmetingen zoals het p-formaat van Cokin((85x100mm) is echt veel te klein.

                    Ik zie er naar uit om binnenkort uw eerste probeersels met al deze filters op het forum te kunnen bewonderen.
                    vervolg...
                    Randall heeft nog eens geantwoord op mijn volgende vragen:

                    "What I don't understand is...
                    Firstly : I thought that it was impossible to stack another filter on top of a slim CPL ? Is your Kenko Pro1D not a slim CPL then ?
                    Secondly : can you handhold your GND still in front for about 30 seconds ? And how do you know were you have to hold the transition of the filter as it is to dark to see through ? Do you guess ?"


                    Citaat van zijn antwoord :

                    "My Kenko Pro1D still has screwthreads infront but it is the slim version. Maybe there is an ultraslim version without any threading infront like the B+W Kaisemann?
                    Yes, I actually have held the GND for more than 60s infront of the lens. You just have to concentrate on holding it steady.
                    You should be able to see the gradient line of the GND throught the viewfinder better by using the DOF preview button. But if it's too dark still, I just guess."


                    Misschien dat ik toch nog een filter op mijn Hoya Pro1D kan schroeven . Ik heb het nog niet kunnen uittesten omdat ik nog geen 2e filter heb met dezelfde maat. Als iemand anders dit wel al geprobeerd heeft, laat maar horen.

                    Bedankt voor de filtertips. Die Cokins ga'k links laten liggen. Ik zal nu eens uitvissen waar ik het voordeligst aan Hitech of Lee GND's en de Hoya NDx400 kan geraken, liefst op hetzelfde adres, zodat ik maar ene keer verzendingskosten aan mijn been heb. Dat wordt dus nog effe zoeken.

                    Valt nog af te wachten of ik binnenkort al veel probeersels ga kunnen tonen zulle Ik zal eest gelegenheid moeten krijgen om ze ook effectief te gebruiken want ik woon in Gent en hier in de geburen zie'k mij daar niet direct iets mee aan te vangen. En mooie seascapes, zoals in de Fillipijnen hebben we hier ook al niet
                    Ik reis wel regelmatig maar meestal in groepsverband en ik hinkel altijd hopeloos achterop omdat ik wat meer tijd pak om foto's te trekken....'k zal dan nog wat meer tijd nodig hebben . Als dat maar goed komt
                    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                    Comment


                    • #25
                      Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                      De beeldhoek van de Sigma 10 - 20mm = 102.4 - 63.8 graden.
                      De Cokin standaard P houder laat een gebruik van objectieven tot 120°toe zonder vignetering. Die overschrijd dus ruimschoots de 102,4° van de Sigma 10 - 20.
                      In die houder kunt ge tot drie filters plaatsen.
                      In de grijsfilters heb je de keus uit elf verschillende filters.
                      Je kunt die grijsfilters ook combineren met andere verloop filters in vele kleuren, maar je kunt er nog veel meer in plaatsen dan alleen eerder genoemde filters. Je moet eens het uitgebreide gamma aan filters bekijken op http://www.cokin.fr/
                      Ik werk sinds dag en dauw met dit systeem, alleen niet op een 10 - 20, die heb ik niet. En filters met de hand voor het objectief houden is zeer onhandig. Waar leg je het filter als je je camera nog moet instellen of aanpassen? Ik heb dit ook eens geprobeerd en vond het maar kl*te. En voor ik het vergeet, in die houder kunt ge ook een pola filter plaatsen, van Cokin uiteraard.
                      Werken met deze filters moet je leren want het diafragma speelt daarin een grote rol.

                      Grtz, RF


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • #26
                        Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        De beeldhoek van de Sigma 10 - 20mm = 102.4 - 63.8 graden.
                        De Cokin standaard P houder laat een gebruik van objectieven tot 120°toe zonder vignetering. Die overschrijd dus ruimschoots de 102,4° van de Sigma 10 - 20.

                        Grtz, RF
                        hier staat dat het P-systeem goed is voor lenzen vanaf 28 mm (35 mm formaat) = 18 mm op een Nikon cropcamera. Dat zou zelfs nog vignettering veroorzaken op mijn 17-55 mm lens. Dat versta ik dus niet goed. Zelfs het Z-Pro systeem is maar dienstig voor groothoeklenzen vanaf 20 mm (= 13 mm crop) ...dus nog niet goed.
                        Dan heb je nog het X-Pro systeem goed vanaf 15 mm (10 mm) maar volgens dat overzicht is dat niet gemaakt voor DSLR
                        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                        Comment


                        • #27
                          Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                          Dit staat op hun site:

                          Je mag de filter maat van het objectief niet verwarren met de beeldhoek van het objectief. Bij de Sigma 10-20mm is de beeldhoek maximaal 102,4 graden, de filtermaat is 77mm. De P houder kan gebruikt worden bij objectieven met een filtermaat tot 84mm en een beeldhoek tot 120 graden, ruim boven de eigenschappen van je lens dus. Je zal dus geen vignetering hebben.
                          Waarschijnlijk kan vignetering wel optreden als je de filterhouder op je lens zou monteren waarop al een schroeffilter op zit, maar dat weet ik niet zeker.

                          Grtz, RF


                          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                          Comment


                          • #28
                            Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                            Mooi topic om te volgen, heb weer heel wat bijgeleerd. Persoonlijk gebruik ik ook graag het Lee systeem; een WA adapter op de lens direct en dan is er, zoals Fue al vermeldde, plaats voor twee rechthoekige filters in de houder en vooraan kan een polarizer geschroefd worden (105 mm). Maar er kan duidelijk nog heel wat geleerd en geëxperimenteerd worden.
                            Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                            Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                            Comment


                            • #29
                              Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                              ...vooraan kan een polarizer geschroefd worden (105 mm).
                              Ik denk dat dat geen goed idee is.

                              Wat ik van de Fillipijn vooral onthouden heb is dat hij de pola EERST schroeft omdat je moet kunnen ZIEN hoe je polariseert...pas daarna plaats hij de NDx400 (schroeffilter...bestaat niet als rechthoekig filter) en dan pas de GND zonder houder. Als je de pola laatst plaatst kun je onmogelijk weten hoe je moet draaien aan je filter omdat je niks meer ziet.
                              D.w.z. als je nog een filterhouder wil gebruiken voor een GND dat hij bovenop de pola en de ND zou moeten komen.
                              Vraag is : welke filterhouder is dan nog breed genoeg ?
                              Of kan je een filterhouder in het midden steken, daarin de GND (zo zie je nog wat je doet) en dan pas de ND met adapterring?

                              Om vignettering tot het mininimum te beperken denk ik dus nog altijd dat het beter is de filterhouder gewoon achterwege te laten, want dat het anders niet veel zin meer heeft om een wideangle van 10 mm in te zetten.
                              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                              Comment


                              • #30
                                Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                De beeldhoek van de Sigma 10 - 20mm = 102.4 - 63.8 graden.
                                De Cokin standaard P houder laat een gebruik van objectieven tot 120°toe zonder vignetering. Die overschrijd dus ruimschoots de 102,4° van de Sigma 10 - 20.
                                In die houder kunt ge tot drie filters plaatsen.
                                In de grijsfilters heb je de keus uit elf verschillende filters.
                                Je kunt die grijsfilters ook combineren met andere verloop filters in vele kleuren, maar je kunt er nog veel meer in plaatsen dan alleen eerder genoemde filters. Je moet eens het uitgebreide gamma aan filters bekijken op http://www.cokin.fr/
                                Ik werk sinds dag en dauw met dit systeem, alleen niet op een 10 - 20, die heb ik niet. En filters met de hand voor het objectief houden is zeer onhandig. Waar leg je het filter als je je camera nog moet instellen of aanpassen? Ik heb dit ook eens geprobeerd en vond het maar kl*te. En voor ik het vergeet, in die houder kunt ge ook een pola filter plaatsen, van Cokin uiteraard.
                                Werken met deze filters moet je leren want het diafragma speelt daarin een grote rol.

                                Grtz, RF

                                Ik heb deze p- filterhouder gebruikt op een Efs 10-22 ....en zonder vignetering werken op 10mm GAAT ABSOLUUT NIET .......op de Cokin site staat dat de p-filterhouder geschikt is vanaf 28mm en hoger op fullframe.Lees hier op hun site bij punt 4 http://www.cokin.fr/ico5-p1.html#4 De Cokin pola's kosten meer dan hun gewicht in goud (250euro+).De graduele filters zijn wel goedkoop en misschien goed genoeg om een paar pogingen te doen om te zien of je met graduele fiters kunt werken. Maar de graduele filters die ik hier in p en x-formaat van Cokin liggen heb zijn geen van allen kleurneutraal. Je kunt inderdaad in die houders meerdere filters achter elkaar gebruiken.......maar 2 of 3 lagen hars gaan de scherpte van je foto nadelig beinvloeden....dan heb ik het nu nog maar enkel over de mindere zuiverheid van deze hars tov glas en nog niet over de reflecties die tussen deze filters onderling zullen plaatsvinden.De filters zijn niet voorzien van een multicoating.

                                Indien je makkelijk aan de Lee's of Hitech filters kunt geraken betaal je wel wat meer....maar je hebt dan ook direct de betere.

                                Ik zal nog zelden een gradueel filter van Cokin op mijn lenzen plaatsen....werk veel liever en met betere resultaten via meerdere belichtingen. Dat werkt natuurlijk niet zo snel...veel nabewerking door meerdere lagen........maar je bepaald wel zelf de exacte plek waar de overgang moet plaatsvinden. En in tegenstelling tot een gradueel filter waar de overgang een rechte lijn is, kan je de overgangslijn met software in een grillig patroon leggen waar je maar wil.
                                Last edited by RUPSELKOPKE; 3 juli 2008, 18:10.
                                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                                Comment

                                Working...
                                X