Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

    Ik heb me al vergaapt aan de prachtige foto's op deze site http://digitalphotographer.com.ph/fo...t=13132&page=4

    De fotograaf maakt voor deze foto's dikwijls een combinatie van een graduele ND filter, een Hoya NDx400 én een polarisatiefilter. Ondanks het feit dat hij 3 filters boven elkaar gebruikt op een sigma 10-20 is er geen vignettering te zien. Ik snap niet hoe hij dat allemaal op elkaar kan stapelen zonder vignettering te veroorzaken.

    Ik heb eindelijk ook een sigma 10-20 mm gekocht en wil graag ook zulke effecten creëren.

    Ik heb al een Hoya Pro1 Digital Circular PL filter (slimfilter) en ben zinnens de Hoya NDx400 te bestellen. Nu zou ik daar ook nog graag een graduele ND bij hebben (liefst geen schroeffilter want dan moet de horizon altijd in het midden...ik neem dus best een systeem met filterhouder).
    Nu vraag ik mij alleen af...dan heb ik 2 schroeffilters en 1 filterhouder... hoe past dat allemaal op elkaar ? Mijn pola is ultradun en daar kan ik volgens mij geen andere filter mee bovenop schroeven. Ik moet er ook nog kunnen aan draaien, dus veronderstel ik dat de pola laatst komt. Maar hoe krijg ik de pola aan een filterhouder (Cokin, Lee, Hitech...) gekoppeld ? En past zo'n filterhouder dan op de Hoya NDx400 (schroeffilter)
    Blijkbaar wel want bovenvermelde fotograaf doet het toch ook op één of andere manier ?

    Heeft iemand al 2 verschillende systemen aan elkaar gekoppeld? Zou het wel graag zeker weten teneinde een miskoop te vermijden.
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

  • #2
    Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

    Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
    Ik heb me al vergaapt aan de prachtige foto's op deze site http://digitalphotographer.com.ph/fo...t=13132&page=4

    De fotograaf maakt voor deze foto's dikwijls een combinatie van een graduele ND filter, een Hoya NDx400 én een polarisatiefilter. Ondanks het feit dat hij 3 filters boven elkaar gebruikt op een sigma 10-20 is er geen vignettering te zien. Ik snap niet hoe hij dat allemaal op elkaar kan stapelen zonder vignettering te veroorzaken.

    Ik heb eindelijk ook een sigma 10-20 mm gekocht en wil graag ook zulke effecten creëren.

    Ik heb al een Hoya Pro1 Digital Circular PL filter (slimfilter) en ben zinnens de Hoya NDx400 te bestellen. Nu zou ik daar ook nog graag een graduele ND bij hebben (liefst geen schroeffilter want dan moet de horizon altijd in het midden...ik neem dus best een systeem met filterhouder).
    Nu vraag ik mij alleen af...dan heb ik 2 schroeffilters en 1 filterhouder... hoe past dat allemaal op elkaar ? Mijn pola is ultradun en daar kan ik volgens mij geen andere filter mee bovenop schroeven. Ik moet er ook nog kunnen aan draaien, dus veronderstel ik dat de pola laatst komt. Maar hoe krijg ik de pola aan een filterhouder (Cokin, Lee, Hitech...) gekoppeld ? En past zo'n filterhouder dan op de Hoya NDx400 (schroeffilter)
    Blijkbaar wel want bovenvermelde fotograaf doet het toch ook op één of andere manier ?

    Heeft iemand al 2 verschillende systemen aan elkaar gekoppeld? Zou het wel graag zeker weten teneinde een miskoop te vermijden.

    Het lijkt ook mij een kunst om twee circulaire filters op elkaar te gebruiken zonder vignettering. Veel fotografen gebruiken de rechthoekige graduele filters zonder filterhouder...ze houden het filter gewoon voor de lens met de hand.zie deze fotograaf op dezelfde site http://digitalphotographer.com.ph/fo...=13132&page=29. De camera staat zowiezo op een statief omdat hij met erg lange sluitertijden werkt.....hij heeft zijn handen dus vrij om het filter vast te houden. Het kan ook best zijn dat er wel degelijk vignettering zichtbaar was in de originele foto's van deze fotograaf....hij kan de donkere hoeken in de foto's weggecloond hebben om ze daarna op de site te plaatsen. Volgens mij (ik kan me vergissen)bestaan er geen hoya NDx400 in slim versie.....dus je kunt makkelijk je slim-polafilter als laatste bovenop deze hoya NDx400 schroeven.

    Indien je toch wenst met een filterhouder te werken .....deze passen met een adapter in de filterdraad van je filter of lens. Voor elke andere draad bestaat er een adapter. Jij moet dus een adapter kiezen welke dezelfde draad heeft als je objectief of filter waarop je hem wil plaatsen. De adapter heeft een bepaalde dikte en ook dit zal extra bijdragen aan vignettering.Soms is digitaal aanpassen achteraf de enige mogelijkheid om het probleem van vignettering of zelfs zichtbare filterrand in de hoeken van de foto's te verhelpen.

    Deze fotograaf zal misschien ook graag je vraag beantwoorden indien je ze hem rechtstreeks stelt....proberen kost niks....en ook registreren is gratis op deze site.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 30 juni 2008, 10:59.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

      Bedankt voor de reactie .
      Hier schiet ik al een heel eind mee op. Je kan een GNDfilter dus gewoon voor je lens houden...zover had ik niet gedacht.
      Voor extra lang sluitertijden zal dat echter wel niet aangewezen zijn vrees ik. Probeer dat maar eens stil te houden voor de lens zonder trillingen te veroorzaken aan het fototoestel zelf, ook al staat het op statief. Ik heb het nog niet geprobeerd, dus ik weet het niet of dat kan. 'k Zal 't eens uittesten.
      Ik zal eens kijken of ik de auteur van die foto's kan contacteren. Hij zal 't alvast wel weten want zijn pola is ook een Pro1D (slimversie) en hij combineert met een Hiteck GND, ook eentje voor een filterhouder....zelfde situatie dus.

      Mocht er hier op BD toch nog iemand zo'n combinatie gebruiken....laat maar weten hoe je dat dan doet hé.
      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

      Comment


      • #4
        Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

        Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
        Ik heb me al vergaapt aan de prachtige foto's op deze site http://digitalphotographer.com.ph/fo...t=13132&page=4

        De fotograaf maakt voor deze foto's dikwijls een combinatie van een graduele ND filter, een Hoya NDx400 én een polarisatiefilter. Ondanks het feit dat hij 3 filters boven elkaar gebruikt op een sigma 10-20 is er geen vignettering te zien. Ik snap niet hoe hij dat allemaal op elkaar kan stapelen zonder vignettering te veroorzaken.


        Heeft iemand al 2 verschillende systemen aan elkaar gekoppeld? Zou het wel graag zeker weten teneinde een miskoop te vermijden.
        Diafragma niet wijd open zetten is de oplossing. landschappen worden meestal op f/11 genomen met een lange sluitertijd.

        Wat ook kan is een objectief voor full-frame cameras gebruiken op een crop camera.

        Comment


        • #5
          Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

          Ik werk met een Lee filterhouder, filters en Wide Angle adapter. Op de 5D met de 17-40 op 17mm weinig last van vignettering. Ik heb de filterhouder zo in elkaar gestoken dat er 2 filters inschuiven (dus 2 slots) en daarop zit dan de ring om een pola filter in te schroeven. Soms hou ik een 3e filter gewoon voor de polarisatiefilter, lukt perfect, ook bij zeer lage sluitertijden. De filters zijn vrij groot dus je hoeft de filter niet helemaal tegen de lens te duwen.

          landschappen worden meestal op f/11
          Ik zie niet in waarom landschappen steeds op f11 worden genomen? Ik heb al landschappen gefotografeerd op f4 en al op f22 of meer. Hangt er vanaf welk effect je wil bereiken, veel scherptediepte of misschien net niet. Lage sluitertijd om een effect te steken op het water of juist een korte sluitertijd om beweging, veroorzaakt door de wind te bevriezen. En dan zijn er nog tal van redenen waarom je voor een bepaald diafragma kiest.
          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

          Comment


          • #6
            Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

            Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
            Bedankt voor de reactie .
            Hier schiet ik al een heel eind mee op. Je kan een GNDfilter dus gewoon voor je lens houden...zover had ik niet gedacht.
            Voor extra lang sluitertijden zal dat echter wel niet aangewezen zijn vrees ik. Probeer dat maar eens stil te houden voor de lens zonder trillingen te veroorzaken aan het fototoestel zelf, ook al staat het op statief. Ik heb het nog niet geprobeerd, dus ik weet het niet of dat kan. 'k Zal 't eens uittesten.
            Ik zal eens kijken of ik de auteur van die foto's kan contacteren. Hij zal 't alvast wel weten want zijn pola is ook een Pro1D (slimversie) en hij combineert met een Hiteck GND, ook eentje voor een filterhouder....zelfde situatie dus.

            Mocht er hier op BD toch nog iemand zo'n combinatie gebruiken....laat maar weten hoe je dat dan doet hé.

            Voor seconden lange sluitertijden maakt een korte trilling geen verschil op je eindresultaat ....zolang je de camera niet definitief van zijn plaats verstoot zie je het niet op de foto. Indien je zo'n filter uit de hand wil gebruiken om nog meer vignettering te voorkomen....zorg je er best voor dat je niet al te veel contact maakt met de voorkant van het objectief. Resin filters (de vierkante filters zijn geen glas maar hars) zijn snel gekrast. Je kan het krassen grotendeels voorkomen door een rubber bandje rond het uiterste einde van je objectief te trekken...net ietskes over de rand, zodat je met het harsfilter eerst de rubber band raakt en aldus geen krassen veroorzaakt.

            Wat ik hier vertel kan allemaal omslachtig klinken....maar je zal weinig andere oplossingen vinden indien je twee of meer filters wenst te gaan gebruiken op zulke extreme breedhoek. Ik vermoed dat enige vignettering onvermijdelijk gaat zijn tenzij je de lens op een net langere brandpuntsafstand gebruikt (12-13mm) of een filter minder ervoor plaatst. Later op de avond op een heel lage isowaarde kan je misschien al seconden sluitertijden halen met enkel de polafilter en het graduele harsfilter.......misschien is de Hoya ND-400 enkel noodzakelijk door de dag. Omdat deze laatste geen slim filter is zal het ook dit filter zijn wat het verste uitsteekt en het meeste vignettering veroorzaakt

            Laat a.u.b weten wat die fotograaf in kwestie u eventueel geantwoord heeft....misschien kunnen we er allemaalnog wat van opsteken.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

              Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
              Ik werk met een Lee filterhouder, filters en Wide Angle adapter. Op de 5D met de 17-40 op 17mm weinig last van vignettering. Ik heb de filterhouder zo in elkaar gestoken dat er 2 filters inschuiven (dus 2 slots) en daarop zit dan de ring om een pola filter in te schroeven. Soms hou ik een 3e filter gewoon voor de polarisatiefilter, lukt perfect, ook bij zeer lage sluitertijden. De filters zijn vrij groot dus je hoeft de filter niet helemaal tegen de lens te duwen.


              Ik zie niet in waarom landschappen steeds op f11 worden genomen? Ik heb al landschappen gefotografeerd op f4 en al op f22 of meer. Hangt er vanaf welk effect je wil bereiken, veel scherptediepte of misschien net niet. Lage sluitertijd om een effect te steken op het water of juist een korte sluitertijd om beweging, veroorzaakt door de wind te bevriezen. En dan zijn er nog tal van redenen waarom je voor een bepaald diafragma kiest.

              De sigma 10-20 komt op 10mm brandpunt overeen met 15 mm op fullframe bij Nikon. Bij een 5D is 17mm dus 2mm langer(minder breed) en zal het best kunnen dat je totaal geen last hebt van vignettering. 2mm kortere brandpuntsafstand is op een breedhoek enorm veel......bij topicstarter zou het dan wel voor flinke vignettering kunnen zorgen indien je echt op 10 mm wil werken. Als men bereid is om een paar mm aan de breedste kant op te offeren zal het probleem van vignetteren reeds veel minder zichtbaar zijn. Vast en zeker ga je ook niet altijd zoveel filters op elkaar gebruiken.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Laat a.u.b weten wat die fotograaf in kwestie u eventueel geantwoord heeft....misschien kunnen we er allemaalnog wat van opsteken.
                Ik zal in de loop van de week eens proberen contact zoeken met die fotograaf want hij gebruikt ook een Sigma 10-20.
                Heb momenteel een beetje weinig tijd maar ik ga't zeker doen. Als ik weet hoe hij dat voor mekaar krijgt laat ik het hier zeker weten
                Alvast bedankt voor de hulp

                grtjs
                Linda
                "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                Comment


                • #9
                  Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht

                  Ik zie niet in waarom landschappen steeds op f11 worden genomen? Ik heb al landschappen gefotografeerd op f4 en al op f22 of meer. Hangt er vanaf welk effect je wil bereiken, veel scherptediepte of misschien net niet. Lage sluitertijd om een effect te steken op het water of juist een korte sluitertijd om beweging, veroorzaakt door de wind te bevriezen. En dan zijn er nog tal van redenen waarom je voor een bepaald diafragma kiest.
                  Dat is zo, maar meestal is F/4 te groot om in groothoek aan de hoeken een scherp beeld te hebben, en is f/22 te klein, waardoor er Abberatie fouten ontstaan, of de sluiter toch te lang open staat.
                  Last edited by powerkiller; 30 juni 2008, 22:05.

                  Comment


                  • #10
                    Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                    Ik werk met een Lee filterhouder, filters en Wide Angle adapter. Op de 5D met de 17-40 op 17mm weinig last van vignettering. Ik heb de filterhouder zo in elkaar gestoken dat er 2 filters inschuiven (dus 2 slots) en daarop zit dan de ring om een pola filter in te schroeven. Soms hou ik een 3e filter gewoon voor de polarisatiefilter, lukt perfect, ook bij zeer lage sluitertijden. De filters zijn vrij groot dus je hoeft de filter niet helemaal tegen de lens te duwen.
                    Is dat deze filterhouder op http://www.teamworkphoto.com/index.p...ducts_id=10683 die jij hebt?

                    Begrijp ik het goed : ik heb een wide angle adapterring nodig...is dat deze op http://www.teamworkphoto.com/index.p...ducts_id=10681
                    en ik heb ook nog een adapter nodig om m'n pola op te schroeven ...vind niet direct welke dat is...ik heb een polar van 77 mm

                    By the way, waar heb jij je Lee materiaal gehaald ?

                    Alvast bedankt voor de hulp.

                    grtjs
                    Linda
                    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                    Comment


                    • #11
                      Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                      @lin.vdb: das inderdaad de filterhouder en adapter die ik heb gekocht. Je kan hem inderdaad bij teamworkphoto kopen of bij http://www.studiokitdirect.co.uk, bij die laatste heb ik alles toen gekocht omdat mijn set daar iets goedkoper was. Mijn laatst aangekochte ND filter komt dan weer van bij teamworkphoto.

                      Voor de pola heb je volgende ring dan nog nodig (schroeft op de filterhouder) http://www.teamworkphoto.com/index.p...ducts_id=10701 en dan natuurlijk nog een 105mm pola filter. Ik heb de volgende gekocht: http://www.teamworkphoto.com/index.p...ducts_id=10187. Wel vrij duur natuurlijk zo'n 105mm filter.
                      Last edited by * Fuse *; 30 juni 2008, 21:38.
                      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                        Voor de pola heb je volgende ring dan nog nodig (schroeft op de filterhouder) http://www.teamworkphoto.com/index.p...ducts_id=10701 en dan natuurlijk nog een 105mm pola filter. Ik heb de volgende gekocht: http://www.teamworkphoto.com/index.p...ducts_id=10187. Wel vrij duur natuurlijk zo'n 105mm filter.
                        Alleen spijtig dat ik al een pola heb van 77 mm en nog een 2e ook (maar kleiner). Als ik mij die ring bijkoop moet ik nog een 3e pola kopen. Zou dat dus liever vermijden. Ik zal eerst een proberen mijn pola op de Hoya NDx400 te schroeven en de GND ervoor te houden, zoals Rupselkopke voorstelt...misschien lukt dat wel.
                        Alvast heel erg bedankt voor deze nuttige info
                        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                        Comment


                        • #13
                          Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                          Dat zijn echt very nice pictures op die gelinkte site.

                          Pareltjes gewoon....
                          Canon Eos 40D, EFS 18-55 IS, EFS 55-250 IS, Lowepro Slingshot 200AW, EX580 II

                          Comment


                          • #14
                            Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                            je zou de hoya eerst kunnen zetten en daarop een cokin adapter en daar bestaan graduele ND's en pola's voor...

                            De Hoya NDX400 is altijd een ronde filter met draad...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: combinatie polarisatiefilter, graduele ND en ND filter : hoe ?

                              Wat ik gisteren nog vergat te vertellen......een hoya NDx400 houd 9 stops licht tegen. Dat wil zeggen dat je viewfinder zo donker zal zijn als de nacht(zelfs op klaarlichte dag) en dat je de autofocus ,manuele focus en compositie bepalen kunt vergeten met dit filter voor je lens. Tel hier nog een pola(1,5a 2 stops) en een gradueel filter bij en je komt met gemak aan 12-13 stops lichtverlies als je alle filters wil gebruiken.
                              Je zult vooraf(zonder filters) de compositie moeten maken en scherpstellen. Daarna de autofocus afzetten en alle filters monteren en met de graduele filter schatten waar de overgang tussen licht en donker ongeveer zal zitten. Je kunt dit niet exact bepalen omdat je de graduele filter niet kunt zien door de donkere Hoya ND. Veel slechte foto's maken zal hier aangewezen zijn om er één goeie van over te houden. Met deze combinatie zal het niet makkelijk worden.
                              Ik gebruik soms een B+W 110ND(10 stops) op een 1D body......soms lukt het om toch net nog te focussen op een helder zonovergoten onderwerp.

                              Alvast veel succes.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X