Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eclipse <> E2 of andere producten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eclipse <> E2 of andere producten?

    Er zijn hier behoorlijk wat topics gepasseerd over het reinigen van sensors, maar ik kan er geen terugvinden waar het volgende besproken of aangehaald werd.
    (Moest dit wel zo zijn, laat het me maar weten he.)

    Ik heb me z'n doosje met "Sensor swab" gekocht, maar heb geen cleaning product er bij gekocht. Nu lees ik hier en daar dat nieuwere sensoren (sinds canon 400D) een Indium Tin Oxide Coating (ITO) over de sensor hebben en beter niet gekuist worden met Eclipse of pure alcohol of methanol. Zie meer hier.

    Ik heb geen idee in hoeverre dit eerder verkoopspraat is of wel degelijk zo is. Maar vraag me wel af welk product we best gebruiken. Toch best zo'n busje E2 kopen of gebruiken jullie andere producten op jullie ITO sensoren?
    Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

    Ik denk niet dat het 'maar verkoopspraat' is... de flesjes E2 of Eclipse kosten trouwens evenveel dus wat zou het de verkoper uitmaken welk flesje je koopt... http://www.fotodali.be/producten/toe...nsor-cleaning/

    Ik heb vroeger eens "Green Clean" swabs gebruikt, maar vond het maar niets, het liet residu achter en ik moest meestal meerdere swabs gebruiken om de ccd proper te krijgen.
    Nu gebruik ik E2 en hun SensorSwab2 en dat werkt perfect, 't zijn ook die die aangewezen zijn voor jouw 400D dacht ik...
    Overzicht per camera vind je hier: http://www.photosol.com/cameras_bymfg.html

    Comment


    • #3
      Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

      en wat is er nu tegen isopropanol van de apotheker ??

      Comment


      • #4
        Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

        Dat zijn dus de zaken die ik graag zou willen weten. Zo'n flesje E2 op zich kost nu niet zo veel, maar ze laten versturen via post of iets dergelijks is al onmiddelijk heel wat duurder.
        Daarom dus de vraag of er geen producten zijn waar we zeer makkelijk kunnen aan geraken en ook kunnen dienen voor het reinigen van de sensor.
        Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

          Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
          en wat is er nu tegen isopropanol van de apotheker ??
          Ik denk dat het er maar van afhangt hoe zuiver die is
          Heb een vriend het eens zien gebruiken voor z'n Eos 350d... heeft ff geduurd, maar uiteindelijk is 't wel gelukt (de ccd was ook wel héél vuil)
          Ik weet niet hoe 't zit met isopropanol en Tin Oxide sensors, en ik ga er ook niet met experimenteren
          Ik vind het persoonlijk een beetje gek dat je wil 'besparen' op zoiets, als 't fout gaat zal 't u aardig wat kosten.

          Comment


          • #6
            Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

            dubbel
            Last edited by novak; 2 juli 2008, 00:14.

            Comment


            • #7
              Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

              Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
              en wat is er nu tegen isopropanol van de apotheker ??
              Op het flesje staat "Contains Ehtanol"
              Ergens anders heb ik gelezen dat het een mengsel is van ethanol en isopropanol
              So what.
              Een flesje van 59ml, van ±€17, bevat volgens wikipedia ongeveer 1200 druppels. Je gebruikt 2 a 3 druppels per reiniging. Dat zijn 400 reinigingen. Pak met de verdamping erbij maar 200 reinigingen. Als je om de 2 weken moet reinigen(das ni mis hé), zal je met het flesje ±8 jaar toekomen of ±€2 per jaar of ±€0,08 per reiniging(iets meer dan 3fr/reiniging).
              Is dat de moeite om met vloeistoffen van de apotheek te experimenteren?
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #8
                Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

                Ik zal mijn kennis van chemie maar laten rusten (als ik die heb ) en zo'n flesje E2 bestellen. Dat zal het veiligste zijn.
                Canon 7D + 400D - Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM - Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI - Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM - Sigma 105mmf/2.8 Macro - Sigma 30mm f1.4 EX DC HSM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon Speedlite 430EX

                Comment


                • #9
                  Re: Eclipse &lt;&gt; E2 of andere producten?

                  Volgens mijn info is Eclipse gechikt voor oudere (CCD) sensors daar de filter daar uit een ander materiaal bestaat. De E2 is voor de nieuwere (CMOS) sensoren.
                  Ethanol uit de apotheek zou ook werken maar blijkt minder puur te zijn dan de E2 vloeistof. (Volgens David D Busch in zijn boek over de D300)

                  Hier is een lijst cvoor welke camera's je Eclipse of E2 dient te gebruiken.
                  Wotancraft & Hold Fast Gear & bridge cameras.

                  Comment

                  Working...
                  X