Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp bij keuze ND-filter graag

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• hulp bij keuze ND-filter graag

Ik heb een Nikkor 17-55 mm en binnenkort ben ik zinnens ook nog een superbreedhoek te kopen (nog altijd de knoop niet doorgehakt ts Sigma 10-20 mm en Tokina 11-16 mm). Soit...ik zou voor mijn landschapsfotografie graag een ND-filter kopen maar zie door de bomen het bos niet meer . Alle merken hanteren andere cijfers om het aantal stops, die je wint met zo'n filter, weer te geven.
    Bovendien weet ik niet goed welk merk hier goed in is en welk minder goed.
    Ik moet ook zien dat de filter geen vignetting veroorzaakt op een superbreedhoek.
    De sterkte hangt af van hetgeen je ermee wil doen. Wat is volgens jullie de veelzijdigste sterkte om mee te beginnen ? Met iets 'tussenin' kan je nog altijd je diafragma meer of minder toeknijpen. Maar wat is 'tussenin' ?

Het moet o.a. dienen om:
    - de beweging weer te geven bij snelstromend water, zoals bij een waterval of een beek;
    - de beweging in wolkenpartijen te zien zoals hier http://forum.belgiumdigital.com/show...ghlight=filter;
    - wateroppervlakken spiegelglad of mistig te krijgen.

Suggesties qua merk en sterkte ? + locatie waar je die dan nog het voordeligst kan kopen ook ?
    Bestaat er ook zoiets als een filterzakje (niet om koffie te maken hé) om je filters mee te nemen want dat is heel onhandig die plastiekdooskes. Filterzakje zal wel de juiste zoekterm niet zijn want ik vind niet wat ik zoek
    Ik vraag niet veel hé
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Re: hulp bij keuze ND-filter graag

Bij lowepro hebben ze een "filter pocket": http://www.fotorubens.be/content/fot...959&startrow=1
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Ik gebruik de B+W ND102 op m'n zoom, plus met diagfragma werken.
      Ik heb ook nog de Singh-Ray Vari-ND die een variabele verdonkering van 2 to 8 stops geeft, maar niet in alle lensmaten verkrijgbaar is. Ik gebruik de 77mm (ik dacht dat ook de enigste maat was) op m'n 17-55mm f/2.8
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Kijk een bij Fotoshop Aalten, ik denk dat je met €100 klaar bent met een ND grad + hoeder, ND 2, 4 en 8, ring(en) voor diverse diameters en etui.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Kijk een bij Fotoshop Aalten, ik denk dat je met €100 klaar bent met een ND grad + hoeder, ND 2, 4 en 8, ring(en) voor diverse diameters en etui.

is't niet zo dat die goedkope Tian Ya filters (nooit van gehoord) en waarschijnlijk ook Cokin-filters vervaardigd zijn uit kunsstof ?
          Doet zo'n plastiek filter geen afbreuk aan de kwaliteit van zeg maar een Nikkor 17-55 f. 2.8 ?
          Ben bang dat die systemen ook vignetting zouden geven op bijvoorbeeld een 10-22 lens. Ben eerder geneigd om glas te verkiezen en dan misschien nog best multicoated (?). Liever één goede filter dan veel slechte
          Aangezien ik vooral lenzen van 77 mm diameter gebruik heb ik niet direct zo'n systeem, dat aanpasbaar is voor verschillende diameters, nodig.

Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
          Ik heb ook nog de Singh-Ray Vari-ND die een variabele verdonkering van 2 to 8 stops geeft, maar niet in alle lensmaten verkrijgbaar is. Ik gebruik de 77mm (ik dacht dat ook de enigste maat was) op m'n 17-55mm f/2.8
          Die Singh-Ray Vari-ND lijkt mij wel het van het, leuk speeltje. De prijs is ook navenant . Als je uiteindelijk 3 of 4 multicoated filters moet kopen om gewapend te zijn in alle omstandigheden, dan kan je toch maar meteen beter zo'n Vari-ND kopen me dunkt.
          Geeft die geen vignetting op een 10-22 ? Of heb je dan meteen ook de Thin Ring Mount nodig (nog duurder).
          Wel veel geld voor iets dat je maar sporadisch kan gebruiken natuurlijk.

Ik zou het daarom misschien beter ergens in het midden zoeken : één Hoya, B&W of Tiffen filter misschien ? Welke is hiervan best ?

Heeft er iemand een Hoya ND-400 X (9 stops) ? Heb daar al foto's van gezien en hou wel van dat speciale smouth misty effect dat je daar kan mee bereiken. Iemand ervaring mee ?
          Of is een ND8 (3 stops) bijvoorbeeld all-rounder en een betere keus ? Vraag is of je daar dan nog hetzelfde effect kan mee krijgen door het diafragma aan te passen...hmmmm moeilijk

Comment

niemand Ik zal mijn vraag eens anders stellen:

Welke ND-filter (merk) is geschikt voor een Sigma 10-20 mm zonder vignetting te veroorzaken ?

Comment

Qua vignettering is het nog afwachten (heb de Sigma 10-20 nog niet in bezit) maar ik heb er de B+W grijs ND 106 77 E voor besteld.
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                Qua vignettering is het nog afwachten (heb de Sigma 10-20 nog niet in bezit) maar ik heb er de B+W grijs ND 106 77 E voor besteld.
                Heb de Sigma ook nog niet maar ben wel van plan hem binnenkort bij te kopen en dan is't wel belangrijk dat ik die ND-filter daar ook kan op gebruiken. De B+W grijs ND 106 staat ook als mogelijkheid op mijn lijstje maar ik ben niet zeker of 6 stops al niet te veel gaat zijn, vandaar dat ik hier een beetje aan het polsen ben.

De B+W 101 en 102 blijken slim- en MRCversies te zijn, de 103 enkel slim en bij de andere vanaf 106 staat niks meer (geen slim en geen MRC).
                Heb je nu net op een breedhoek van 10 mm geen slimversie nodig ? Waar zitten al die 10-20 mm gebruikers hier ? Gebruiken jullie daar geen ND-filters op ? Zo ja, hoe zit dat nu met vignettering ?

Comment

interessant is de Cokin oplossing... denk dat Cokin Z geen vignetering veroorzaakt... en je kan met je gradule nd spelen... je kan ze schuiven tot waar het voor jou goed uitkomt... je kan er ook betere filters voor kopen... naar budget en believen... je kan makkelijk vershillende fitlers combineren...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                    Heeft er iemand een Hoya ND-400 X (9 stops) ? Heb daar al foto's van gezien en hou wel van dat speciale smouth misty effect dat je daar kan mee bereiken. Iemand ervaring mee ?
                    Of is een ND8 (3 stops) bijvoorbeeld all-rounder en een betere keus ? Vraag is of je daar dan nog hetzelfde effect kan mee krijgen door het diafragma aan te passen...hmmmm moeilijk
                    Ik heb de Hoya ND400... is een erg leuke filter... je moet wel focussen voor je de filter er opschroeft want daarna is het te donker... perfect om bijvoorbeeld een straat vrij te maken van voetgangers enzo... ga maar eens kijken op flickr wat daar allemaal mee gedaan wordt...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                      De B+W grijs ND 106 staat ook als mogelijkheid op mijn lijstje maar ik ben niet zeker of 6 stops al niet te veel gaat zijn, vandaar dat ik hier een beetje aan het polsen ben.
                      Ik ben zelf ook aan het denken aan een ND filter, maar ik vraag me net het omgekeerde af: is 6 stops niet het absolute minimum als je de sluiter wil vertragen? Een "luttele" 3-4 stops los je toch makkelijk op door je diafragma dicht te draaien?
                      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                      Flickr album Homepage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        Ik heb de Hoya ND400... is een erg leuke filter... je moet wel focussen voor je de filter er opschroeft want daarna is het te donker... perfect om bijvoorbeeld een straat vrij te maken van voetgangers enzo... ga maar eens kijken op flickr wat daar allemaal mee gedaan wordt...
                        Na het zien van de foto's op Flickr, die met deze filter gemaakt zijn, ben ik helemaal verkocht...'t zijn wel zulke effecten die ik zou willen bereiken. En zoals Bahu opmerkt...een paar stops zijn niet voldoende. Voor een minimale verlenging van de sluitertijd kan je evengoed je diafragma toeknijpen. Aangezien ik ook al een Pola heb kan ik daar evengoed 2 stops mee winnn. Ben er nu wel uit dat het zeker méér moet zijn dan ND8.

Ik ga dus voor de ND400 Heb hem voorlopig alleen bij http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=15964 gevonden. Weet iemand een goedkoper adres ?

Comment

Ik kocht deze hier :

Heb liefst een gradual ND om enkel de lucht dramatischer te maken...

Comment

Working...
                          X