Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tweede flits EX 430 of 580?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tweede flits EX 430 of 580?

    Beste,

    Ik ben in het bezit van een Canon EOS 20 en een 580EX flitser.
    Ik zou mij een tweede flitser willen aanschaffen, om gelijktijdig te laten flitsen (opstelling waarbij twee flitsen in een hoek van 45° staan, om insecten op een glasplaat te fotograferen).
    Volstaat een 430EX flitser of dien ik een tweede 580EX aan te kopen ? Ik ben niet echt onderlegd op dat gebied.

    Dank,
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: tweede flits EX 430 of 580?

    Een 580 kan een 430 aansturen, of een tweede 580. Trouwens een 430EX wordt met een voetje geleverd om net weg van de camera aangestuurd te worden. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar ik zie dat je nog geen antwoord kreeg.

    Comment


    • #3
      Re: tweede flits EX 430 of 580?

      Als ik in jouw plaats was zou ik de 430EXII nemen (als die al beschikbaar is), de 580EXII is wat overkill. De 580EX kan die zonder problemen aansturen...
      Huur mijn fotostudio
      Jan Cornelis Photography

      Comment


      • #4
        Re: tweede flits EX 430 of 580?

        Dank voor de reacties.

        Kun je toelichten waarom je de 430EX zou nemen, wat bedoel je met 'overkill' ?
        Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

        Only when the last tree has been cut down,
        Only when the last river has been poisened,
        Only when the last fish has been caught,
        Then only will you see that money cannot be eaten.

        Comment


        • #5
          Re: tweede flits EX 430 of 580?

          Er werd net een 430EX II aangekondigd, opvolger van de 430EX, het lijkt me ook verstandig om daar op te wachten.
          De 580EX heeft niet zoveel meer als slave in huis dan de 430EX (als slave hé, niet als master wat de 430EX zelfs niet kan, voor ze hier op mijne nek springen) behalve een beter richtgetal. En dan is het prijsverschil wel groot.

          Comment


          • #6
            Re: tweede flits EX 430 of 580?

            Ikzelf heb twee 580EX II's gekocht omdat ik die ook op twee body's zal gebruiken, maar als het enkel als slave unit is zou ik ook voor de 430EX gaan, je kan misschien even wachten op de nieuwe 430EX II en dan een 'oude' 430EX 'in den afslag' kopen, ik denk dat voor jouw toepassingen de II versie niet echt nodig is.

            Het voetje is wel een beetje laag meestal, daarom heb ik twee goedkope lampstatieven gekocht (16 Euro/stuk bij Studio73), deze zijn vrij licht, maar om een 580EX II met eventueel een plu'tje op te zetten voldoen deze zonder probleem.

            Zorg dat je zeker geen 420 koopt, die kan je namelijk niet manueel instellen, maar als je met master/slave werkt dan is er nog altijd E-TTL, dus dan is dat geen probleem.
            Je spreekt over twee flitsen in een hoek van 45°, hoe trigger je dan ?
            Hou er ook rekening mee dat wanneer je manueel gaat werken de lichtopbrengst van de 580 en de 430 verschillend zijn ... misschien toch denken aan een tweede 580EX (eventueel 2ehands) dan heb je aan beide kanten van je insect hetzelfde licht.

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: tweede flits EX 430 of 580?

              Ik ken er niets van hoor, maar waarom de voorkeur aan flitsen en geen lampen? Gewoon uit nieuwsgierigheid stel ik mij die vraag hé

              Grtz, RF


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #8
                Re: tweede flits EX 430 of 580?

                Ik wil wel degelijk dezelfde hoeveelheid licht aan twee kanten, maar zou bij voorkeur niet manueel gaan werken.

                Je spreekt over twee flitsen in een hoek van 45°, hoe trigger je dan ?
                Levert dat een probleem ? Dat master en slave in 90° staan ?
                Ik heb mij op ebay een OT-E3 flitskabel gekocht zodat ik mijn 580EX kan aansturen terwijl die niet op de camera gemonteerd staat (hopelijk lukt dat). Ik hoop dat die dan zo de tweede flits aanstuurt.
                Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

                Only when the last tree has been cut down,
                Only when the last river has been poisened,
                Only when the last fish has been caught,
                Then only will you see that money cannot be eaten.

                Comment


                • #9
                  Re: tweede flits EX 430 of 580?

                  Even inpikken op dit topic, aagezien ik ook een tweede flitser zoek.

                  Ik las ergens dat de 430EX enkel manueel instelbaar is met volledig stops, klopt dat

                  En is er ook een andere lichtopbrengst tss de 580EX en de 580EXII?


                  Thanks

                  Comment


                  • #10
                    Re: tweede flits EX 430 of 580?

                    Oorspronkelijk geplaatst door diedhert Bekijk bericht
                    Ik wil wel degelijk dezelfde hoeveelheid licht aan twee kanten, maar zou bij voorkeur niet manueel gaan werken.



                    Levert dat een probleem ? Dat master en slave in 90° staan ?
                    Ik heb mij op ebay een OT-E3 flitskabel gekocht zodat ik mijn 580EX kan aansturen terwijl die niet op de camera gemonteerd staat (hopelijk lukt dat). Ik hoop dat die dan zo de tweede flits aanstuurt.
                    Hello,

                    ik weet niet als je e-TTL gebruikt met een 580 en een 430 je uit beide flitsers evenveel licht zal krijgen, misschien iemand die deze combo heeft kan dit even testen.

                    Als je een Off-Camera cord hebt is je probleem van aansturing opgelost, je kan de kop van de flits een beetje verdraaien zodat de onderkanten, met het rode venstertje, perfect naar elkaar toe wijzen, dan zal de flits met de cord als master perfect de slave flits aansturen, geen probleem, met volledige E-TTL besturing.

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment

                    Working...
                    X