Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statiefkeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statiefkeuze

    Hallo,

    Ik wil me een statief aanschaffen dat mijn Nikon D80 + bigma (1900g) moet aankunnen, waardoor het voldoende stevig moet zijn, maar anderzijds ook niet te zwaar mag zijn, vermits ik het op reis over lange afstanden moet kunnen meedragen.

    Gebruik het alleen voor natuurfotografie; landschappen, fauna en flora...

    Ik heb reeds al heel wat opgezocht, en al talrijke topics gelezen hierover, waardoor ik tot volgende keuze kwam:

    Manfrotto 055MF3 Carbon Tripod
    +
    Manfrotto 322RC2 OF Manfrotto 488RC2


    Mijn vraag is nu, maak ik een goede keuze, of zijn er betere alternatieven voor mijn doelgebruik? En heeft er iemand ervaring met deze statiefkoppen?
    Filip De Vos - Foto albums

  • #2
    Re: Statiefkeuze

    Ik denk dat de Manfrotto 055MF3 geen slechte keuze is.
    Die heeft ook een tijdje op m'n lijstje gestaan, maar heb er uiteindelijk van af gezien omdat die een center kolon heeft en de hoogte (sta niet graag gebukt) (puur persoonlijke voorkeur).
    Ik heb uiteindelijk de Gitzo 3540XLS aangekocht, mede ook voor de nog hogere draaglast voor de zwaardere lenzen (later nog de Gitzo GT5560SGT voor het speciale werk bijgekocht)
    Ik doe voornamelijk natuur en wildlife
    Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Statiefkeuze

      Die 055MF3 is geen slechte keuze. Ook de 488RC2 is geen slechte keuze en voldoet voor de beschreven lens-body combinatie.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: Statiefkeuze

        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
        Ook de 488RC2 is geen slechte keuze en voldoet voor de beschreven lens-body combinatie.
        Ofwel is het stuk afhanlkelijk, want ik ben iet te vreden over de 488 RC 2
        Als ik een compositie maak en dan het balhoofd zachtjes aan vastdraai vertoond het balhoofd toch nog wat creep ( verschuif nog een beetje, altijd in neerwaartse richting)
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment


        • #5
          Re: Statiefkeuze

          Bedankt voor de tips allen!
          Het is dan vandaag de Manfrotto 055MF3 + 322RC2 geworden.
          Filip De Vos - Foto albums

          Comment


          • #6
            Re: Statiefkeuze

            Een Bigma is tot 500mm, op een Nikon DX wordt dat dus 750mm.
            De berekening is simpel

            3 kilo startgewicht voor het statief
            7,5 kilo (1 kilo voor elke 100 mm)
            een goede kop weegt ook wat
            samen dus al meer dan 10 kilo

            een andere regel zegt dat je vanaf 500 mm (FF) beter een rijstzak kunt gebruiken.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: Statiefkeuze

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Een Bigma is tot 500mm, op een Nikon DX wordt dat dus 750mm.
              De berekening is simpel

              3 kilo startgewicht voor het statief
              7,5 kilo (1 kilo voor elke 100 mm)
              een goede kop weegt ook wat
              samen dus al meer dan 10 kilo

              een andere regel zegt dat je vanaf 500 mm (FF) beter een rijstzak kunt gebruiken.

              dus een lens wordt fysiek langer en zwaarder op een cropcamera?

              leg eens uit wat je wil verduidelijken met de berekening want ik vind niet terug wat bedoeld wordt en ik zoek ook een statief...

              Comment


              • #8
                Re: Statiefkeuze

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                Een Bigma is tot 500mm, op een Nikon DX wordt dat dus 750mm.
                De berekening is simpel

                3 kilo startgewicht voor het statief
                7,5 kilo (1 kilo voor elke 100 mm)
                een goede kop weegt ook wat
                samen dus al meer dan 10 kilo

                een andere regel zegt dat je vanaf 500 mm (FF) beter een rijstzak kunt gebruiken.
                Ik heb geen rijstzakken met een hoogte van 1m60
                .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                Comment


                • #9
                  Re: Statiefkeuze

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  Een Bigma is tot 500mm, op een Nikon DX wordt dat dus 750mm.
                  De berekening is simpel

                  3 kilo startgewicht voor het statief
                  7,5 kilo (1 kilo voor elke 100 mm)
                  een goede kop weegt ook wat
                  samen dus al meer dan 10 kilo

                  een andere regel zegt dat je vanaf 500 mm (FF) beter een rijstzak kunt gebruiken.
                  De berekening is volgens mij helemaal niet zo simpel in het echte leven, want carbon is lichter maar dempt veel beter trillingen dan magnesium, het gewicht zegt dus niet alles.

                  Is er zoals bij gitzo ook geen statiefconfigurator bij Manfrotto volgens gewicht van de lens enz? Op dat vlak is de configurator van Gitzo interessant, hij houdt ook rekening met het aantal mm van de lens.
                  Mijn foto's en fractals
                  Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Statiefkeuze

                    Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                    Ik heb geen rijstzakken met een hoogte van 1m60
                    Dat komt omdat ge niet genoeg rijst eet en maar zakjes van 1 kg koopt.
                    Met zakken van 50 en 100kg kom je al heel wat verder(ttz hoger)
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Statiefkeuze

                      Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                      Dat komt omdat ge niet genoeg rijst eet en maar zakjes van 1 kg koopt.
                      Met zakken van 50 en 100kg kom je al heel wat verder(ttz hoger)
                      hmm
                      Zakken van 100kg zijn niet langer reglementair, en die van 50kg zijn ook maar 24cm dik. (als ze niet teveel inzakken)
                      Ik denk dat we hieromtrent dringend eens een SD moeten organiseren
                      .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                      ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                      Comment

                      Working...
                      X