Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

40D welke oudere canon flitser ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 40D welke oudere canon flitser ?

    Hallo,
    Eerst en vooral hou ik niet echt van flitsers. Maar bij de bbq's en andere aankomende nocturne aangelegenheden zal soms iso 3200 met 1,8 onvoldoende zijn.
    Mijn vraag nu is , zal ik alles (die paar keer) kunnen invullen met de ingebouwde flitser ? ( wil wat verder dan een paar meter, en wil ook binnen indirekt werken.
    Kan iemand mij een niet te dure (lees goedkope) flitser aan raden, of met welke oudere canon flitser kan er met de 40D gewerkt worden .

    bedankt
    Marc
    Last edited by MDY; 20 juni 2008, 16:48.
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: 40D welke oudere canon flitser ?

    niemand raad ?
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

    Comment


    • #3
      Re: 40D welke oudere canon flitser ?

      Oudere flitsers op de A stand kunnen het ook prima doen voor incidenteel gebruik, let op het voltage van de flitssschoen.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: 40D welke oudere canon flitser ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Oudere flitsers op de A stand kunnen het ook prima doen voor incidenteel gebruik, let op het voltage van de flitssschoen.
        ... die je kan vinden op o.a. deze site:
        http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

        Ik gebruik nog veel een oude staafflitser (altijd met softbox) op de A-stand (en fototoestel op manueel) en ben meer tevreden over de resultaten dan met m'n opzet E-TTL-II flitser.
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

        Comment


        • #5
          Re: 40D welke oudere canon flitser ?

          TTL is for cissies

          door manueel te flitsen leer je veel meer bij en bekomen je leukere effecten
          Mvg,
          Marijn

          My Flickr

          Comment


          • #6
            Re: 40D welke oudere canon flitser ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Reus Bekijk bericht
            TTL is for cissies

            door manueel te flitsen leer je veel meer bij en bekomen je leukere effecten
            Dat is wel een straffe uitspraak.

            Er zijn heel wat situaties waar je niet de tijd hebt om alles manueel in te stellen, en dat de foto's toch erg belangrijk zijn.
            Als je dan moet experimenteren om leuke effecten te krijgen, dan mis je wel die ene foto die je moet hebben.

            TTL werkt prima, en je kan zelf ook de flitsbelichtingscompensatie aanpassen om het gewenste resultaat te krijgen.

            Ik neem aan dat je zelf geen ervaring hebt met een flitser die alle "moderne" mogelijkheden biedt, anders zou je zo geen uitspraak doen (of je weet niet hoe je de mogelijkheden kan gebruiken)...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: 40D welke oudere canon flitser ?

              "Manueel" flitsen niet verwarren met flitsen op "A-stand", hé.
              Op de A-stand meet de flitser zelf het teruggekaatste licht en stopt de "lichttoevoer" zelfstandig.

              Als ik met m'n oude staafflitser werk, stel ik m'n fototoestel bv. in op 1/30s (om nog wat "available light" op m'n foto's te hebben) en f1:5.6 en ben quasi voor de ganse avond gerust.

              Flitscompensatie nodig? Gewoon je diafragma een tikje hoger of lager, zonder iets op je flitser te wijzigen.

              Het enige waar ik vind dat je TTL echt nodig hebt en beter presteert dan de oude A-stand is buiten en bij tegenlicht opnamen (in moeilijke situaties dus). Of natuurlijk indien je de snufjes - zoals high speed flitsen - echt nodig hebt (ik dus niet ).
              Last edited by GeertB; 21 juni 2008, 17:40.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • #8
                Re: 40D welke oudere canon flitser ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Dat is wel een straffe uitspraak.

                Er zijn heel wat situaties waar je niet de tijd hebt om alles manueel in te stellen, en dat de foto's toch erg belangrijk zijn.
                Als je dan moet experimenteren om leuke effecten te krijgen, dan mis je wel die ene foto die je moet hebben.

                TTL werkt prima, en je kan zelf ook de flitsbelichtingscompensatie aanpassen om het gewenste resultaat te krijgen.

                Ik neem aan dat je zelf geen ervaring hebt met een flitser die alle "moderne" mogelijkheden biedt, anders zou je zo geen uitspraak doen (of je weet niet hoe je de mogelijkheden kan gebruiken)...
                Je moet mijn "uitspraak dan ook met een korreltje zout nemen hé "

                Ik zeg niet dat ttl niet handig kan zijn , want ik heb zelf een flits met ttl erop . ttl is inderdaad handig voor de momenten waar je snel moet reageren en het goede shot hebben. Maar als je tijd hebt voor een opname ( wat meestal bij mij het geval is) of als je op voorhand wat kan inschatten wat de omstandigheden zijn.

                Ik heb liever het gevoel van het flitswerk in handen te hebben ( wat compenseren, bouncen of een papierke voor hangen plutjes softboxen , indirect en direct flitsen.)

                Ik neem persoonlijk liefst mijn flits "van de schoen" en dan heb je nu eenmaal niet de mogelijkheid om ttl te gebruiken ( tenzij je een cord gebruikt)

                Ik bedoel maar dat oude flitsen of je flits op manueel zetten ander perspectieven kan openen naast het vertrouwde flitswerk.
                Mvg,
                Marijn

                My Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: 40D welke oudere canon flitser ?

                  oude speedlite 420ex , te vinden voor rond de 100 euro
                  Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 40D welke oudere canon flitser ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                    niemand raad ?
                    Ik heb indertijd een tweedehands Canon 380EX gekocht voor mijn 400D
                    Is volledig compatibel met alle nieuwe DSLR's en toch 3x meer licht dan de ingebouwde flitser
                    Stevig ding, nooit problemen mee gehad

                    Comment


                    • #11
                      Re: 40D welke oudere canon flitser ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Ik heb indertijd een tweedehands Canon 380EX gekocht voor mijn 400D
                      Is volledig compatibel met alle nieuwe DSLR's en toch 3x meer licht dan de ingebouwde flitser
                      Stevig ding, nooit problemen mee gehad
                      Dito hier. Ik gebruik de oude 380EX (10 jaar geleden nog gekocht voor m'n analoge Canon) probleemloos op Canon 40D; niet zo erg veel, maar hij doet het prima en werkt zelfs beter dan toen ik hem op de 300D gebruikte.

                      Groetjes
                      Marl1
                      It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                      http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                      Comment


                      • #12
                        Re: 40D welke oudere canon flitser ?

                        Toch voorzichtig zijn met die EX flisters, het is niet zomaar dat canon de EZ reeks voor digitaal uitbracht.
                        Hoe zit dat met garantie en schade door EX flitsers?
                        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 40D welke oudere canon flitser ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                          Toch voorzichtig zijn met die EX flisters, het is niet zomaar dat canon de EZ reeks voor digitaal uitbracht.
                          Hoe zit dat met garantie en schade door EX flitsers?
                          Volgens mij ben jij aan het missen. De EX reeks is uitgebracht voor de digitale toestellen, de EZ reeks is voor de analoge (toch als ik het goed op heb)

                          Comment

                          Working...
                          X