Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8 Foto's per seconde met Extreme III geheugen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 8 Foto's per seconde met Extreme III geheugen?

Ik zit er over te denken om de Nikon D300 te kopen. Deze haalt (met de batterygrip) 8 foto's per seconde. Kan een Extreme III geheugenkaart die snelheid goed aan of heb ik daar een Extreme IV kaartje voor nodig? Het gaat overigens om foto's die in RAW formaat worden geschoten.
    www.eckringa.nl

Re: 8 Foto's per seconde met Extreme III geheugen?

Oorspronkelijk geplaatst door Ron@ld Bekijk bericht
    Ik zit er over te denken om de Nikon D300 te kopen. Deze haalt (met de batterygrip) 8 foto's per seconde. Kan een Extreme III geheugenkaart die snelheid goed aan of heb ik daar een Extreme IV kaartje voor nodig? Het gaat overigens om foto's die in RAW formaat worden geschoten.
    mijn 4GB SDHC kaartje dat foto's wegschrijft tegen max 2mb/seconde kan zelfs perfect de snelheid van mijn 1DmkII aan...

zo kan ik 18 RAW foto's nemen tegen 8.5bps, maar dan moet ik wel minutenlang wachten eer die uit het buffergeheugen weg zijn...

conclusie...: als je nooit een stuk of 30 RAW's achter elkaar trekt, is een extreme III MEER DAN GENOEG (ik weet nu wel niet hoe groot de D300 buffer is...)

ik vind het zeer vlot werken met mijn transcend 133x CF kaartjes, vergelijkbaar met de extreme III
    5DmkIII en wat glas

Comment

Ik heb vroeger iets gepost hieromtrent ... Linkje
      Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards

Comment

Zolang de buffer niet vol is, heeft het geen belang welke geheugenkaart gebruikt wordt. Met volle buffer kan je met geen enkele kaart nog de volle snelheid halen. Zie voor cijfers volgend artikel: http://www.dpreview.com/reviews/nikond300/page13.asp

Eric

Comment

Het hangt er ook vanaf welke 'opties' je opstaan hebt, oa Active D-Lighting, ruisonderdrukking,...etc en de grote van je bestanden dat je moet wegschrijven.
          Ik gebruik altijd UDMA kaartjes (Lexar UDMA Pro). Ik vrees dat een Extreme III er veel eerder de brui aan zal geven. Je camera kan niet snel genoeg z'n buffer op de CF kwijt.
          Nikon D300˛ met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900˛/SB800˛, R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
          "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Bedankt, ik ga de links even rustig doornemen
            www.eckringa.nl

Comment

Ik heb een Ultra ll kaart en haal gewoon de 8fps.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik gebruik Extreme III kaartjes en in Ch 8bps RAW 12-bit kan hij perfect volgen. Extreme IV is echt niet nodig.
                D3s - D300+MD-10 - 14-24 - 24-70 - 70-200 VRII - 80-200 - 50 - SB900

Comment

Met alle kaarten haal je inderdaad 8FPS, maar je zal langer kunnen doorgaan en sneller terug kunnen "vlammen" met een extreme IV omdat die de buffer veel sneller leegmaakt. Als je dus veel sport/actiefotografie doet, zijn ze absoluut aan te raden. Indien niet, is het een volstrekt zinloze investering

Kijk naar de D300 CF performance database op de site van Rob Galbraith voor de cijfers LINK

Vergelijkingen met andere niet UDMA camera's hebben overigens ook weinig zin. Deze toestellen hebben immers een grotere buffer nodig om de lagere doorvoer snelheden te compenseren, en eenmaal die vol zit zal je veel langer moeten wachten eer je terug op volle snelheid kan doorgaan. Kijk bv naar de Canon 40D cijfers, en deze zal voor de beste kaarten tot 3x trager wegschrijven.

Comment

Ik heb 2 Transcend's 133x pas gekocht.
                    M'n 40D (6.5 FPS) schiet slechts 5 a 7 RAWS na elkaar zonder vertraging, vanaf dan per seconde 8 - 9 - 10 -11 -12 -13.

Heb eens de noise-reduction uit gezet en kwam op 18 na elkaar, dan begon de buffer te schrijven en kon geen fotos meer nemen.
                    En stand "H" om snel fotos na elkaar te nemen als een machinegeweer.

Die "active d-lightning" heb ik niet op m'n Canon, misschien nog andere optie's uitzetten die versnellen bij Canon 40D?
                    Last edited by Innovator; 18 juni 2008, 19:21.

Comment

Hier nog een tevreden transcend gebruiker! 1 x 4Gb 120x en 1 x 8Gb 133x
                      Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

ik heb ook een Xteme III kaartej van 4GB, en op de D3 kan ik circa 1,5 seconde aan 9 foto's per seconde in FX RAW fotograferen (of 11 foto's per second in DX RAW)

je buffer is de belangrijkste component om zoveel foto's per seconde te trekken. na zo een salvo is de camera heel snel terug klaar voor een nieuw salvo. Heb eigenlijk nog nooit hoeven te wachten. denk dat als je nog sneller na elkaar een salvo wilt schieten, je beter een HD videocamera kan kopen

Comment

Ik heb nu de oudere Sandisk Extreme III 4GB en een nieuwe Extreme IV 4GB en bij een vergelijkbare burst (ruisonderdrukking en ADL uit) haal je exact hetzelfde aantal foto's tot de buffer vol zit: 16 exemplaren. Alleen gaat het groene lampje eerder uit bij de Extreme IV door het snellere wegschrijven en kan je sneller weer aan de slag

Comment

De D300 heeft UDMA aan boord, hiermee kan de schrijfsnelheid gaan tot 35 mb/sec. AL sje dit vergelijkt met de D200 met 9 mb/sec snap je dat het wegschrijven op een snelle kaart echt wel scheelt. De vraag is alleen of jouw fotografie vraagt om deze hoge performance..... je buffer is sneller leeg en dus ben je sneller in staat weer door te gaan.
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Dus als ik het goed begrepen heb is de buffer het belangrijkst en kan ik met een Sandisk UltraII (schrijfsnelheid 9MB/s) nog altijd probleemloos een snelle reeks foto's maken op mijn 30D?
                              Of toch beter een Extreme III kopen?

Comment

Working...
                              X