Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude flitser

    Ik heb in mijn vader zijn oud cameramateriaal is geneusd en ik heb het één en ander gevonden. Er zaten nog 2 canon FD lensen bij maar op het forum heb ik al genoeg gelezen om te weten dat de converters naar mijn eos niet de moeite waard zijn om aan te schaffen. Er zat ook nog een flitser bij, een Popular 300-xcd. Als ik hem monteer op mijn 400D, flits hij. Mijn vraag is of het de moeite is om hier Wireless Flash Triggers voor te kopen tesamen met een flitsparaplu? Het zou leuk zijn om wat te experimenteren. Ik twijfel echter of ik er effctief iets mee kan doen.
    Er zit zelfs een off-shoe adaptor bij, ik kan een klein blokje uit de flitser nemen die ik dan kan monteren op de flitsschoen van de camera.



    Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

  • #2
    Re: Oude flitser

    Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
    Er zat ook nog een flitser bij, een Popular 300-xcd. Als ik hem monteer op mijn 400D, flits hij. Mijn vraag is of het de moeite is om hier Wireless Flash Triggers voor te kopen tesamen met een flitsparaplu? Het zou leuk zijn om wat te experimenteren. Ik twijfel echter of ik er effctief iets mee kan doen.
    Hi, volgens de strobe trigger voltages site is de Popular 606 niet EOS-safe. (50+ volt)
    De 300 staat er niet bij.

    Hier zijn al eindeloze discussies gevoerd over het begrip "eos-safe" of "nikon-safe", en zelfs de importeurs geven in verschillende landen verschillende info.

    Waarschijnlijk is dit een richtgetal 30, op 4 meter +/- f8 dus bij (100 iso ?).
    Maar in een paraplu gaat dat minder zijn. Ik zou dit eerder als een hulp (slave) flits gebruiken naast een modernere.

    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Oude flitser

      LET OP MET OUDE FLITSERS !!!!!!!!

      Het is mogelijk dat de ontstekingsspanning te hoog is en je schade oploopt aan je digitale body.

      Meer weet ik er ook niet van
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: Oude flitser

        Goed dat ik dit weet, flitserke vliegt de kast terug in. Als ik wat meer ervaring heb zal ik is uitkijken naar een Canon of Metz flitser. Kan hem dan altijd nog als slave gebruiken zoals DPaul al zei, bedankt voor de uitleg!
        Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

        Comment


        • #5
          Re: Oude flitser

          volle batterijen erin, aanzetten en wachten tot het flitsgereedlampje aan is.
          Dan met een multimeter op gelijkspanning meten op de 2 contacten van de flits.

          Onder de 7V is wel ok.

          Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

          Comment


          • #6
            Re: Oude flitser

            Silver Roller heeft me al een PM gestuurd met dezelfde uitleg maar hij had het over onder de 50V. Ik heb dus de spanning gemeten en kom op 25V uit. Voor alle zekerheid sluit ik hem niet meer aan
            Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

            Comment


            • #7
              Re: Oude flitser

              Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
              Silver Roller heeft me al een PM gestuurd met dezelfde uitleg maar hij had het over onder de 50V. Ik heb dus de spanning gemeten en kom op 25V uit. Voor alle zekerheid sluit ik hem niet meer aan
              Had ie beter hier kunnen schrijven, dan heeft iedereen er wat aan
              Op het internet lees ik overal 6V ( dus zelfs ik zat met mn 7V nog aan de te hoge kant ) dus eingelijk weet ik niet hoe hij aan 50V komt.
              Maar als ze op het net liegen dan lieg ik mee he, ik weet namelijk ook niet of het in de handleiding staat ofzo.

              Ik weet wel dat de D200 tot 250V kan hebben en dat was belangrijk voor mij toendertijd.
              Maar er schijnen ook zogenoemde "safe sync" adapters te koop te zijn maar weet niet of het voor jou meer een probeer iets is dan een gebruik iets anders wegen de kosten namelijk niet op tegen het gebruik.

              Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: Oude flitser

                Ik zou het niet riskeren met 25 Volt.Ik heb ook zoiets van 6 tot 7 volt in mijn hoofd,omdat ik dat vroeger ergens tegengekomen ben.Mijn Vivitar 283's gebruik ik nooit rechtstreeks op mijn body,omdat het voltage te hoog was.

                Comment


                • #9
                  Re: Oude flitser

                  Hi,

                  Zie vorige draadjes over dit onderwerp, werd toen uitgespit.
                  Canon zou = 6 volt, Nikon veel meer (>50 v).

                  Het kan ook dat er een misverstand is, want die adapters (voltagebuffers) zijn volgens mij voor bridge of compacts gemaakt (ik dacht de canon G7 of zo).

                  Ik lees ook internationale fora waar mensen in verschillende landen naar hun respectievelijke importeurs gebeld hebben. Je krijgt de meest diverse voltage-antwoorden per merk.

                  DPaul.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude flitser

                    Silver Roller heeft zijn informatie van Canon support zelf. Maar ik ga zeker het risico niet lopen dat mijn body schade oploopt door een flitser van 20 jaar oud. Als ik ooit de stobist kant opga kan ik hem nog gebruiken met triggers of als slave. Het is zeker het risico niet waard...
                    Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude flitser

                      Oorspronkelijk geplaatst door mrdc Bekijk bericht
                      Silver Roller heeft zijn informatie van Canon support zelf. Maar ik ga zeker het risico niet lopen dat mijn body schade oploopt door een flitser van 20 jaar oud. Als ik ooit de stobist kant opga kan ik hem nog gebruiken met triggers of als slave. Het is zeker het risico niet waard...
                      De cactus triggers kunnen ook maar een x-aantal volts hebben.

                      Greetz rich
                      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude flitser

                        Er is vast wel iemand die je kent die een voltmeter/multimeter liggen heeft, thuis of op het werk.
                        Ik heb zelf eentje geleend van onze werkgroep op de unief, een beetje nerd zijn heeft zijn voordelen

                        Gewoon 1 contact aan het middenste pinnetje onderaan de flash houden en het andere op 1 van de contactjes op de "rail" van het voetje. Dan kan je het voltage aflezen.

                        Blijkt dat zo'n heel klein starblitz flitsertje dat ik ooit nog op m'n Pentax dslr gebruikt heb maar liefst 270V door de contacten stuurt! :s
                        'k Heb geluk gehad dat er niks kapot is, maar kga het toch niet meer riskeren nu.
                        Opletten geblazen dus, zelfs met kleine flitsers met een klein richtgetal!

                        Heb ondertussen een Vivitar 285 en Nikon SB-20 voor een appel en een ei gekocht, beide getest en safe bevonden

                        Nu moeten m'n wireless triggers nog aankomen...

                        Tom
                        ~TDN
                        fotoblog: www.tdn9.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude flitser

                          Oorspronkelijk geplaatst door TDN Bekijk bericht
                          Er is vast wel iemand die je kent die een voltmeter/multimeter liggen heeft, thuis of op het werk.
                          Ik heb zelf eentje geleend van onze werkgroep op de unief, een beetje nerd zijn heeft zijn voordelen

                          Gewoon 1 contact aan het middenste pinnetje onderaan de flash houden en het andere op 1 van de contactjes op de "rail" van het voetje. Dan kan je het voltage aflezen.

                          Blijkt dat zo'n heel klein starblitz flitsertje dat ik ooit nog op m'n Pentax dslr gebruikt heb maar liefst 270V door de contacten stuurt! :s
                          'k Heb geluk gehad dat er niks kapot is, maar kga het toch niet meer riskeren nu.
                          Opletten geblazen dus, zelfs met kleine flitsers met een klein richtgetal!

                          Heb ondertussen een Vivitar 285 en Nikon SB-20 voor een appel en een ei gekocht, beide getest en safe bevonden

                          Nu moeten m'n wireless triggers nog aankomen...

                          Tom
                          Ik heb dit al gedaan en kwam uit op 50V (zoals eerder al gezegt paar posts hierboven). Canon zou maar 7V aankunnen. Als ik tijd heb zoek ik wel is uit hoeveel te wireless triggers kunnen verdragen, anders kan ik niets doen met deze flitser.
                          Palmares: 400D - 70D - 6DII - R6 + Holy Trinity

                          Comment

                          Working...
                          X