Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

    Nou in het onderwerop staat mijn vraag al.

    Wie kan er duidelijk uitleggen wat het verschil is tussen een normaal polarisatie filter en eentje die speciaal geschikt is voor de digitale camera.
    Wat maakt dat polar filter dan dat hij speciaal voor de DIGITALE camera geschikt is ?
    Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

  • #2
    Re: Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

    Marketing.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

      Circulair of lineair? Stel: je hebt twee polarisatiefilters. De eerste filter draai je zodanig dat je bijvoorbeeld alleen de verticale lichtgolven doorlaat. De andere lichtgolven worden tegengehouden. De tweede filter draai je op die manier dat nu enkel en alleen de horizontale lichtgolven worden doorgelaten. Als je beide filters boven elkaar legt, is het volledig donker, want je houdt al het licht tegen. Bij spiegelreflexcamera’s kan de spiegel ( van de camera) een polariserend effect hebben. Daarom kan het zijn dat deze werkt zoals een tweede, verkeerd gedraaide pola-filter. Er komt dan geen, of meestal veel te weinig, licht door. Daardoor wordt de autofocus en de lichtmeting helemaal verstoord. Bij DSLR camera’s is een circulaire polarisatiefilter met andere woorden altijd een noodzaak. Bij camera’s zonder spiegel is een circulaire polarisatiefilter niet noodzakelijk. De “point and shoot” en de meeste prosumer camera’s werken dus met een lineaire polarisatiefilter. Wil je zekerheid voor je prosumer: dan moet je weten of die met een spiegel werkt. Zo ja, koop dan ook een circulaire polarisatiefilter. Let wel op bij de ultra platte camera’s (bijvoorbeeld Sony DSC T-7, Minolta Dimage X-series, Casio Exilim): sommige daarvan hebben intern een periscoopsysteem met spiegel...(daardoor kan hetzelfde effect als bij een reflexcamera optreden)




      Bron : http://www.belgiumdigital.com/bespre...n/articleid/35



      Groetjes
      Skitch
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

      Comment


      • #4
        Re: Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

        Ja oke, ik heb het over een circulair polar filter...

        Ik heb bijvoorbeeld op mijn sigma 18-125 een Hoya cir-polar filter.
        Nu was ik vanmiddag in de winkel en ik zocht een 58mm cir-polar filter.
        Mij werd een Hoya aangeboden (ben tenslotte erg tevreden met mijn ander hoya filter) en die was speciaal voor digitale spiegel reflex camera's....
        Dat staat ook op het doosje...

        Wat ik nu niet begrijp is wat dit filter nou precies een filter maakt speciaal voor de digitale spiegelreflex.... Maakt volgens mij toch geen flaus aus wel ?

        Ik denk dat Hjanssen het bij het rechte eind heeft....
        Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

        Comment


        • #5
          Re: Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Marketing.....
          Hmm, ik dacht dat er ook technische verschillen waren.

          Correct me if I'm wrong ...
          Bij mijn weten zijn polarisatie filters van "oude" toestellen lineair. Bij spiegelreflex camera's kan de spiegel zelf ook een polariserend effect hebben. Als dit effect van de spiegel toevallig haaks ligt met dat van je lineaire filter, dan komt er geen licht meer door. Vandaar dat polarisatie filters voor slr camera's circulair zijn, ipv lineair.

          Uitleg gevonden hier op BD: http://www.belgiumdigital.com/bespre...n/articleid/35

          Edit: Blijkaar typ ik veel te traag, er hebben ondertussen al iemand anders geantwoord

          Comment


          • #6
            Re: Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

            Misschien de extra anti reflectie lagen op het filter ? Dat is het enige wat ik nog kan bedenken.....
            Die "betere" anti reflectie laag veranderd een gewone lens ook naar een digitale lens.
            Maar vriend marketing heeft inderdaad ook wel zijn zegje.

            Groetjes
            Skitch
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

            Comment


            • #7
              Re: Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

              het lin/circ verhaal is dus voor alle SLR met AF en heeft niks met digitaal te maken, maar de marketing afdeling heeft zijn doel weer bereikt....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Verschil tussen een polar en een polar speciaal voor digitale camera's ?

                :::::
                Last edited by Guest41; 24 augustus 2011, 21:14.

                Comment

                Working...
                X