Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Arctic Butterfly 724

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Arctic Butterfly 724

    Hallo,

    Vandaag een kit SD-800 van Arctic gekocht met een Arctic Butterfly 724 aan boord. Ik heb de sensor van mijn D200 in ca 5 min gekuisd door verschillende keren er over heen te wrijven. Elke keer dat ik met het borsteltje opnieuw over de sensor ging wrijven, heb ik eerst de borstel even 5 s laten spinnen. Het resultaat zie je hieronder. De foto's werden genomen met macro 105 VR op f 32 en daarna de levels opgetrokken om alles te accebntueren. De winkelier Art & Craft / Gent - Mariakerke raadde me aan om eerst even droog te reinigen en te kijken wat er overblijft. Momenteel nog een groot stofje die ik de volgende keer eruit haal. Indien ik in de toekomst vuil niet kan verwijderen zal ik de Scotch Magic uitproberen.

    Gewoon om de twijfelaars, zoals ik tot vandaag, even gerust te stellen.

    http://i271.photobucket.com/albums/j...00voor900p.jpg

    http://i271.photobucket.com/albums/j...D200na900p.jpg



    groet
    Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

  • #2
    Re: Arctic Butterfly 724

    Enorm verschil zeg. Alleen vind ik 5 minuten wel heel erg lang om een sensor te reinigen.
    Last edited by Aestiva; 4 juni 2008, 17:21.
    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Arctic Butterfly 724

      De mijne is ergens onderweg dus eerstdaags hoop ik even goede resultaten te behalen. Toch heb ik voor alle zekerheid ook wat swabs meebesteld.
      Reiniging bij een fotozaak in de buurt gaf net het omgekeerde effect
      Men was dan nog verwondert dat ik weigerde om te betalen
      SITE: http://www.xraypictures.be
      FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

      Comment


      • #4
        Re: Arctic Butterfly 724

        Tijdje geleden ook aangekocht en evengoed resultaat gehald, 5 sec laten draaien, stoppen, en dan even vegen. Oh ja, en op mij 400D kon ik er zelfs het matglas mee stofvrij maken, altijd mooi meegenomen en 'psychologisch' een 'properder' camera als de zoeker niets vertoont.

        Comment


        • #5
          Re: Arctic Butterfly 724

          Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
          Tijdje geleden ook aangekocht en evengoed resultaat gehald, 5 sec laten draaien, stoppen, en dan even vegen. Oh ja, en op mij 400D kon ik er zelfs het matglas mee stofvrij maken, altijd mooi meegenomen en 'psychologisch' een 'properder' camera als de zoeker niets vertoont.
          The Arctic Butterfly gebruik je best ENKEL om je sensor te reinigen (als je op een dag geen vegen op je sensor wil tenminste).
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: Arctic Butterfly 724

            Klopt wel natuurlijk, maar rond het matglas zit geen smeersel of dergelijke, roekeloos met dat borsteltje tekeer gaan zal gevolgen hebben, roekeloos tekeer gaan geeft trouwens meestal problemen.
            Vooral bij de sensor 'zou' er smeersel zitten dus OP de sensor blijven is de boodschap, maar dat 'zou' van model tot model afhangen.

            Comment


            • #7
              Re: Arctic Butterfly 724

              Hallo,

              je kan met de kit die ik heb aangekocht ook je matglas en spiegel reinigen van stof. Je hebt verschillende borsteltjes en degene voor het matglas is een borstel met gebogen vorm. Het is gemakkelijker, maar ik vermoed dat het ook wel lukt met de gewone borstel. Je zal de camera wat meer moeten kantelen. Ik had eveneens twee stofdeeltjes die ik moeiteloos van het matglas heb verwijderd. Ook als is dit zuiver psychologisch en heeft dit geen enkel invloed op het beeld.

              5 min is inderdaad lang, maar het was de eerste keer. Learning curve ... Ik heb verschillende malen er opnieuw overheen moeten wrijven en dan enkele testfoto's tussendoor moeten nemen om het uiteindelijk resultaat te hebben. Met het blote oog zie je enkel de grote stofdeeltjes op de sensor liggen. De hele kleine zag ik niet. Je ziet die enkel op de testfoto. Tip : Vergeet ook niet dat het beeld omgekeerd is. Wat onderaan op een foto vervuild is, is op de sensor bovenaan.

              Belangrijk is inderdaad dat je enkel delen aanraakt die geen smeer hebben. Je gaat ook niet die borstel laten draaien in het camerahuis zoals sommige dat denken te moeten doen !

              Ik wou met deze mail enkel even tonen dat je met een relatief eenvoudig middel en een vaste hand vrij snel het stof kan verwijderen zonder al die vloeistoffen en relatief dure swabs. Er zullen gevallen zijn waar het echt niet anders kan. Voor mij is het opnieuw aangenaam om regelmatig van lens te wisselen en zit ik niet steeds te denken aan die mogelijk vervuilde sensor. Ik verander echter steeds de lens in een zo proper mogelijke omgeving. Blaas het stof van de lens (langs de kant van de sensor) vooraleer ik de lens monteer op de camera en hou de camera met opening naar onder tijdens verwisseling. Hoe fijner het stof : hoe moeilijker te reinigen met de droge werkwijze : nicotine, rook dancing, ...

              groet
              Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

              Comment


              • #8
                Re: Arctic Butterfly 724

                Amateurken, goeie samenvatting.

                Comment


                • #9
                  Re: Arctic Butterfly 724

                  Leuk om weten dat mijn bestelling die onderweg is waarschijnlijk een goede aankoop is. 'k Vind het wel leuk hoe je testfoto van onweer naar blauwe lucht gaat
                  Mijn foto's en fractals
                  Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Arctic Butterfly 724

                    Dat wil ik ook in 5 min van bewolkt naar onbewolkt, ideaal voor vakantie.......
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Arctic Butterfly 724

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dat wil ik ook in 5 min van bewolkt naar onbewolkt, ideaal voor vakantie.......
                      Waar met zo'n borstelke draaien toch goed voor is

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Arctic Butterfly 724

                        Is een goed ding.Zie je enkele stofjes en heb je schrik om te agressief je sensor te benaderen met plakbandhistories etcE BUTTERFLY.
                        Indien niet opgelost gebruik ik de klassieke sensorswabs en eclipse.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Arctic Butterfly 724

                          Voor het eerst eens getest en van de 8 zichtbare spots blijft er maar 1 heel kleintje over helemaal boven tegen de rand. Ik ben alvast een tevreden gebruiker.
                          SITE: http://www.xraypictures.be
                          FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

                          Comment

                          Working...
                          X