Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke zonnekap?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke zonnekap?

hallo, ik ben een nieuweling met een mss vrij onnozele vraag. Elders op dit forum las ik dat een zonnekap altijd wenselijk is bij fotograferen. Ik heb een Canon EOS 400D en ben van plan de EF-S 55-250 IS USM te kopen. Welke zonnekap is hiervoor geschikt? Ik heb al cilindervormige gezien maar ook kappen waar er ahw stukken uit zijn. Wat is het verschil? bedankt

Re: welke zonnekap?

Voor een lens koop je altijd de zonnekap die specifiek voor dat model ontworpen is.

Er zijn uitzonderingen, op een lens die geschikt is voor een full-frame camera kan je gewoonlijk een wat langere of smallere zonnekap gebruiken zonder dat je vignetting krijgt op een 1,6x crop-camera. Dat heb ik zelf getest met de zonnekap van de EF-S 17-55 f2,8 op de 17-40 f4 L en de 24-105 f4 L IS. Op de 24-105 gebruik ik altijd de zonnekap van de 17-55, dan moet ik er maar één meenemen.
    De 17-40 heb ik verkocht nadat ik de 17-55 had gekocht, maar ik heb die toen nog wel getest met de zonnekap van de 17-55, die een heel stuk dieper is.

Ik ben er niet zeker van, maar het is mogelijk dat de zonnekap van de 55-250 meedraait tijdens het scherpstellen, in dat geval moet er zeker een ronde zonnekap op. Die is wel minder efficient dan een bloemvormige, maar die kan je niet laten meedraaien omdat je ze dan elke keer juist moet zetten om geen vignetting te krijgen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

De zonnekap van de 55-250mm is inderdaad een ronde kegel, zonder die 'bloemblaadjes'. Ik heb die ET-60 er onmiddellijk bijgekocht.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Dan weet ik wat mij te doen staat! Hartelijk dank!!

Comment

Working...
        X