Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Het zou een punt zijn indien je de polarisatiefilter op de kitlens binnenhuis gaat gebruiken....verminderde prestaties vd autofocus en +- 2 stops extra( afhankelijk vh merk kunnen er verschillen zijn in hoeveelheid lichtverlies)
    verlies van licht(tragere belichtingstijden).....maar ik zou geen reden kunnen bedenken waarom je een pola binnenshuis nodig zou kunnen hebben. Buitenshuis bij normale omstandigheden ga je geen problemen ondervinden.
    Een polafilter heeft een gunstig effect op je foto's en in tegenstelling tot uv en kleurfilters is het zowat de enige filter waarvan je de eigenschappen niet kunt simuleren in photoshop.
    OK, dit wist ik in feite al allemaal. Ik zeg ook nergens dat ik binnenshuis gebruik zou maken van een polarisatiefilter. Dat lijkt me vrij nutteloos. Althans, op basis van wat ik al weet.
    Canon EOS 450D

    Comment


    • #17
      Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Ook in huis kun je glasdeuren e.d. hebben met reflecties die je liever liet hebt.
      OK, maar is er binnenshuis niet gewoon te weinig licht voor een dergelijke filter? Ik heb geen externe flits.
      Canon EOS 450D

      Comment


      • #18
        Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

        Toen ik in de tijd (1984) mijn Canon AE-1 Program kocht, kocht ik daar ook een Cokin Polarisatiefilter A 160 bij, zijn deze nog bruikbaar op de digitale toestellen of raden jullie dit af.

        Ik bezit nu een Sony A350
        Sony A350 met de lenzen 3.5-5.6/18-70 en 4.5-5.6/75-300

        Comment


        • #19
          Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Gezien de Tamron 17-50 niet echt een extreme breedhoeklens is hoef je geen dunne filter(slim) aan te schaffen. De gewone filters is goed en je kunt er je lensdop op vast klikken(wat niet gaat met slim filters).
          Ik kan dit uit ervaring tegenspreken. Heb (o.a. na 'advies' van dit forum en van verschillende winkels waaronder konijn) een niet-slim versie polafilter gekocht voor deze lens. Een snelle test in de winkel toonde op het eerste zich ook geen vignetting, maar bij bepaalde focale lengte - diafragma combinaties komt de filter duidelijk, soms zelfs wreed stevig, in de hoeken piepen.
          http://www.flickr.com/photos/frederiklerouge

          Comment


          • #20
            Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

            hevige discussie barst hier los.
            dus bij genoeg licht is het een optie om een filter te gebruiken...

            @SMcLean: deze bedoel je, http://www.fotovideoimport.nl/produc...ducts_id=51812
            Thomart.nl
            Designing&Photography

            Comment


            • #21
              Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

              Oorspronkelijk geplaatst door ambrosio Bekijk bericht
              Toen ik in de tijd (1984) mijn Canon AE-1 Program kocht, kocht ik daar ook een Cokin Polarisatiefilter A 160 bij, zijn deze nog bruikbaar op de digitale toestellen of raden jullie dit af.

              Ik bezit nu een Sony A350
              Ik zou het gewoon eens proberen als je dat polarisatiefilter toch al hebt.
              Normaal zou dat filter een liniarfilter zijn waar je voor een digitaal toestel een circulair filter zou moeten hebben. Ik heb eens gelezen dat sommige digitale toestellen problemen hebben met liniare polarisatiefilters, je zou het evenwel eens kunnen proberen.
              Zelf heb ik ook nog een polarisatiefilter van vroeger liggen en ga ik ook eens uivissen of dat nog werkt op mijn D60.
              Ik heb het eigenlijk bijna nooit gebruikt en als het niet werkt koop ik er ook geen meer zeker toch niet met 5.6 lenzen.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

              Comment


              • #22
                Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                sorry voor de bump
                heb em vandaag binnengekregen.
                past er goed op, alleen hoe zet je zon ding vast?
                ik kan naar links blijven draaien tot ik een ons weeg, maar zit wel aardig vast dan, dat hoort ?

                verder nog niet kunnen testen
                Thomart.nl
                Designing&Photography

                Comment


                • #23
                  Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                  is tiffen ook een goed merk?
                  Vriendelijke groeten, Sven
                  Nikon D80 + Tokina 12-24 f4 + Tamron 28-75 f2.8 + Nikkor 50mm f1.8 + Nikon SB600 en een Canon Powershot S5 IS.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                    Goeikope Hoya Green C/P

                    Canon 5D MKII - 24-105L - 17-40L - 580EXII - Canon 450D

                    Comment


                    • #25
                      Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                      Ik zoek me ook een Pola filter aan te kopen, maar ik weet niet of het voor Macro fotografie wel echt geschikt is? Je verliest enkele stops en je belichtingstijd wordt langer en dat is een beetje nadelig om insecten te fotograferen. Wat wel ten goede zou komen zijn de kleuren die wat meer contrastrijker worden.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Morgales Bekijk bericht
                      Goeikope Hoya Green C/P

                      Leuke manier om het verschil te tonen zonder dat je twee foto's (met misschien iets andere belichting) toont.
                      Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                      Website : http://runaque.deviantart.com/

                      Comment


                      • #26
                        Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                        Ik had er dadelijk één besteld nadat ik mijn sony a200 had gekocht en stond er toen niet bij stil dat er zo veel verschil zou bestaan in kwaliteit.
                        Wat er ook van zij, ik heb nu dus een polarisatiefilter van 'Hama', serienummer 725 met mogelijkheid om meer of minder te polariseren door een ring naar links of rechts te draaien. Deze filter kostte me 32 €.
                        Is iemand bekend met dit merk en met dat 'schuifsysteem' en zo ja, positieve of negatieve ervaringen mee gehad?
                        Stel je kritieken niet te scherp...
                        Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

                        Comment


                        • #27
                          Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                          Ik zoek me ook een Pola filter aan te kopen, maar ik weet niet of het voor Macro fotografie wel echt geschikt is? Je verliest enkele stops en je belichtingstijd wordt langer en dat is een beetje nadelig om insecten te fotograferen. Wat wel ten goede zou komen zijn de kleuren die wat meer contrastrijker worden.
                          Zal meestal bij macro meer tegen- dan meeweken.

                          sorry voor de bump
                          heb em vandaag binnengekregen.
                          past er goed op, alleen hoe zet je zon ding vast?
                          ik kan naar links blijven draaien tot ik een ons weeg, maar zit wel aardig vast dan, dat hoort ?
                          Aan de onderzijde draai je hem vast, daarboven zit een ring om de filter te roteren en daarme de werking in te stellen.

                          Is iemand bekend met dit merk en met dat 'schuifsysteem' en zo ja, positieve of negatieve ervaringen mee gehad?
                          Iedereen die een polariser heeft of heeft gehad kent dit en zonder dit systeem is zo'n filter ook niet te gebruiken.

                          ZIJN ER OOK NOG MENSEN DIE OOIT IETS ZELF UITPROBEREN ZONDER EERST OP HET FORUM TE ROEPEN OM HULP ???
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #28
                            Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Zal meestal bij macro meer tegen- dan meeweken.

                            ZIJN ER OOK NOG MENSEN DIE OOIT IETS ZELF UITPROBEREN ZONDER EERST OP HET FORUM TE ROEPEN OM HULP ???
                            -Waarom is een polafilter bij macro, meer tegen dan mee werkend?
                            en als je nu gebruik maakt van een flits, ben wel geintreseerd in het waarom,
                            Ik heb wel een pola, maar niet op mijn macro,
                            maar loop wel al langer met het idee rond er een aan te schaffen als ik mijn nieuwe macro lens aanschaf, om de intensiteit van de kleuren er beter door te krijgen.

                            -Je moet begrijpen dat veel fotomatriaal,
                            handen vol geld kost, en aangekocht matriaal soms niet doet wat je er van verwacht, wegens gebrek aan digitaal inzicht, of beperkte kennis van het produkt.
                            Ik vind het allesinds heel intresant om te lezen wat er soms mis gaat, en waar ik moet op letten.
                            Je hebt al veel energie en tijd gestoken, in het beantwoorden van vragen,
                            en begrijp dat je u soms wel eens vragen stelt, over bepaalde vragen,
                            maar blijf elke vraag toch nuttig vinden (tot hier toe).

                            Comment


                            • #29
                              Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht

                              ZIJN ER OOK NOG MENSEN DIE OOIT IETS ZELF UITPROBEREN ZONDER EERST OP HET FORUM TE ROEPEN OM HULP ???
                              Rustig maar, niemand verplicht jou om te antwoorden...
                              En ik heb hem gisteren gekocht en nog geen tijd gehad om 'm uit te proberen. Ik wist niks van dat draaisysteem dus stel ik de vraag op een, jawel, fotografieforum...
                              Stel je kritieken niet te scherp...
                              Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

                              Comment


                              • #30
                                Re: Polarisatiefilter, echt zoveel verschil?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Th0mas Bekijk bericht
                                past er goed op, alleen hoe zet je zon ding vast?
                                ik kan naar links blijven draaien tot ik een ons weeg, maar zit wel aardig vast dan, dat hoort ?

                                verder nog niet kunnen testen
                                Het is volstrekt normaal dat dat ding blijft draaien. Normaalgezien staat er ergens op de rand van de filter een bolletje. Dat bolletje moet je naar de zon draaien, dan werkt de polarisatie. Een polarisatiefilter zal niet in elke stand (lees: om het even hoe die gedraaid is) het gewenste effect hebben. Je moet de polarisatiefilter draaien volgens waar de zon staat.
                                Als je een reflex hebt, kan je het resultaat van de filter meteen zien als je door de zoeker kijkt. Tot enkele maanden geleden had ik enkel een bridge (Canon S3) en daar zie je het resultaat pas als de foto genomen is.
                                Een groentje met een Canon 400D + glas & een Canon PS S3 IS ...

                                Comment

                                Working...
                                X