Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijs filter (ND): vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijs filter (ND): vraagje

    Hoi,

    Volgende maand trek ik voor 10 dagen naar Normandië.
    Ik zou graag nog een grijsfilter (ND) aanschaffen om dit resultaat te bekomen:
    www.henroben.talktalk.net/henro_11.jpg

    Ik begrijp dat er verschillende "sterktes" zijn in die filters. Welke zou ik moeten nemen voor water zo "mistig" te maken? Dit is waarschijnlijk afhankelijk van het weer en het licht je op dat moment hebt... Wel laat ons zeggen: "op een mooie zomerdag"

    Als ik kijk naar de site van Konijnenberg (waar ik de filter waarschijnlijk ga kopen), zie ik deze omschrijving:
    B+W grijs ND 101 67 E

    De laatste cijfers zijn natuurlijk het filterformaat maar die "101" (of 103,106, ...), hoe moet ik die interpreteren

    Graag hulp
    Dank bij voorbaat!
    > F U J I F I L M <

  • #2
    Re: Grijs filter (ND): vraagje

    101 = 1 stop minder licht, 103 = 3 stops minder licht, 106 = 6 stops minder licht enz...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

    Comment


    • #3
      Re: Grijs filter (ND): vraagje

      Als ik kijk naar de site van Konijnenberg (waar ik de filter waarschijnlijk ga kopen), zie ik deze omschrijving:
      B+W grijs ND 101 67 E
      Een 101 lijkt me wat weinig, zeker bij die "mooie zomerdagen". Je kan beter een grijsverloop nemen die toch tenminste 2/3 of een ganse stop wegneemt. Is je sluitertijd dan wat te laag dan kan je nog steeds je diafragma vergroten of je ISO's opdrijven, andersom gaat niet.
      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

      Comment


      • #4
        Re: Grijs filter (ND): vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
        Een 101 lijkt me wat weinig, zeker bij die "mooie zomerdagen". Je kan beter een grijsverloop nemen die toch tenminste 2/3 of een ganse stop wegneemt.
        101 geeft 1 stop minder, dus waar dit op slaat
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Grijs filter (ND): vraagje

          Deze is een ND met 4 stops minder, géén PS, niet aangepast - welliswaar recht uit de cam.

          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Grijs filter (ND): vraagje

            101 geeft 1 stop minder, dus waar dit op slaat
            Ik dacht dat die filters in 1/3 stops rekenden, maar blijkbaar is dat niet zo.
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

            Comment


            • #7
              Re: Grijs filter (ND): vraagje

              PhotoRookie,
              Bedoel je met die foto het melkachtig water?
              Als het dat is wat je bedoeld dan moet je de foto nemen met een zo klein mogelijk diagframa, tot f/22 met desnoods met een grijsfilter op, zodat je genoodzaakt bent op een lage snelheid de foto te nemen. Neem foto's op verschillende snelheden/diafragma's zodat je zeker bent tot dit resultaat te komen. En voor ik het vergeet, zulke foto's zijn op statief gemaakt, uit de hand lukt het nooit.

              Grtz, RF


              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

              Comment


              • #8
                Re: Grijs filter (ND): vraagje

                Hoe sterk de filter moet zijn hangt er af van de omgeving waar je dit beekje wil fotograferen. Als de beek reeds in een donker bos(waar er weinig daglicht door komt) is heb je misschien zelfs helemaal geen filter nodig. Als deze beek door open onbebost gebied loopt kan het zijn dat een filter van 3-4 stops nog niet sterk genoeg is. Je kunt je camera al een heel stuk vertragen door de allerlaagste isowaarde te gebruiken en je diafragma dicht te knijpen. Het allerkleinste diafragma van je lens ( f22,f25 enz) zou ik niet gebruiken omdat ook de beeldkwaliteit dan gevoelig achteruit gaat.Echter in omstandigheden met veel licht kan het soms niet anders.....zelfs indien je nog een nd- filter op je camera zitten hebt. Om dit melkachtig effect te krijgen is een sluitertijd van minstens 1 seconde nodig( liefst langer om een beter resultaat). Overdrijven ( 10,20,30 sec en langer) is onnodig en brengt alleen extra ruis(noise) met zich mee...en ongewenste beweging in de omgeving van het water(bomen ,struiken enz).Ik zou u toch aanraden om een filter te kiezen van een 3-tal stops.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 22 mei 2008, 13:16.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Grijs filter (ND): vraagje

                  Misschien heb je hier wat aan (blz. 11) :



                  Greetz,


                  marcus
                  zwart & wit & kleur

                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grijs filter (ND): vraagje

                    Ik heb zitten experimenteren met dit soort fotos in Luxembourg (klein zwitserland). OP een zomerse dag in het bos had ik op ISO50 helemaal geen filter nodig (f22). Met filter ben je natuurlijk niet genoodzaakt om om zulke hoge diafragma waarden te gebruiken. Vergeet niet je statief mee te nemen.
                    Canon met glas...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grijs filter (ND): vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door DaveMoi Bekijk bericht
                      Vergeet niet je statief mee te nemen.
                      Dat is een feit maar als je met mensen en modellen werkt kan je hun niet vragen eventjes 5sec in de lucht te hangen
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grijs filter (ND): vraagje

                        Bedankt allemaal voor de reacties!

                        @ Fotofolio: Wat een schitterende foto, mooie kleur en compo

                        @ Red Falcon & Dave Moi: men statief staat al op men "meeneem-lijst"

                        @ Marcus: Bedankt voor de link, zeer interessant, zelf spreekt B+W vanaf 106 (6 stops minder) voor zo'n "flowing water -effect"

                        @ Rupselkopke: Bedankt voor de verhelderende uitleg! Nu begrijp ik het helemaal!

                        --> Ik dacht dat ik voor een filter van 4 stops zou gaan, nu vind ik op de site van de konijn alleen van 1, 2, 3, 6, ... stops
                        @ Fotofolio: waar heb jij je ND filter van 4 stops gehaald?

                        Nu nog peinzen in welk filtermaat
                        Ik denk dat ik hem op men 12-24 ga draaien of zouden jullie het eerder op een 17-50 doen? (dan heb ik waarschijnlijk zo een slim-versie nodig, anders ga ik missschien last hebben van vignetering)

                        Bedankt allemaal!
                        > F U J I F I L M <

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grijs filter (ND): vraagje

                          Gebruik een 102 of een 103 en werk verder op diafragma. Meest veelzijdig
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grijs filter (ND): vraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door PhotoRookie Bekijk bericht
                            --> Ik dacht dat ik voor een filter van 4 stops zou gaan, nu vind ik op de site van de konijn alleen van 1, 2, 3, 6, ... stops
                            1+3=4
                            2+3=5
                            1+6=7
                            2+6=8
                            3+6=9
                            1+3+6=10
                            zo kun je met 4 filters een groter aantal ND-waarden maken.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grijs filter (ND): vraagje

                              Persoonlijk zou ik voor het Cokin P systeem kiezen. Als je lenzen verschillende diameters filtermaten hebben moet je enkel de bijpassende ringen te kopen. Zo moet je ook geen 2 of drie filters op elkaar te schroeven. De adapter en de filters blijven dan dezelfde voor die lenzen natuurlijk. En bij Cokin heb je de grootste keus aan allerhande filters.

                              Grtz, RF


                              Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                              Comment

                              Working...
                              X