Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 80-200 AF-S met Nikon C-PL II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 80-200 AF-S met Nikon C-PL II

    Voor mijn Nikon 80-200 AF-S 2.8 lens wil ik een polarisatiefilter aanschaffen.
    Bij mijn zoektocht naar een goed pol. filter kwam ik een polarisatiefilter van Nikon tegen, de Nikon circulaire polarisatiefilter II (77mm).

    Alleen zit ik met het probleem dat als ik dit filter op mijn lens schroef, vervolgens de originele zonnekap er op zet, ik dit filter waarschijnlijk moeilijk kan verstellen. Iedere keer de zonnekap eraf halen lijkt mij geen handige optie.
    Nikon zou hiervoor een oplossing verzonnen hebben in de vorm van de Nikon HN-34 zonnekap. Echter kan ik hier weinig informatie over vinden.
    Ik ben namelijk wel eens benieuwd naar de afmetingen van deze zonnekap. Op de plaatjes die ik er van op internet zie lijkt mij deze een stuk kleiner dan de zonnekap die origneel bij de 80-200 AF-S zit. Heeft iemand toevallig deze zonnekap die mij de afmeting kan vertellen? Ik bedoel dan dus de afmeting in de lengte, niet de diameter.
    Is deze zonnekap wel geschikt voor op de 80-200 lens, of zijn daar andere zonnekappen voor gemaakt?
    http://www.mtange.nl

  • #2
    Re: Nikon 80-200 AF-S met Nikon C-PL II

    Misschien een oplossing voor jou ?


    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 80-200 AF-S met Nikon C-PL II

      Rich, bedankt voor de link! Slim bedacht, maar als ik dit zou uitvoeren zou ik zoiezo een tweede zonnekap aanschaffen. Dan kan ik beter meteen de goede zonnekap kopen waar je zeker van bent dat er geen licht via de zijkant naar binnen kan komen.

      Niemand die ervaring heeft met een Nikon C-PL filter in samenwerking met de speciale zonnekap?
      http://www.mtange.nl

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 80-200 AF-S met Nikon C-PL II

        Oorspronkelijk geplaatst door mtange Bekijk bericht
        Rich, bedankt voor de link! Slim bedacht, maar als ik dit zou uitvoeren zou ik zoiezo een tweede zonnekap aanschaffen. Dan kan ik beter meteen de goede zonnekap kopen waar je zeker van bent dat er geen licht via de zijkant naar binnen kan komen.

        Niemand die ervaring heeft met een Nikon C-PL filter in samenwerking met de speciale zonnekap?
        Zoieso is de 80-200 AF-S al vrij ongevoellig voor invallend licht zonder zonnekap vind ik.
        Als je dan op de plaats die links / rechts onder zit ( landschapstand / portretstand ) een klein luikje maakt zodat je met je vinger kunt aanpassen dan ga je er geen last van hebben volgens mij.

        Eventueel misschien nog verder modificeren ( ik denk even hardop )
        Een muiswieltje met ophanging uit de muis erin bevestigen, die zit behoorlijk afgesloten voor licht en het rubber geeft waarschijnlijk genoeg grip voor je vinger en voor de pola.
        De ruimte die dat wieltje heeft om in te drukken als zijnde muisknop moet genoeg zijn om het op en afklikken van de zonnekap niet te hinderen.

        Maar ik weet natuurlijk niet of je zo'n doe het zelver bent he, hier gaat het liefst alles op de DIY manier :P

        Greetz rich
        D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 80-200 AF-S met Nikon C-PL II

          Rich, nogmaals dank voor je reactie.
          Het idee is goed verzonnen met het muiswieltje, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf niet al te handig ben om dat zelf te maken.
          Ik zal het filter eerst eens proberen in samenwerking met de originele zonnekap, en dan zie ik vanzelf wel of dat nog te doen is of niet.
          http://www.mtange.nl

          Comment

          Working...
          X