Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Epson Stylus Photo R2400

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Epson Stylus Photo R2400

Na lang twijfelen heb ik besloten om me een eigen printer aan te schaffen... Aangezien we op de kunstaccademie ook met Epson printers werken heb ik gezocht naar de beste printer voor mijn budget... de R2400 dus... op school hele mooie resultaten!!

Nu zit ik al 2 weken mijn haren uit te trekken, want ik krijg hem niet juist ingesteld... de afdrukken zijn veel te hard...

wat gebruik ik... R2400 + macbook pro (gecalibreerd scherm om de 2 weken) + Illford Smooth pearl

Dus mijn vraag: wat zijn de juiste instellingen (ik heb al de printerprofielen van epson gedownload, idem illford media icc)??
    Zijn er ev. bedrijven die uw printer (tegen betaling) calibreren?

Nu doe ik voorlopig niets meer, want het kost me alleen inkt, papier en veel frustratie
    Groeten, Akira (aka Jan Lah)

Re: Epson Stylus Photo R2400

Oorspronkelijk geplaatst door Akira Bekijk bericht
    Na lang twijfelen heb ik besloten om me een eigen printer aan te schaffen... Aangezien we op de kunstaccademie ook met Epson printers werken heb ik gezocht naar de beste printer voor mijn budget... de R2400 dus... op school hele mooie resultaten!!

Nu zit ik al 2 weken mijn haren uit te trekken, want ik krijg hem niet juist ingesteld... de afdrukken zijn veel te hard...

wat gebruik ik... R2400 + macbook pro (gecalibreerd scherm om de 2 weken) + Illford Smooth pearl

Dus mijn vraag: wat zijn de juiste instellingen (ik heb al de printerprofielen van epson gedownload, idem illford media icc)??
    Zijn er ev. bedrijven die uw printer (tegen betaling) calibreren?

Nu doe ik voorlopig niets meer, want het kost me alleen inkt, papier en veel frustratie
    a) Nuttig om te weten waarmee je afdrukt, PS, CS, PSE, QTR, ... ? Kleur ... ZW ?
    b) Marc en ciel profiel bestellen
    c) Afgezien van opmerking a) -> met lightroom afdrukken via b).

Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      a) Nuttig om te weten waarmee je afdrukt, PS, CS, PSE, QTR, ... ? Kleur ... ZW ?
      b) Marc en ciel profiel bestellen
      c) Afgezien van opmerking a) -> met lightroom afdrukken via b).

Dpaul.
      Ik werk met Photoshop CS3... idd belangrijk om te weten...
      Printen zowel in kleur als ZW...

werken die profielen van Marc-en-ciel ook onder CS3?
      Groeten, Akira (aka Jan Lah)

Comment

Probeer gewoon eens met het papier van Epson zelf...
        Niks calibratie, niks speciale instellingen. Selecteer de juiste papiersoort, laat de driver van Epson het werk doen en je zorgen zijn van de baan.
        Nikon, Apple & Epson

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Akira Bekijk bericht

1/ wat bedoel je met 'te hard'?
          2/ Mac --> Leopard? zou ook wel eens de Epson driver kunnen liggen?

Ik heb behoorlijk wat last gehad met PS en LR vooraleer er defitge afdrukken uit de printer rolden (Tiger + r2400 + Ilford Smooth Pearl).

Post eens een voorbeeldje misschien?

ps - testafdrukken maak ik ondertussen op klein formaat, pakweg 10/15 - op die manier kunnen er heel wat prints op 1 A4...

Comment

Bij Calumet in Antwerpen maken ze profielen, maar ik weet niet of dat enkel zo is als je de printer daar aangekocht hebt of niet. Ze verkopen er in elk geval dat type Epson, dus mss. kunnen ze je wel verder helpen. Suc6!

Comment

laat eens weten hoe je je printer driver precies instelt...

belangrijk is het dat je de colorhandling door photoshop laat doen en niet door de printer, het juiste printer profiel kiest en dat je ICM kiest en geen kleuraanpassing...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb een stylus R800 in combi met MAC en mijn kleuren zijn PERFEKT (vr mij toch).

Er was maar uit één programma dat ik dit resultaat kreeg en dat was..
                LIGHTROOM.
                Misschien eens proberen met trail-versie?
                Photography helps people to see
                -Berenice Abbott-
                BD1050BE

Comment

ik werk met Mac en Epson 1290, heb daar geen problemen mee, de staturatie is wel een beetje lager als bij Epson papier.

Je kunt eventueel het profiel van Ilford Smooth Pearl van de Ilford site opladen en dat profiel bij het afprinten kiezen. Waarschijnlijk heb je dan veel beter resultaat.

mvg, Ben

Met welk kleurprofiel druk je af: Adobe RGB , sRGB of Apple RGB? ...is ook belangrijk!!
                  Beste resultaat heb ik met Adobe RGB
                  Last edited by Digi-art; 26 mei 2008, 13:23. Reden: Bijvoegen
                  Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Ik weet niet of het probleem al opgelost is. Mijn instellingen zijn erg simpel (voor Windows).
                    Mijn foto's hebben de kleurprofiel van Adobe RGB. Als ik print laat ik PS geen correcties uitvoeren. De printer instellingen staan zo dat zij volgens Adobe RGB input krijgen. (dat kan je instellen).
                    Ik druk af op Epson Premium Photo Glossy. Dit papiersoort wel geselecteerd in de printerinstelling.
                    Voor de rest natuurlijk beeldscherm calibratie en het beeldscherm de goede helderheid en contrast geven. Ik gebruik een ouderwetse CRT monitor.

Bovendien als je bij de afdrukcentrale (albert heijn) laat afdrukken, zijn deze prints hetzelfde als die uit mijn printer komt. Deze foto's zet ik wel eerst om naar sRGB profiel.
                    Dat is misschien voor jouw ook een tip, vergelijk de afdruk van de afdrukcentrale een met het resultaat uit jouw printer. Misschien is het wel jouw monitor ipv de printer.
                    Straatfotografie
                    https://gertjandubbeld.wordpress.com
                    Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

Comment

Working...
                    X