Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focusing Screens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focusing Screens

    Hi,
    Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van een focusing screen in zijn Canon 350D? Ik heb enkele zeer goede lenzen, M42 met een adapter, en zou die graag op m'n 350D willen gebruiken. Aangezien dit MF lenzen zijn ondervind ik moeilijkheden met het handmatig scherpstellen. Nu heb ik al gelezen dat je het focusing screen kunt wisselen in de camera zodat het scherpstellen vlotter gaat (http://www.katzeyeoptics.com/cat--Ca...cat_canon.html). En ALS ik erin zou slagen een ander glaasje te plaatsen heeft dit dan invloed bij de TTL met mijn EF lenzen?
    Grtz, RF


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

  • #2
    Re: Focusing Screens

    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Hi,
    Heeft iemand al ervaring met het plaatsen van een focusing screen in zijn Canon 350D? Ik heb enkele zeer goede lenzen, M42 met een adapter, en zou die graag op m'n 350D willen gebruiken. Aangezien dit MF lenzen zijn ondervind ik moeilijkheden met het handmatig scherpstellen. Nu heb ik al gelezen dat je het focusing screen kunt wisselen in de camera zodat het scherpstellen vlotter gaat (http://www.katzeyeoptics.com/cat--Ca...cat_canon.html). En ALS ik erin zou slagen een ander glaasje te plaatsen heeft dit dan invloed bij de TTL met mijn EF lenzen?
    Grtz, RF
    In het functions menu van de cam staat welke matglazen je kan plaatsen, en dan neem ik aan dat de lichtmeting gecompenseerd wordt.

    Ik heb het Ee S glas van Canon gemonteerd.

    Dpaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Focusing Screens

      Ik denk dat je daarvan in de handleiding (en de menu's) van een 350D niet veel van zal terugvinden.
      Canon levert zelf geen ander matglas dan het originele voor een 350D.

      Bij de 40D kan je dat wel wisselen, Canon levert een paar verschillende matglazen die speciaal voor die camera gemaakt zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Focusing Screens

        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
        In het functions menu van de cam staat welke matglazen je kan plaatsen, en dan neem ik aan dat de lichtmeting gecompenseerd wordt.

        Ik heb het Ee S glas van Canon gemonteerd.

        Dpaul.
        Is dit moeilijk te plaatsen?
        Grtz, RF


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #5
          Re: Focusing Screens

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Is dit moeilijk te plaatsen?
          Grtz, RF
          Duurt met bijgeleverde knijper ongeveer 5 seconden.

          Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Focusing Screens

            Black B@ndit heeft (weeral eens) gelijk. In de handleiding of menu van een 350D is niks te vinden.
            Canon zelf maakt geen matglazen en eerlijk gezegd zie ik mij geen matglas vervangen in een 350D wegens het nogal te ingewikkeld zijn. Het risico om het bestaande matglas te breken of te beschadigen lijkt mij te groot. En zonder een "splitscreen" is het erg moeilijk scherp te stellen met MF/M42 lenzen. Dus zal ik binnenkort beslissen wat ik ga doen met die MF lenzen en Cokin filters. Heel waarschijnlijk ga ik die te koop stellen. We zijn dus een ervaring rijker geworden
            Grtz, RF


            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

            Comment


            • #7
              Re: Focusing Screens

              Als een andere firma wel een matglas kan leveren voor een 350D, dan zal je daar ook wel de handleiding bij krijgen.

              De goedkoopste camera van Canon waarvoor er andere types (van Canon zelf) verkrijgbaar zijn is de 40D.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Focusing Screens

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Het risico om het bestaande matglas te breken of te beschadigen lijkt mij te groot. En zonder een "splitscreen" is het erg moeilijk scherp te stellen met MF/M42 lenzen.
                a)In mijn EeS pakket zat het materiaal om dat focus screen te vervangen (5D).
                Piece of cake.

                b)Je moet geen split screen installeren, anglefinder C is de oplossing omdat die het beeld vergroot en de lichtmeting niet beinvloedt.

                DPaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Focusing Screens

                  Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                  a)In mijn EeS pakket zat het materiaal om dat focus screen te vervangen (5D).
                  Piece of cake.

                  b)Je moet geen split screen installeren, anglefinder C is de oplossing omdat die het beeld vergroot en de lichtmeting niet beinvloedt.

                  DPaul.
                  DPaul, ik heb een 350D (jammer genoeg nog) geen 5D.
                  Het matglas waarvan sprake onder b), waar kan ik daar de site van vinden?

                  Black B@ndit, het matglas is dus idd. specifiek voor de 350D gemaakt.
                  Maar dit zit zo diep dat ik er niet durf aan te beginnen. Ik kan het wel laten plaatsen maar dan moet ik mijn toestel naar ginder opsturen en dat zie ik helemaal niet zitten hoor.

                  @ beiden, loont het eigenlijk wel de moeite, dit allemaal voor drie lenzen?
                  (Yachinon DS 50mm f/1.8 + Vivitar Series 1 135mm f/2.3 + Vivitar 28mm f/2.8)

                  Grtz, RF


                  Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focusing Screens

                    Ik heb het nu reeds verschillende malen vervangen bij mijn camera (een 400 D, dus zal wel hetzelfde zijn zeker). Het is echt niet moeilijk, het duurt niet lang en het enige (buiten het matglas natuurlijk) dat je nodig hebt is een pincet (om het oude er uit te halen en het nieuwe erin te steken, het kan er zelfs maar op 1 manier in, je kan het dus niet fout steken).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focusing Screens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Het matglas waarvan sprake onder b), waar kan ik daar de site van vinden?

                      Grtz, RF
                      Anglefinder c is een hoekzoeker, geen matglas.
                      Dus geen in-cam manipulaties.

                      Paul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Focusing Screens

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Anglefinder c is een hoekzoeker, geen matglas.
                        Dus geen in-cam manipulaties.

                        Paul
                        Oeps, ik en Engels hé


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #13
                          Re: Focusing Screens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                          Ik heb het nu reeds verschillende malen vervangen bij mijn camera (een 400 D, dus zal wel hetzelfde zijn zeker). Het is echt niet moeilijk, het duurt niet lang en het enige (buiten het matglas natuurlijk) dat je nodig hebt is een pincet (om het oude er uit te halen en het nieuwe erin te steken, het kan er zelfs maar op 1 manier in, je kan het dus niet fout steken).
                          Het is niet hetzelfde matglas maar de plaatsing zal wel hetzelfde zijn veronderstel ik. Met welk gereedschap heb je dat klaar gekregen?

                          Grtz, RF


                          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                          Comment


                          • #14
                            Re: Focusing Screens

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Het is niet hetzelfde matglas maar de plaatsing zal wel hetzelfde zijn veronderstel ik. Met welk gereedschap heb je dat klaar gekregen?

                            Grtz, RF
                            Zoals ik al zei, het enige dat je nodig hebt is een pincetje. Hiermee duw je op het uitsteeksel van het metalen kadertje, dan komt het kadertje los en scharniert naar beneden, op het kadertje ligt nu het matglas, indien niet; je camera een beetje schuin houden zodat het matglas op het kadertje komt, dan neem je het matglas met het pincetje eruit, je legt het nieuwe erin en scharniert het kadertje terug dicht, het kadertje klikt terug vast door op het uitsteeksel (lichtjes) te duwen, je hoort het ook klikken. Klaar is kees, het duurt zo'n 1 a 2 minuutjes, liefst wel in een ruimte met zo weinig mogelijk stof natuurlijk. (nooit vingers op een matglas zetten natuurlijk)
                            Op deze link kan je met foto's en al zien hoe het moet, zij hebben een mesje gebruikt i.p.v. een pincet, ik vind een pincet net iets handiger. Het koper plaatje dat onder het matglas zit (zoals je ziet op de foto's) blijft meestal op zijn plaats zitten, je hoeft het dan ook niet terug te zetten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Focusing Screens

                              Ik bevestig alles wat Lugosi gezegd heeft. (Heb het zelf al bij canon en pentax gedaan). Het is niet zo moeiijk.
                              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X