Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lamp i.p.v. flits?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lamp i.p.v. flits?

Flitsen is niet altijd even makkelijk en stoort soms de omgeving. Vaak zijn de kleuren ook niet alles.
    Ik ben even in 't wild aan 't denken geweest en vraag me af waarom
    ZOIETS niet bruikbaar is voor een fototoestel. Een permanente lamp...
    Misschien een dwaze opmerking van mij, maar ik denk dat dat eenvoudiger te bedienen is
    (Trouwens, innovatie zorgt voor vooruitgang! 'k Denk bijvoorbeeld aan verlichting met LED's)

Waarom wel / waarom niet?
    Pros / cons?

Groeten en bedankt voor de feedback!

Sam
    My Website: http://pixx.s2m.be
    Fuji Finepix S3 Pro + Nikon AF-S-DX 18-200

Re: Lamp i.p.v. flits?

Oorspronkelijk geplaatst door Pixx Bekijk bericht
    Waarom wel / waarom niet?
    Pros / cons?
    Lees dit eens : http://forum.belgiumdigital.com/show...6&postcount=14

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      OK, mooie uiteenzetting, waar ik volledig kan volgen. (bedankt trouwens voor de link!)
      Maar steun je hiermee de gedachte dat ENKEL een flits dat "brede" gamma kan uitstralen?
      Kan er bijvoorbeeld niet gespeeld worden met hel-witte LED's in combinatie met rood, blauw,... zodat er een breed gamma stralen vrij komt?
      Dat een TL-buis hier ontoereikend is, OK, maar LED-licht wordt toch ook gebruikt om planten te laten groeien (in kweekserres). En wees maar gerust dat deze planten ook "kieskeurig" zijn in het kleurengamma die ze willen om te groeien...

Bedenkingen hierover?

Comment

LED-licht wordt toch ook gebruikt om planten te laten groeien (in kweekserres)
        Geen idee. Is dat zo? LED's hebben toch van nature een vrij slecht spectrum met een piek in 't blauw?

klik

Comment

Geen idee. Is dat zo? LED's hebben toch van nature een vrij slecht spectrum met een piek in 't blauw?

klik
          Inderdaad, witte LEDS schieten op zich wel te kort, maar dit staat eveneens te lezen op Wikipedia: "Blue, green, and red LEDs; these can be combined to produce any color, including white. Infrared and ultraviolet (UVA) LEDs are also available."

En dit las ik ook in EOS...

Zit daar niks in?

Comment

Inderdaad, witte LEDS schieten op zich wel te kort, maar dit staat eveneens te lezen op Wikipedia: "Blue, green, and red LEDs; these can be combined to produce any color, including white. Infrared and ultraviolet (UVA) LEDs are also available."

Zit daar niks in?
            En ook DEZE... Combinatie van meerdere kleuren...

Comment

Zit daar niks in?
              Interessant.

Vergeet echter niet dat planten toch wel anders op licht reageren dan het menselijk oog. Chlorofyl heeft een absorptie piek in rood & blauw. Groen licht hebben ze niet nodig (en weerkaatsen ze dus) terwijl het menselijk oog net het meest gevoelig is voor groen licht.

Dus LED licht gemaakt voor plantengroei is zéker niet goed om foto's te nemen.

Comment

En ook DEZE... Combinatie van meerdere kleuren...
                Het blijven pieken hé, zeker geen continu spectrum zoals natuurlijk licht.

Comment

Interessant.

Vergeet echter niet dat planten toch wel anders op licht reageren dan het menselijk oog. Chlorofyl heeft een absorptie piek in rood & blauw. Groen licht hebben ze niet nodig (en weerkaatsen ze dus) terwijl het menselijk oog net het meest gevoelig is voor groen licht.

Dus LED licht gemaakt voor plantengroei is zéker niet goed om foto's te nemen.
                  Is inderdaad zo dat planten ander licht nodig hebben dan het menselijk oog, maar ik wil enkel aangeven dat door middel van combinatie toch wel een bepaald spectrum kan verkregen worden...
                  Zal natuurlijk een beetje uitproberen zijn.
                  Intussen DIT gevonden... Er zijn er al nog die toer op gegaan en zijn versie 2.1 ziet er niet slecht uit

Lijkt me wel wat!

Comment

Het lijkt mij ontzettend minder storen en veel prettiger dat er konstant een lamp in je ogen schijnt of die rond ziet gaan in plaats vanaf en toe een flits.

Kleur met flits = techniek
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Is inderdaad zo dat planten ander licht nodig hebben dan het menselijk oog, maar ik wil enkel aangeven dat door middel van combinatie toch wel een bepaald spectrum kan verkregen worden...
                      Zal natuurlijk een beetje uitproberen zijn.
                      Intussen DIT gevonden... Er zijn er al nog die toer op gegaan en zijn versie 2.1 ziet er niet slecht uit

Lijkt me wel wat!
                      Dit topic al gelezen

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Dit topic al gelezen

Hubert
                        Ja, al gezien, maar daar hebben ze 't vooral over techniek van een ringflitser en niet zozeer over andere lichtbronnen...
                        Maar met deze info samen kan er misschien iets gemaakt worden?!

Sam

Comment

Ik liep maandag in de Mediamarkt rond en ik heb daar een dingske gezien met een hoop witte LEDjes dat je op je flitsvoet zet. Ik heb er verder niet naar gekeken, omdat ik toch liever gewoon flits. Tegen muren en 't plafond, weet je wel.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Ik denk ook dat zo'n bende ledjes niet genoeg licht zal uitsturen.

Als je in een flitser kijkt wordt je practisch blind.
                            Je zal al ferm dikke leds moeten steken om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen.

Voor toepassingen waar je niet zo hard en ver moet flitsen (bv invulflitsje) kan zoiets misschien wel handig zijn?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                              Ik denk ook dat zo'n bende ledjes niet genoeg licht zal uitsturen.

Als je in een flitser kijkt wordt je practisch blind.
                              Je zal al ferm dikke leds moeten steken om dezelfde hoeveelheid licht te krijgen.

Voor toepassingen waar je niet zo hard en ver moet flitsen (bv invulflitsje) kan zoiets misschien wel handig zijn?
                              kijk maar eens in een led lamje met maar 1 led....je kan deze LEDs nu al krijgen van 15Watt per stuk ....dwz als je er 10 in een flits zou verwerken je meer licht hebt dan 3 flitsers samen ....ik heb dit in hong kong gezien bij dacht digital rev of zoiets en was echt onder de indruk....daar je met slechts 4 aa batterijen van 1.2volt en 2500mA 5000 flitsen na elkaar kon doen zonder vertraging , enige aandachtspunt was dat je je witbalans moest instellen op kunst licht dacht ik ...ni meer zeker

Comment

Working...