Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meningen Metz 48 af-1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Meningen Metz 48 af-1

Hallo,

ik ben van zin een flitser aan te kopen binnen dit en twee weken, maar weet nog niet goed welke. Ik twijfel tussen de canon speedlite 430ex en de metz mecablitz 48 af-1.
    Over de Canon heb ik al vele reviews gelezen, in 't kort: vaak onderbelichte foto's, geen goede knopjes.
    Over de Metz heb ik nog maar zeer weinig reviews gelezen, ik vind er dan ook zeer weinig, enkel de deze klik, in 't kort: zeer goed belichte foto's, nadeel: om instelling te veranderen moet je twee knoppen tegelijk indrukken, wat zeer lastig, zoniet onmogelijk is als je ook nog eens met je andere hand de camera moet vasthouden. Metz heeft ok veel minder knopjes dan de canon en ziet er dus iets minder gesofisticeerder uit, maar dat heeft er misschien helemaal niets mee te maken.

Mijn vraag is nu, wat vinden jullie van de metz 48 af-1, wat vinden jullie van het nadeel van die knopjes.
    Welke zouden jullie kopen, de Canon van 240 euro of de Metz van 180 euro?

bedankt!
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

Re: Meningen Metz 48 af-1

Lees eens op je gemak de gebruiksaanwijzing. Gratis te downloaden op de site van Metz. En je zal zien dat er geen maar dan ook geen enkele basisinstelling ingesteld wordt door op 2 knopjes tegelijkertijd te moeten duwen.
    Voor enkele bijzondere functies heb je wel 2 vingers nodig. Het gaat om de instellingen uit hoofdstuk 9 (p.55).
    Last edited by pol parasol; 25 maart 2008, 15:28.

Comment

Heb de 430 EX
      Geen klagen van eigenlijk, foto's zijn niet onderbelicht (lijkt me ook straf me ttl ?)
      Twijfelde zelf of ik de Sigma 500 niet zou kopen, uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat richtgetal 43 voor mij genoeg was

mvg

Herzie

Comment

ik ken dus echt (nog) niks van flitsers, en heb dus ook geen flauw idee van wat e-ttl is, het is een flitssysteem van canon dat alles automatisch doet, oke maar wat het echt is weet ik dus ook niet. Ik heb ook gelezen ergens dat op de A-stand van de metz deze wonderbaarlijke resultaten zou geven, een andere stand bij de metz zou deze e-ttl zijn.
        Zijn ze dan allebei super goed...

Verder nog iets, in ander topic staat er wat over de zeer moeilijke leverbaarheid van metz, zou dit een reden zijn om toch de canon te nemen, terwijl die dan weer 60 euro duurder is...

Samengevat, ik weet het nog altijd niet.
        Mensen met ervaringen van de canon en metz zijn nog steeds hééél erg welkom!

alvast bedankt
        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
        BLOG

Comment

De A-stand gaat zeker geen "wonderbaarlijke" resultaten geven.
          Bij E-TTL wordt het flitslicht door de lens gemeten, bij de A-stand via de flitser eigen ingebouwde sensor (werkt dan volledig autonoom).
          Sommigen verwarren dit nog met de manuele stand, maar hierbij wordt het flitslicht zelfs niet meer gemeten.

Ik heb zelf een Metz (44AF) maar heb ook eens een avond met de Canon 430EX kunnen werken en ik verkies Metz, maar dit is eerder een persoonlijke keuze.
          De levertijd in mijn geval was 2 weken (bij Konijn).
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

Ik heb hier nog 2 stuks metz 54MZ3 liggen met volgende voetjes:

SCA3102 M3 (hardware M2)
            Werkt met Canon 300D, 350D, 400D, 5D, 20D, 30D, 1D(s) tot mark II

SCA3402 M4 (hardware M3)
            Werkt met Nikon D100, D70 maar geen D-TTL
            Werkt met Fuji S1, S2

SCA3402 M
            Deze kan je naar alles laten herprogrammeren, ook naar de laatste M7 maar de MZ3 flits heeft geen Nikon TTL ondersteuning (MZ4i wel).

SCA3302 M6
            Minolta 5D, 7D

Je kan hier zelf uitzoeken welke camera's werken met bovenstaande combinatie (54MZ3 + voetje), de 54MZ3 + SCA3102 M3 heeft volledige ondersteuning voor de Canon 350D. Je kan de meeste van die voetjes bij Metz laten herprogrammeren naar een nieuwe versie (firmware flash) zodat ze met nieuwere camera's werken.

Ik gebruik zelf een 54MZ4i die ik onlangs gekocht heb omdat ik een kans zag (veel komen er niet beschikbaar), zeer tevreden over alleszins... Als er interesse is in in m'n MZ3 flitsers stuur een PM, ik zet ze later wel eens in de koopjeshoek ook. Onlangs ook eens de A stand gebruikt en dat werkt nog goed vond ik, verbazend goed eigenlijk want hij gebruikt enkel de lichtmeter in de flits...
            Last edited by Wim; 25 maart 2008, 21:52.
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

sorry maar ik koop sowieso een nieuwe

een citaat uit een andere thread (accessoires: L-lenzen echt nodig?)

Citaat: 1
              Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
              Vergeet niet dat accesoires als flitsers ook beter werken met L lenzen ivm de ETTL functie.

Ondanks mijn Tamron lenzen (28-75/17-50) erg scherp waren, werkte deze niet zo goed met mijn 430 en 580 flits ivm het ontbreken van de ETTL (afstandsbepaling).

--------

antwoord er op:

Daar heb je toch geen L voor nodig voor die ETTL??? Geen Tamron misschien, maar elke genuine Canon EF lens volstaat toch hé. Leuk ook als je bij een zoom die flits hoort "meezoomen" en de brandpuntsafstand op het display ziet staan. Als ik dan mijn Metz Mecablitske van mijn OM zie, met dat schuifke op vanachter...

-------

is het zo dat de canon flitser mee zoomt en de metz niet? dit lijkt me zeer onhandig.... wederom: iemand ervaring mee?

bedankt!
              BLOG

Comment

En waarom zou die Metz niet meezoomen ?
                Een dedicated Metz-flash doet alles wat je van een dedicated flash mag verwachten. En zij die anders beweren zijn niet objectief of kennen er niets van.

Comment

Tja, ik weet niet waarom hij niet zou meezoomen...
                  na zo'n 3 jaar fotografie ken ik best wel wat van slr's, lenzen, maar echt geen bal van flitsers... daarom dat ik eigenlijk wat raad nodig heb, alles wat gezegd wordt (zoals het niet mee zoomen, twee knopjes drukken) weet ik gewoon niet.
                  Ik heb intussen eens de handleiding gelezen, en idd, voor speciale instellingen moet je twee knopjes tegelijk indrukken, voor standaard dingen niet. Dat is al goed, als hij nu nog goed meezoomt, is dat ook al van de baan.
                  Wat houdt me eigenlijk tegen de metz te nemen....
                  door de 60 euro verschil lijkt dit een vrij simpele keuze te worden dan toch...
                  of is er iets dat het prijsverschil verantwoordt? heeft de canon misschien meer functies, betere samenwerking met het toestel....?

merci!
                  BLOG

Comment

Neen, die Metz zoomt perfect mee, ik dacht dat je de handleiding gelezen had?
                    En ja, die Metz kan alles wat die Canon ook beweert te kunnen.

Comment

owkej, ja ik had ze grotendeels gelezen, maar gebruikers hun mening erover, of problemen die men soms ondervindt waardeer ik toch meer dan handleidingen. Waarschijnlijk was het een oudere waarover men het had.
                      Bedankt pol, ik ga denk ik voor de metz gaan. Jij bent er blijkbaar nogal voorstander van, en ik kom toch regelmatig berichten van je tegen, dus ik geloof u absoluut
                      BLOG

Comment

Een hele fijne flitser. Ik heb deze ook en ben er zeer tevreden over. Hier een voorbeeld. Beide foto's zijn gemaakt met de Metz 48AF1. http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=198889

Ik zou niet twijfelen.
                        Groetjes, Danny

Comment

Nog één ding dat ik wil weten, en dan neem ik denkik sowieso de metz,
                          dit heb ik gelezen over de canon:

'De Canon Speedlite 430EX geeft automatisch informatie over de kleurtemperatuur door aan recente modellen digitale SLR camera’s. De camera stelt daarna de optimale witbalans in voor de opname met flitser. Deze functie is ingeschakeld wanneer de witbalans van de camera is ingesteld op Automatische witbalans (AWB) of Flitswitbalans.'

is dit bij de metz ook zo, of niet. Heeft dit eigenlijk een groot voordeel voor de canon? hoe zit dit juist?

sorry van de vele vragen
                          BLOG

Comment

Wees gerust: ook Metz zal met jouw camera de correcte kleurtemperatuur instellen als de keuze op de camera op automatische witbalans of flitswitbalans staat.

Comment

oke super
                              pol parasol, heel hard bedankt voor je antwoorden en raad.
                              Er is dus eigenlijk geen wezenlijk voordeel dat de canon heeft, en ik ga dus de metz nemen, 60 euro bespaart, hupsakee in the pocket, haha.
                              Ik zal eens naar konijnenberg bellen wanneer die binnenkomt samen met een omnibounceke erbij

bedankt
                              BLOG

Comment

Working...
                              X