Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

    Als ik me niet vergis moet je voorste (=verst van de sensor) polafilter een lineaire zijn, en de tweede (=dichtst bij de sensor) een circulaire.
    Hier nog wat interessante uitleg:
    Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
    Flickr album Homepage

    Comment


    • #17
      Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Zou je dit dan ook zelf kunnen nabootsen door twee circulair Polafilters vóór elkaar te plaatsen?
      Ik heb zonet een paar foto's met twee polafilters gemaakt. De polafilters zijn allebei circulaire filters( B+W Kaeseman en Hoya pol). Eén filter heb ik op de lens bevestigd het andere pola-filterglaasje heb ik er omgekeerd voor gehouden. Je moet deze tweede filter omkeren anders werkt het niet. Tussen minimaal en maximaal effect zit ongeveer een kwart draai met de voorste pola.
      Op maximum effect is het zeer moeilijk om nog door het filter te kijken ik vermoed dat het verschil toch minimum 5 a 6 stops is. Op maximum effect krijg je wel sterk afwijkende kleuren te zien in je foto ....lelijk paars blauw in de lucht(zie derde foto).Indien je één enkele pola filter omgekeerd voor je lens gebruikt verlies je het polariserend effect van deze filter......je krijgt er wel een verwarmend of verkoelend effect door, afhankelijk hoe je de filter verdraaid. Reflecties worden dus niet langer weggefilterd indien je een pola omgekeerd gebruikt. Ik heb geen lineaire filters....misschien is het effect daar nog anders.
      Enkel Singh Ray blijkt deze vari-nd te maken....en er hangt een flink prijskaartje aan vast. Je hebt natuurlijk wel het voordeel dat je geen aparte nd's moet kopen met verschillende sterktes.
      .
      .
      Last edited by RUPSELKOPKE; 11 juli 2008, 12:03.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Een vari nd filter.....zijn eigelijk twee polafilters die ze gelijk in een circulaire ring geplaatst hebben. Je kunt de polafilterglazen t.o.v elkaar verdraaien waardoor ze op een bepaalde stand bijna geen licht meer doorlaten. Dit filter is dus variabel in lichtdoorlatendheid. Het is een goed alternatief indien je geen verschillende nd-filters wil kopen in verschillende sterktes. Met één enkele varifilter kan je meerdere sterktes nabootsen.
        Betekent dat dan dat zo'n vari tergelijkertijd een polarisatiefilter is In zo'n geval zou je dan geen combinatie meer hoeven maken en heb je genoeg aan zo'n vari nd alleen ?
        Last edited by lin.vdb; 12 juli 2008, 10:35.
        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

        Comment


        • #19
          Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

          Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
          Betekent dat dan dat zo'n vari tergelijkertijd een polarisatiefilter is In zo'n geval zou je dan geen combinatie meer hoeven maken en heb je genoeg aan zo'n vari nd alleen ?
          De tweede filter heft het polariserend effect van de eerste filter op . Bij de twee circulare pola's voor elkaar wordt er dus geen reflectie gefilterd .Ik probeer deze vari-nd nu na te bootsen met twee circulaire polarisatiefilters........ik weet niet of men bij het Singh Ray vari-filter ook een combinatie van twee circulaire pola's gebruikt of eerder een combinatie van een circulair en lineair polafilter. Het kan dus zijn dat ook dit gegeven het polariserend effect nog beinvloed.

          Misschien deze vraag op hun site ook eens stellen indien je absoluut zeker wil zijn.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 12 juli 2008, 15:46.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #20
            Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

            hier gebruiken ze alvast ook de Vari nd met polarisers

            maar ergens lees ik toch een contradictie :

            "To make sure I am getting the polarizing results I want, I will temporarily set the Vari-ND at its minimum density of 2 stops to see the full effect of the second filter. Once I am happy with the color balance of the second filter, I will return the Vari-ND density back to where it was previously. After the first two filters are in place, I add a Cokin P holder with an ND grad in the filter slot."

            Singray zelf zegt : "Keep in mind that filters or holders threaded onto the outer ring of the Vari-ND will rotate whenever you change your Vari-ND density." ...'t ja dan draait de polar toch mee en kan ie niet meer juist ingesteld staan. Aangezien het dan te donker wordt om er nog door te zien kun je dat dus nooit goed krijgen of zie ik hier iets over het hoofd ?
            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

            Comment


            • #21
              Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

              Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
              hier gebruiken ze alvast ook de Vari nd met polarisers

              maar ergens lees ik toch een contradictie :

              "To make sure I am getting the polarizing results I want, I will temporarily set the Vari-ND at its minimum density of 2 stops to see the full effect of the second filter. Once I am happy with the color balance of the second filter, I will return the Vari-ND density back to where it was previously. After the first two filters are in place, I add a Cokin P holder with an ND grad in the filter slot."

              Singray zelf zegt : "Keep in mind that filters or holders threaded onto the outer ring of the Vari-ND will rotate whenever you change your Vari-ND density." ...'t ja dan draait de polar toch mee en kan ie niet meer juist ingesteld staan. Aangezien het dan te donker wordt om er nog door te zien kun je dat dus nooit goed krijgen of zie ik hier iets over het hoofd ?


              Op sommige polafilterstaat een merkteken (wit streepje of een groefje in de buitenste ring)....je zou dus wel ongeveer kunnen onthouden waar de polafilter het gewenst effect had aan de hand van dit merkteken. De vari-nd verdraaien tot je de gewenste waarde(verdonkering) hebt en de polar verdraaien tot het merkteken terug op de eerste positie zit. Om te beletten dat ook de eerste filter op je lens(de vari-nd) terug mee draait bij het juist positioneren van de merkstreep op je polafilter zal je de vari-nd moeten vasthouden. Ik kan me wel voorstellen dat het niet allemaal erg makkelijk zal werken.....maar je hebt tijd genoeg....landschappen lopen niet weg hé.. Ik zou ook eens graag de fotografen zien die bezig zijn met zulke opstelling van filters. Denk dat velen van hen regelmatig in hun haar krabben.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 12 juli 2008, 15:43.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #22
                Re: Polarisatiefilter + gradueel grijsfilter?

                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                Op sommige polafilterstaat een merkteken (wit streepje of een groefje in de buitenste ring)....je zou dus wel ongeveer kunnen onthouden waar de polafilter het gewenst effect had aan de hand van dit merkteken. De vari-nd verdraaien tot je de gewenste waarde(verdonkering) hebt en de polar verdraaien tot het merkteken terug op de eerste positie zit. Om te beletten dat ook de eerste filter op je lens(de vari-nd) terug mee draait bij het juist positioneren van de merkstreep op je polafilter zal je de vari-nd moeten vasthouden. Ik kan me wel voorstellen dat het niet allemaal erg makkelijk zal werken.....maar je hebt tijd genoeg....landschappen lopen niet weg hé.. Ik zou ook eens graag de fotografen zien die bezig zijn met zulke opstelling van filters. Denk dat velen van hen regelmatig in hun haar krabben.
                Hewel, zo ver had ik nog niet gedacht zie Bedankt voor de tip zeg Ik word hier elke dag slimmer
                "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                Comment

                Working...
                X