Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

combi lineair+circulair polafilter vs grijsfilter

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• combi lineair+circulair polafilter vs grijsfilter

Ik ben laatst eens gaan rondkijken in fotozaken naar een ND filter (geen gradient) om sluitertijden te verlengen. Nu vertelde een verkoper mij dat het ook een oplossing is om twee polarisatiefilters te gebruiken, een circulaire en een lineaire. Ik heb sowieso al een circulaire polarisatiefilter en in combinatie met een lineaire polarisatiefilter kan je door draaien zelf de lichtinval regelen. Ik heb al eens gezocht op dit forum en heb ook al wel gehoord dat een lineaire polafilter problemen geeft met de lichtmeting en/of scherpstelling van een digitaal toestel (ik fotografeer met een D70s). Is dat echt zo'n probleem en is dat met alle toestellen? Kortom, iemand ervaring mee en is dit een goede oplossing?

Zo niet en als ik dus toch voor ND filters moet gaan, iemand tips qua merk, opschroef of voorzet? Ik heb wel eens opgevangen dat bv de Cokin filters kleuverschuivingen geven?

Re: combi lineair+circulair polafilter vs grijsfilter

Als het licht eerst door de lineaire en dan door de circulaire filter gaat, zou er geen probleem mogen zijn. Een circulaire is nl. gewoon een lineaire met een faseplaatje erachter om het gepolariseerde licht terug te de-polariseren.
    Ik heb ook al eens geëxperimenteerd met twee pola-filters (B&W)... 't werkt maar je krijgt wel heel rare kleuren als je ze bijna loodrecht op elkaar zet (dus op zijn donkerst).
    Een goede ND filter zal zeker neutraler zijn van kleur.

Kris

Oorspronkelijk geplaatst door ESR Bekijk bericht
    Ik ben laatst eens gaan rondkijken in fotozaken naar een ND filter (geen gradient) om sluitertijden te verlengen. Nu vertelde een verkoper mij dat het ook een oplossing is om twee polarisatiefilters te gebruiken, een circulaire en een lineaire. Ik heb sowieso al een circulaire polarisatiefilter en in combinatie met een lineaire polarisatiefilter kan je door draaien zelf de lichtinval regelen. Ik heb al eens gezocht op dit forum en heb ook al wel gehoord dat een lineaire polafilter problemen geeft met de lichtmeting en/of scherpstelling van een digitaal toestel (ik fotografeer met een D70s). Is dat echt zo'n probleem en is dat met alle toestellen? Kortom, iemand ervaring mee en is dit een goede oplossing?

Zo niet en als ik dus toch voor ND filters moet gaan, iemand tips qua merk, opschroef of voorzet? Ik heb wel eens opgevangen dat bv de Cokin filters kleuverschuivingen geven?

Comment

JMHO .. ik zou mijn goede geld niet spenderen aan een reeks experimenten die theoretisch wel correct zijn maar waarvan de echte resultaten ternauwernood te voorspellen vallen omdat men geen idee heeft hoe de componenten gefabriceerd zijn noch wat de impact is op het meetsysteem van de camera in kwestie .. vooral omdat je voor veel minder geld een ND filter hebt dat exact doet waarvoor het bestemd is ..
      FWIW

Comment

Da's natuurlijk waar... Misschien ook niet zo'n goede oplossing. Ik was ook gewoon nieuwsgierig of mensen het geprobeerd hebben en of het werkbaar is in de praktijk. Mooie is op die manier dat je een variabele filter hebt....
        Blijft nog wel de vraag welke ND filter. Geen ervaring met kleurveranderingen met (Cokin) filters?

Comment

Je moet alleszins je CP eerst op de lens monteren anders kom je met een dSLR zeer waarschijnlijk in de problemen .. als je polarizers in de "neutrale" stand staan (ergo wat is de neutrale stand met 2 polarisatiefilters , je kan alle kanten uit, wildweg = beide polarisatie assen parallel ) heb je, denk ik, minstens 4 F stops lichtverlies maar dat kan het effect zijn wat je beoogt. ga je de polarisatie assen verdraaien ten opzichte van mekaar dan wordt het pas leuk want je weet absoluut niet waar het naartoe gaat .. als ze 90° ten opzichte van mekaar staan zou het "volledig donker" moeten zijn :-) .. ik denk dat het gebruik van zo een opzet een flink potje klungelen wordt JMHO

Comment

Als je een ND 8 filter hebt die niet genoeg verduistert naar je zin, en je schroeft daar (naar eigen goeddunken) nog een circulaire polarisatiefilter op om die extra te verduisteren, dan neem ik aan dat dit geen kwaad kan?

Comment

ik heb het ook geprobeerd op advies van de eigenaar van ... toen ik op zoek was naar een grijsfilter die 9 à 10 stops verduisterde...

maar 't was niet echt een succes... 't heeft vieze, onjuiste kleuren. Daarna heb ik een Hoya ND400 gekocht (9 stops)
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hoe gaat het trouwens nog met de eigenaar van Fotoknar ? *grijnst*
                Loopt hij er nog altijd even sympathiek bij?

Comment

Working...
                X