Ik ben laatst eens gaan rondkijken in fotozaken naar een ND filter (geen gradient) om sluitertijden te verlengen. Nu vertelde een verkoper mij dat het ook een oplossing is om twee polarisatiefilters te gebruiken, een circulaire en een lineaire. Ik heb sowieso al een circulaire polarisatiefilter en in combinatie met een lineaire polarisatiefilter kan je door draaien zelf de lichtinval regelen. Ik heb al eens gezocht op dit forum en heb ook al wel gehoord dat een lineaire polafilter problemen geeft met de lichtmeting en/of scherpstelling van een digitaal toestel (ik fotografeer met een D70s). Is dat echt zo'n probleem en is dat met alle toestellen? Kortom, iemand ervaring mee en is dit een goede oplossing?
Zo niet en als ik dus toch voor ND filters moet gaan, iemand tips qua merk, opschroef of voorzet? Ik heb wel eens opgevangen dat bv de Cokin filters kleuverschuivingen geven?
Zo niet en als ik dus toch voor ND filters moet gaan, iemand tips qua merk, opschroef of voorzet? Ik heb wel eens opgevangen dat bv de Cokin filters kleuverschuivingen geven?
Comment