Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijking navulinkt: Hobbicolors UW-8 versus Inktec CLI-8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergelijking navulinkt: Hobbicolors UW-8 versus Inktec CLI-8

    Een aantal maanden geleden vroeg ik of er medeforumleden waren die ervaring hadden met de Inktec CLI-8 compatibele navulinkt en wat het kleurbereik ervan was.

    Tot nu toe heb ik -na jaren gesukkeld te hebben met de goedkope MVCD-patronen- tot grote tevredenheid de Hobbicolors UW-8 inkt uit de USA gebruikt. De eerste keer dat ik deze navulinkt gebruikte keek ik mijn ogen van de werkelijk sublieme kleurweergave van deze inkt en fantastische lichtbestendigheid van deze inkt. Foto's die een half jaar ondertussen voor het venster geplakt zijn geven amper een krimp.

    Sterker nog: de met de originele Canon BCI-6 geprinte vergelijkingsfoto was zelfs iets meer vervaagd dan die met de nieuwere Hobbicolors UW-8 inkt (bedoeld voor de CLI-8 patronen) afgedrukte foto. Ik denk dat de lichtbestendheid van deze Hobbicolors UW-8 inkt zich ergens bevindt tussen die van de originele Canon BCI-6 en de Chromalife 100 CLI-8 inkt. Voor een navulinkt is dit een werkelijk fantastische prestatie als je weet welke research er in de ontwikkeling van een goede printerinkt zit.

    Dit was wel anders met die el cheapo patronen van MVCD en consorten. Ik gebruik deze inkt ook voor mijn BCI-6 printers (een MP780 en de i9950).

    Nu, gezien er geen reactie kwam ben ik zelf maar eens gaan uitproberen en heb een aantal flesjes Inktec CLI-8 compatibele navulinkt gekocht voor mijn i9950. Helaas was er geen rode en groen inkt verkrijgbaar en heb in deze patronen gewoon mijn oude vertrouwde Hobbicolors UW-8 inkt gebruikt (deze kleuren worden trouwens toch maar sporadisch gebruikt om het kleurbereik te vergroten in de rode en de groene gebieden).

    Ik heb hieronder 2 foto's ingescand onder exact dezelfde scannerinstellingen om je jullie het verschil -als dat je tenminste kunt zien- tussen de Hobbicolors UW-8 en de Inktec CLI-8 inkt. Beide foto's werden uitgeprint gebruik makend van een aangepast profiel voor de Hobbicolors UW-8 op een Canon i9950 A3+ printer.

    foto 1: met Hobbicolors UW-8 inkt



    foto 2: met Inktec CLI-8 inkt



    Tussen de uitwisseling tussen beide setjes patronen is er een diepe printkopreiniging doorgevoerd om de restjes inkt van de vorige set volledig te verwijderen om zo met een schone "lei" te beginnen. Opgelet: de rode en de groene patroon zijn niet verwisseld, enkel de kleuren C/M/Y/K/PM/PC (K=Key, dus fotozwart).

    Beide foto's zijn afgedrukt met dezelfde printerprofiel aangemaakt voor de Hobbicolors UW-8 inkt voor de Canon i9950. Zoals je kan zien, is er geen verschil zien tussen de 2 inkten op het eerste gezicht (eventuele kleurafwijkingen door de scanner moeten bij beide foto's evenveel effect hebben).

    Op de duitse website druckerchannel.de wordt deze inkt zowieso aangeprezen voor zijn fantastische kleurweergave die niet te onderscheiden is van de originele Canoninkt. In ieder geval is deze inkt qua kleurweergave vergelijkbaar met de Hobbicolors UW-8 inkt.

    Over een half jaar ga ik een vergelijking doen m.b.t. de lichtbestendigheid van deze inkt, maar gezien de testinformatie die ik gevonden heb op diverse amerikaanse websites zou de oudere Inktec BCI-6 compatibele inkt na die van de originele Canoninkt de beste licht- en ozonbestendigheid hebben, heb ik er alle vertrouwen in. Als deze Inktec inkt een verbetering zou moeten zijn t.o.v. de oudere BCI-6 formule moet deze nog beter zijn.
    Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

  • #2
    Re: Vergelijking navulinkt: Hobbicolors UW-8 versus Inktec CLI-8

    In de tijd dat de dieren nog konden praten heb ik me voorgenomen alleen nog maar originele inkten te gebruiken, vandaag is dit nog steeds zo.

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Vergelijking navulinkt: Hobbicolors UW-8 versus Inktec CLI-8

      Ik heb ook allerlei soorten inkten gebruikt, maar altijd wat: net zo duur(patroon goedkoper, minder prints), slechte kleur, zo lichtecht als een kassabonnetje, verstopte kanalen. Dus voor mij nog alleen HP-patronen. Afdrukken laat ik eigenlijk altijd doen bij de fotograaf: goedkoperen beter.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Vergelijking navulinkt: Hobbicolors UW-8 versus Inktec CLI-8

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Ik heb ook allerlei soorten inkten gebruikt, maar altijd wat: net zo duur(patroon goedkoper, minder prints), slechte kleur, zo lichtecht als een kassabonnetje, verstopte kanalen. Dus voor mij nog alleen HP-patronen. Afdrukken laat ik eigenlijk altijd doen bij de fotograaf: goedkoperen beter.
        Het gaat hier wel over Canon inkttanks, geen geďntegreerde cartridges van HP en consorten, waaraan de printkop erop zit....Die zijn en blijven ook na refill nog erg duur. Ik heb nog nooit last gehad van verstopping na jarenlang refill gebruikt te hebben. In het begin weliswaar slechte ervaring met die goedkope MVCD patronen, maar nu zeer tevreden met Hobbicolors UW-8 en Inktec CLI-8 en zelfs met de Hobbicolors UW-8 pigmentzwart voor de BCI-3eBK nooit verstopping gehad en even watervast als de originele inkt en even mooi diepzwart van kleur.
        Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

        Comment


        • #5
          Re: Vergelijking navulinkt: Hobbicolors UW-8 versus Inktec CLI-8

          En nog steeds content van de inktec ?

          Mvg,

          Joris.

          Comment

          Working...
          X