Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed(koop)statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goed(koop)statief

Ik ben geen fervente statievenaar, maar ik sleur wel een loodzwaar Gitzo statief mee, veel te zwaar. Nu heb ik bij collega-bd'ers hier uit de streek al pareltjes van lichtgewicht superstatieven gezien, met hoofden die normaal in de broek thuis horen , maar voor mij veel te duur.....

Dus een simpel vraag :

een niet te zwaar, gebruiksvriendelijk statief waarop een S5, powergrip endeftige lens kan bevestigd worden zonder dat het omvalt ?

Alvast verschrikkelijk bedankt

Re: Goed(koop)statief

Als die S5 een Fuji is, zal je de grip eraf moeten halen op een statief, want hoe goed je statief ook is het blijft onstabiel door het slappe plastic van de grip.

En goed en goedkoop voor statieven in één zin kan alleen als er ook 'gaat niet' bij staat.
    Last edited by hjanssen; 29 februari 2008, 11:59.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De meeste statieven die niet van Carbon zijn lijken mij persoonlijk te zwaar om overal mee te sleuren. Ik heb een Manfrotto 055 Pro en doe dat niet graag mee op de baan. Daarnaast heb ik een Carbon monopod Gitzo als "alternatieve" oplossing, uiteraard niet vergelijkbaar met een driepoot, maar makkelijker mee te nemen zeker.
      En goed(koop) zal i.m.h.o. niet verenigbaar zijn als je echt veel met statief werkt. Vergeet zeker al macro met een goedkoop exemplaar. Hiervoor heb je zelfs al een prijzig balhoofd van doen. Dus 't wordt volgens mij een beetje moeilijk. Misschien een beetje langer sparen voor topmateriaal.

Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picasso Bekijk bericht
        Ik ben geen fervente statievenaar, maar ik sleur wel een loodzwaar Gitzo statief mee, veel te zwaar. Nu heb ik bij collega-bd'ers hier uit de streek al pareltjes van lichtgewicht superstatieven gezien, met hoofden die normaal in de broek thuis horen , maar voor mij veel te duur.....

Dus een simpel vraag :

een niet te zwaar, gebruiksvriendelijk statief waarop een S5, powergrip endeftige lens kan bevestigd worden zonder dat het omvalt ?

Alvast verschrikkelijk bedankt
        Wat bedoel je met "niet te zwaar"?

Karel

Comment

Komaan, het is toch niet omdat het geen 'top'statief is dat al de rest niet 'goed genoeg' zou zijn. Ik heb een Velbon Sherpa 450 van 95€, panokop inbegrepen. Ongetwijfeld zullen er veel betere statieven zijn, maar voor een amateurgebruik vind ik dit meer dan voldoende. Het is stabiel, groot en qua gewicht is het nog te doen (2 kg of zoiets).
          Ga eens rondzien bij de plaatselijke fotograaf, Mediamarkt, ... en zie eens wat er in stock is. Je zal wel iets vinden dat prijs/kwaliteit aan je wensen voldoet.
          Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Het gewicht van de zwaarste lens die je op dat statief wil gebruiken is bepalend voor de keuze van het statief. Als je geen echt heel zware lenzen gebruikt, dan kom je met een goedkoper statief ook wel toe.

Een heel licht + stabiel statief is meestal gemaakt uit dure materialen, en dan is de prijs ook vrij hoog.

Hoe dikwijls ga je het statief gebruiken, heb je dat bijna elke dag nodig, dan koop je een degelijk statief met een degelijke en gebruiksvriendelijke kop. Heb je dat maar een paar keer per jaar nodig, dan mag je gerust besparen op dat statief en een veel goedkoper model aanschaffen. Het geld dat je daarmee uitspaart kan je dan beter aan iets anders uitgeven.

Ik gebruik zelf een Manfrotto 728B, en dat is voor mijn gebruik zeker voldoende. Een statief waar je nog een kop moet bijkopen zal altijd duurder uitvallen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Ik lees hier al een paar tips, bedankt

Comment

Let er wel op dat je in de winkel test hoe stabiel je statief is met je zwaarste combi die je gaat gebruiken.

Een goedkoop statief kan weggegooid geld zijn als je er geen trillingsvrije foto's mee kan maken en hij beland in de kast.
                Dan is zelfs €15 zonde.

Greetz rich
                D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

op de website van manfrotto kan je alle mogenlijke combinaties maken per gewicht en doel van de statieven in een on-site programmatje
                  Nikon body's en wa glas van 10 tot 200 en iets om da op te zetten en da in te steken en een .Macbookske

Comment

Bekijk ook eens Benro op de site van Konijnenberg.
                    Goede prijs-kwaliteit. (behalve de balhoofden, niet kopen)
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Ikzelf heb een zeer goedkoop statief. kost iets van een 65 eur dacht.
                      Aangezien ik dat niet constant gebruik wou ik er niet teveel geld aan geven.
                      Sommigen gaan dit statief zeker "rommel" vinden, maar voor mij is het meer dan goed genoeg (draagt zelfs mijn Bigma)
                      Het stafief dat ik gebruik is de Velbon CX 660 maar kan absoluut niet zeggen dat het mij al in de steek gelaten heeft gedurende de tijd dat ik het heb.

Comment

Ikzelf ben gegaan voor een Velbon Sherpa Pro statief (lichtgewicht carbon, met de middenzuil die kan afgevezen worden waardoor je toch heel laag kunt gaan), met een balhoofd van Manfrotto (055). Ik geloof dat de combinatie iets van 250 € gekost heeft.
                        Dit is zeker geen 'topcombinatie', maar ik denk dat de kwaliteits/prijsverhouding meer dan behoorlijk is, en het gewicht valt ook erg mee.
                        Als je voor deze combinatie gaat mag je wel niet vergeten een verloopvijsje te kopen om het balhoofd op het statief te kunnen bevestigen (verschillende diameter van vijs).

Comment

Wat vinden jullie van deze?

www.kdfotografie.be

Comment

een goed statief is zwaar. Wees blij dat je een Gitzo hebt, hoef je nooit weer wat anders aan te schaffen.

Zelf heb ik wel een wat lichtere Carbon versie aangeschaft, maar het gewin aan gewicht, direct weer hersteld met een zwaarder balhoofd.

lees op m'n site het statief advies!
                            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Working...
                            X