Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beanbag zeker en vast - ook monopod voor reis naar Botswana ????

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beanbag zeker en vast - ook monopod voor reis naar Botswana ????

Vraagstelling: Beanbag zeker en vast - ook monopod voor reis naar Botswana ????

Wat zijn de pure gegevens:

• Bestemming: 3 weken Botswana waarvan 12 dagen self-drive.
    • Doel: voor de eerste keer Afrika ontdekken, relaxen en hopelijk veel plaatjes schieten
    • Materiaal: Nikon D200, D300, Nikkor 17-55 2.8, Nikkor 70-200 2.8, Nikkor extender 1.7, nog een twijfel geval en dus nog eventueel aan te kopen de Sigma 50-500 (Bigma dus)

De beanbag is er al, daar er geen twijfel bestaat over de noodzaak, maar wat met de monopod?
    Gezien ik midden mei vertrek mag ik deze beslissing niet meer te lang uit te stellen. Probleem is, hoe meer ik lees op forums, hoe minder ik het weet.
    Overal komen de deelaspecten wel terug maar niet de combinatie. Mijn vraag betreft dus niet zo zeer welke monopod, des te meer, heb ik er wel één nodig voor deze reis?
    Wat zonder de 500 mm van de Bigma? Ben ik dan veroordeeld tot het schieten van landschapplaatjes?

Als ik de Afrika foto hier op deze site zo bekijk zal er wel iemand raad weten of zijn ervaring met mij willen delen.

Mvg,
    Peter
    Last edited by PGR; 26 februari 2008, 20:36.

Re: Beanbag zeker en vast - ook monopod voor reis naar Botswana ????

Ik had 2 beanbags en statief bij. (voor op het opendak van de jeep)
    en om aan de lodges te gebruiken

Ik ben geen fervente gebruiker van een monopod, maar alles helpt om scherpe beelden te maken. Als je hem kan vastsjorren in de wagen is het zeker een hulp. In combinatie met een balhoofd kan je makkelijker positioneren dan op beanbag

Neem in ieder geval een paar extra beanbags mee, zodat je makklijk van standpunt kan veranderen (en leeg wegen die dingen niks.

Als je niet voor kleine beestjes en vogeltjes gaat is een 70-200 + 1.7 voldoende. Voor het anders is een 500mm wel handig.

Succes op je safari.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Thanks voor de feedback JePe, maar als ik de efix van u foto's in Kenia er op nakijk stel ik toch regelmatig 400 mm vast tot zelf eens 600mm.
      Met mijn 340 mm (200 x 1,7) zal ik dan blijkbaar toch niet zo ver komen, zelf al betreft het een waterbuffel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PGR Bekijk bericht
        Thanks voor de feedback JePe, maar als ik de efix van u foto's in Kenia er op nakijk stel ik toch regelmatig 400 mm vast tot zelf eens 600mm.
        Met mijn 340 mm (200 x 1,7) zal ik dan blijkbaar toch niet zo ver komen, zelf al betreft het een waterbuffel
        Ik veronderstel dat je equivalent in 35mm ziet (die rekening houd met de 1.5 crop) , want ik heb 'maar' een 400mm lens hoor.
        Enkel bij de Sunbirds stak er nog een 1.4TC tussen.

Alles hangt af hoe kort je kan komen in de parken van Botswana.
        Als de beestjes niet tegen weg komen , of je moet op de weg blijven dan is soms een 600mm optisch zelf niet genoeg. Maar ik heb ook close-up gemaakt met de 70-200 (zonder TC)
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Sluit mij aan met JePe: beanbag en monopod zeker meenemen.
          Op mijn trip door Namibië in 2006 zijn ongeveer 80% van mijn Wildlife beelden met mijn 300/4 genomen, een 15% met mijn 70-200/2.8 en 5% (300/4+1.4 converter) met 420 mm. 300 mm bleek voor mij het ideale brandpunt gedurende gans de trip (met 1.5 crop camera).
          De beste beelden maak je met heel veel geduld en vooral door veel te wachten tot de dieren komen opdagen.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ikzelf plan ook een reis naar Namibie in 2009.

Momenteel heb ik :
            D50 + 18-200VR + Bigma + monopod.

Over 2 weken schaf ik mij een D300 aan.

Dan heb ik nog 1 jaar om eventueel een lichtsterkere telezoom te kopen.
            Welke zouden jullie dan aanraden ? Of zou de Bigma genoeg zijn ?

De monopod zou ik zeker en vast meenemen, een beanbag niet.
            Ter plaatse kan je wel een kersenpitkussen of iets anders vinden/maken
            en na je reis ook daar laten. (denk aan het gewicht en volume in je bagage).

Greetz.
            *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
              I
              een beanbag niet.
              Persoonlijk vind ik dit een vergissing, een beanbag weegt niks in je valies.
              Terplaatse koop je de goedkoopste gebroken rijst om de zakken te vullen.
              Dit soort vulling een heel goede stabiliteit
              Op het einde van je safari kan je met de vulling nog iemand heel gelukkig meemaken.

Ik heb van die zadel beanbags (twee kamelenbulten) die kan heel goed op een open raam leggen. Als je hem omdraait heb je een V waarin je lens perfect stabiel past.
              Last edited by JePe; 29 februari 2008, 09:10.
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
                Ikzelf plan ook een reis naar Namibie in 2009.

Momenteel heb ik :
                D50 + 18-200VR + Bigma + monopod.

Over 2 weken schaf ik mij een D300 aan.

Dan heb ik nog 1 jaar om eventueel een lichtsterkere telezoom te kopen.
                Welke zouden jullie dan aanraden ? Of zou de Bigma genoeg zijn ?

De monopod zou ik zeker en vast meenemen, een beanbag niet.

Greetz.
                Ik gebruikt een kussentje van Nomad (dat kan je nog opvullen met een kledingstuk). Dit voldeed perfect. Mijn Monopod werd veel minder gebruikt. In Etosha mag je bijvoorbeeld niet uit de wagen, en dan is een monopod verrekt onhandig.
                Ik zweer bij mijn 300/4 AFS in Namibië - onwaarschijnlijk scherp en nog vrij lichtsterk - hier enkele van mijn beelden: http://forum.belgiumdigital.com/show...ight=namibi%EB
                Een 300/4 AFS in combinatie met een D300 moet vuurwerk geven.

Comment

Monopod zeker meenemen... Ik gebruik hem minstens zoveel als de bonenzak.
                  En ook in de auto. Voorkeur naar een versie met minstens 4 elementen.

En qua lenzen... ik heb 70-200f2.8 op de eerste body en 500f4 met ext2x op de tweede. En 1000mm is echt geen luxe als je echt aan het "vogelen" gaat.

Veel plezier in de Okavanga... voor mij nog altijd een der beste paradijzen voor wildlife (samen met Zambia). Namibie doe je vooral voor de machtige landschappen.
                  1DsII, 1DsIII en L glas van 16 tot 500mm in 4 stappen + Macrospul + Flitsen
                  *** A man has to do what a man has to do (Just do it)***

Comment

Ik zweer bij mijn 300/4 AFS in Namibië - onwaarschijnlijk scherp en nog vrij lichtsterk - hier enkele van mijn beelden: http://forum.belgiumdigital.com/show...ight=namibi%EB
                    Een 300/4 AFS in combinatie met een D300 moet vuurwerk geven.
                    U foto's zijn een bevestiging van mijn keuze...
                    De kogel is dus door de kerk. De nikkor 300 f4 samen met een 1.4 converter is besteld. In combinatie met de D200, een D300 en de 70-200 f2.8 denk ik eindelijk alles in huis te hebben om met een gerust hart te vertrekken naar Botswana. Nu juist nog zien hoe ik alles gepakt krijg om problemen te voorkomen op de luchthaven.

Gr,
                    Peter

Comment

U foto's zijn een bevestiging van mijn keuze...
                      De kogel is dus door de kerk. De nikkor 300 f4 samen met een 1.4 converter is besteld. In combinatie met de D200, een D300 en de 70-200 f2.8 denk ik eindelijk alles in huis te hebben om met een gerust hart te vertrekken naar Botswana. Nu juist nog zien hoe ik alles gepakt krijg om problemen te voorkomen op de luchthaven.

Gr,
                      Peter
                      Goede keuze, denk er wel aan dat de statiefbeugel van deze AF-S op niks trekt.

Met welke luchtvaartmaatschappij ga je ?
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Goede keuze, denk er wel aan dat de statiefbeugel van deze AF-S op niks trekt.
                        Het "probleem" van de statief beugel is mij bekend. Blijkbaar zou het mogelijk deze te vervangen met een beter third party exemplaar maar nog niet gevonden op internet.

Met welke luchtvaartmaatschappij ga je ?
                        Met BA via Londen Heathrow spijtig genoeg. Ik had nochtans gezworen nooit meer via Heathrow te reizen na talloze slechte ervaringen. Vertragingen, bagage kwijt, eindeloze rijen aan de security controles... enz.
                        Maar de planning en het budget hebben er weer anders over beslist.

Dus, vingers kruisen dat alles wat vlot verloopt met de handbagage (zeg maar een flinke rugzak met fotomateriaal).

Comment

Het "probleem" van de statief beugel is mij bekend. Blijkbaar zou het mogelijk deze te vervangen met een beter third party exemplaar maar nog niet gevonden op internet.

www.RudyVerrijt.info

Comment

Beanbag of geen beanbag, hopelijk plaats je een link zodat we kunnen meegenieten van de door u genomen fotos !!!
                            Zolang je daar ter plaatse in je eigen (prive) vervoermiddel zit, kan je alle kanten uit met statieven,monopods beanbacks of gevulde kousen en hoofdkussens. Het zou een stuk moeilijker kunnen worden mocht je op safari gaan onder leiding van een ranger in een jeep met een groepje mensen.
                            Je maakt de zotste dingen mee met sommige minder enthousiaste fotoliefhebbers. Iedereen wil plots bij het eerste teken van leven met gsm toestellen,compact cameras wegwertoestanden ea prachtige fotos beginnen schieten. Vraag dan maar eens om plaats te maken zodat je met je joekel van een camera vanop je monopod of beanbag kiekjes kan maken. Of probeer maar eens uit te leggen dat je met je videocamera leeuwen aan het filmen bent, en dat de kirrende woorden "minouche-minouche" niet echt welkom zijn op je geluidsband. Allemaal meegemaakt !!!
                            Gelukkig zijn er veel en veel meer leukere ervaringen en zijn bestemmingen zoals Botswana, Zambia,Zimbabwe ea minder aanlokkelijk voor massa toerisme.
                            Veel kans dus dat je de tijd van je leven meemaakt. Maak er het beste van,geniet met volle teugen,en laat diegene die achterblijven aub meegenieten met uw ervaringen en genomen foto's.
                            Prettig verlof !!!!

Comment

Ik heb er eentje van KirkPhoto en uiterst tevreden! Op 4 dagen besteld en thuis ontvangen. Met de lage dollar het moment om te bestellen. Je betaald 39 dollar aan verzendkosten en 21% douanekosten (+ 10 euro administratie) op de 150 US$ kostende statiefgondel van Kirk. Totale prijs dus: ongeveer 157 euro.
                              De gondel is Arca-swiss compatibel, maar is ook voorzien van een vijs voor een gewoon statief.
                              Het verschil met de oude statiefgondel is gewoonweg fenomenaal.

Comment

Working...
                              X