Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Meerdere flitsers

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Meerdere flitsers

Hallo,

ik heb momenteel een Canon EOS 30D en een Canon 430EX flitser.
    Ik zou graag wat aan macro-, aquarium-, ministudio-,... (natuur)fotografie doen waarbij meerdere fliters gebruikt worden.
    Liefst beginnend met 2 flitsers om het financieel haalbaar te houden.
    Deze zouden dus op statief moeten staan en niet op m'n body.
    Wat is de beste manier om dit te realiseren?

Ik had gedacht aan een 2de 430EX te kopen en de Canon ST-E2 Speedlite Transmitter.

Zal dit lukken of heb ik een 580EX nodig? (ooit eens opgevangen...)

Zijn er nog mogelijkheden?
    Ik heb niet veel verstand van die dingen, dus graag wat info.

Alvast bedankt!
    Mvg
    Bram

Re: Meerdere flitsers

al eens geexperimenteerd met 1 flits en een piepschuimplaat , je zou verraststaan van het reflectie effect.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |3ram Bekijk bericht
      Hallo,

ik heb momenteel een Canon EOS 30D en een Canon 430EX flitser.
      Ik zou graag wat aan macro-, aquarium-, ministudio-,... (natuur)fotografie doen waarbij meerdere fliters gebruikt worden.
      Liefst beginnend met 2 flitsers om het financieel haalbaar te houden.
      Deze zouden dus op statief moeten staan en niet op m'n body.
      Wat is de beste manier om dit te realiseren?

Ik had gedacht aan een 2de 430EX te kopen en de Canon ST-E2 Speedlite Transmitter.

Zal dit lukken of heb ik een 580EX nodig? (ooit eens opgevangen...)

Zijn er nog mogelijkheden?
      Ik heb niet veel verstand van die dingen, dus graag wat info.

Alvast bedankt!
      Mvg
      Bram

Een veel goedkopere oplossing: Een goedkoop tweedehands flitsertje, zoals een Nikon SB24 of SB25 ofzo, en een Cactus V2 trigger. Laat de goedkope fliter afgaan met de trigger en laat de 430EX slave flitsen.

De flitsers kun je door middel van deze mounts op een flitsstatief plaatsen. Goedkope en toch kwalitatief best goede flitsstatiefjes zijn deze van Jinbei, en ook de plu's van dit merk zijn niet duur... Koop dan ook direct nog een 5 in 1 reflectiescherm en een bijbehorende reflectorhouder en je bent prima vertrokken
      www.indetailfotografie.nl

Comment

Is zo'n Cactus V2 trigger dan hetzelfde als die Transmitter van Canon?

Comment

Nee, niet echt. Wanneer je de Cactus trigger gebruikt beschik je niet over ETTL. In plaats daarvan stel je je flitsers handmatig in.

Je zou eens moeten kijken op www.strobist.blogspot.com. Op die site kun je héél véél info vinden over draadloos flitsen....

Comment

Neen, de cactus triggers zijn radiogestuurde triggers welke enkel maar de flitser doet afgaan.
            Er wordt geen informatie betreffende de belichting van de camera doorgegeven naar de flitsers.
            Dit wil zeggen dat de flitser welke door de cactus getriggerd wordt enkel op manueel kan gezet worden en dat je de lichtsterkte zelf moet instellen op de flitser.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

die trigger flitsers (zowel de zender als ontvanger) kocht ik op ebay (15€ per set met batterij en 10€ bijkomende ontvanger)
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Bedankt voor de uitleg!
                Dat Cactus V2 Trigger systeem begin ik te begrijpen!

Maar nu kom ik nog ergens tegen dat de 430EX als (draadloze) slave kan gebruikt worden wanneer de Speedlite 580EX, Macro Ring Lite MR-14EX, Macro Twin Lite MT-24EX of Speedlite Transmitter ST-E2 wordt gebruikt als master.

Wil dit dus zeggen dat je met een Speedlite 580EX hetzelfde kan doen als de Speedlite Transmitter ST-E2? M.a.w. dat die ook uitzendt naar andere flitsers?
                Dus dezelfde informatie die de master krijgt? Maar dat is ook zo bij de ST-E2 toch?
                Nadeel is dan mss dat die op de camera komt te staan, en nergens anders kan geplaatst worden?

Of kan dit opgelost worden met die ene flits dan aan kabel te hangen, en zo toch niet direct bovenop de camera komt...?

Amai, ik hoop dat jullie er aan uit kunnen wat ik allemaal zou willen weten
                Alvast bedankt voor de moeite!

Mvg
                Bram

Comment

geen reacties meer?

Comment

Bedankt voor de uitleg!

Maar nu kom ik nog ergens tegen dat de 430EX als (draadloze) slave kan gebruikt worden wanneer de Speedlite 580EX, Macro Ring Lite MR-14EX, Macro Twin Lite MT-24EX of Speedlite Transmitter ST-E2 wordt gebruikt als master.

Wil dit dus zeggen dat je met een Speedlite 580EX hetzelfde kan doen als de Speedlite Transmitter ST-E2? M.a.w. dat die ook uitzendt naar andere flitsers?
                    Dus dezelfde informatie die de master krijgt? Maar dat is ook zo bij de ST-E2 toch?
                    Nadeel is dan mss dat die op de camera komt te staan, en nergens anders kan geplaatst worden?
                    Ik geloof van wel (maar heb hier zelf geen ervaring mee). En als de master flitser persé op de camera geplaats moet worden is dat idd niet echt handig...

Of kan dit opgelost worden met die ene flits dan aan kabel te hangen, en zo toch niet direct bovenop de camera komt...?
                    Er zijn in ieder geval wel kabels verkrijgbaar zodat je de externe flitser op een andere plek kunt neerzetten. Ik weet alleen niet hoe kort of lang dat soort kabels zijn. Bovendien lijkt me het gedoe met kabels ook niet echt handig. Wil je dan off-camera ETTL flitsen dan is zo'n Speedlite transmitter toch handiger lijkt me...

(tot een paar weken geleden werkte ik met een Pentax K10D systeem, en die heeft de mogelijkheid om met de interne flitser de externe Pentax flitser(s) draadloos digitaal aan te sturen. Bij Canon is dit helaas niet mogelijk en heb je dus zo'n dure transmitter nodig)

Comment

Working...
                    X