Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Of toch maar een balg?
Een omkeerring lijkt me niet geweldig omdat ik meer licht moet hebben met al die glaselementen..
Andere ideeen?
Groetjes,
Lennert
De tussenringen van de link zijn alleen voor volledig manuele instellingen, pas daar mee op. Kijk eens naar Kenko Soligor of Canon (stukken duurder, maar ja, de lens w wel bestuurd).
De tussenringen van de link zijn alleen voor volledig manuele instellingen, pas daar mee op. Kijk eens naar Kenko Soligor of Canon (stukken duurder, maar ja, de lens w wel bestuurd).
Weet ik, en de 50mm op 1.8 geeft sowieso amper dof..
Heb laatst een balg voor 75euro zien staan. Maar hier zal ook niets doorgegeven worden aan de camera?
voor wat je daaraan geeft ben je al flink op weg naar een 100mm (tweedehands) macrolens (een echte, die 1:1 vergroting aankan)
je zal hiermee veel gemakkelijker werken en veel scherpere resultaten mee hebben
Van wat wil je eigelijk macrofoto's gaan maken
Voor vlakke onderwerpen(postzegels,munten ed) heb je niet echt veel scherpte diepte nodig.....maar voor dingen met meer diepte ga je toch een kleiner diafragma moeten kunnen instellen. Je moet dus zeker een balg of tussenringen hebben waar er contactpunten opzitten om toch minstens het diafragma te bedienen.
Bij Canon kan je het diafragma instellen en blokkeren terwijl je de lens van je toestel neemt en dan dit ingestelde diafragma gebruiken op tussenringen of een balg zonder contactpunten.1:Stel je diafragma in op de gewenste waarde
2Druk op de dof knop(meestal onderaan body links vd lens.3: Houd deze knop ingedrukt terwijl je de lens van de body verwijdert.Je diafragma staat nu op de waarde die je wou.......je kan deze instelling ongedaan maken als je de lens terug rechtstreeks op de body zet.
Het grootste nadeel is dat omdat je diafragma niet meer vol open staat de viewfinder donkerder is dan normaal wat scherpstellen bemoeilijkt.
Novoflex maakt balgen met contactpunten voor het eos systeem.Dus ook de EF lenzen. Maar novoflex is ook erg duur....zelfs zo duur dat een echte macrolens kopen misschien goedkoper is. Ze maken ook speciale adapters om je lens omgekeerd op de body te plaatsen met behoud van alle info naar de body. Zoals voorgaande poster ook vertelde zijn voorzetlensjes ook een oplossing....maar geef dan toch liever iets meer om direct goeie te kopen (Canon ,Nikon, B+W)
Last edited by RUPSELKOPKE; 20 februari 2008, 18:31.
Hmm wel interessant dat lensje.. Spijtig dat Bruges aan de andere kant van België ligt (Genkenaar hier).
@Rupselkopke: voor wat weet ik niet, ik wou gewoon eens kennis leren maken met macrofotografie. Daarom dacht ik het wat voorzichtig af te tasten zonder lensen van 500€ te moeten gaan kopen..
Die 100mm lijkt me wel interessant, maar ik denk dat het toch wachten wordt..
Toch bedankt iedereen
Groetjes,
Lennert
Het handigste werkt een p draad balgje: goedkoop + lensje goedkoop en met een ring makkelijk op de Canon te zetten. En dan kun je dus wel gewoon je diafragma instellen.
Het handigste werkt een p draad balgje: goedkoop + lensje goedkoop en met een ring makkelijk op de Canon te zetten. En dan kun je dus wel gewoon je diafragma instellen.
Om eens te spelen op uw bureau kun je gewoon uw lens omdraaien en tegen uw andere lens houden ( met de hand ), wel zeeeeeeer dicht bij uw onderwerp kruipen
Om eens te spelen op uw bureau kun je gewoon uw lens omdraaien en tegen uw andere lens houden ( met de hand ), wel zeeeeeeer dicht bij uw onderwerp kruipen
Heb ik al gedaan Lieven (Het ferrari-kenteken van een 1:18 schaalmodel was beeldvullend. Hoewel ik niets echt scherp had op de foto (belicht met studioflitsers btw). Vandaar mijn vraagje, ik wou eens wat (betere) macro doen, zonder zo'n lens
Grtz,
Lennert
Comment