Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie zonder macrolens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrofotografie zonder macrolens

Of toch maar een balg?
    Een omkeerring lijkt me niet geweldig omdat ik meer licht moet hebben met al die glaselementen..
    Andere ideeen?
    Groetjes,
    Lennert

Re: Macrofotografie zonder macrolens

De tussenringen van de link zijn alleen voor volledig manuele instellingen, pas daar mee op. Kijk eens naar Kenko Soligor of Canon (stukken duurder, maar ja, de lens w wel bestuurd).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
      De tussenringen van de link zijn alleen voor volledig manuele instellingen, pas daar mee op. Kijk eens naar Kenko Soligor of Canon (stukken duurder, maar ja, de lens w wel bestuurd).
      Weet ik, en de 50mm op 1.8 geeft sowieso amper dof..
      Heb laatst een balg voor 75euro zien staan. Maar hier zal ook niets doorgegeven worden aan de camera?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Compumax Bekijk bericht
        voor wat je daaraan geeft ben je al flink op weg naar een 100mm (tweedehands) macrolens (een echte, die 1:1 vergroting aankan)

je zal hiermee veel gemakkelijker werken en veel scherpere resultaten mee hebben

misschien is deze er nog

Comment

een set macrovoorzetfilters van +1 +2 +4 en +10 is de goedkoopste oplossing en werkt perfect op lenzen met autofocus en autogestuurde diafragmaring

http://search.benl.ebay.be/search/se...&fsop=1&fsoo=1
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Van wat wil je eigelijk macrofoto's gaan maken
            Voor vlakke onderwerpen(postzegels,munten ed) heb je niet echt veel scherpte diepte nodig.....maar voor dingen met meer diepte ga je toch een kleiner diafragma moeten kunnen instellen. Je moet dus zeker een balg of tussenringen hebben waar er contactpunten opzitten om toch minstens het diafragma te bedienen.
            Bij Canon kan je het diafragma instellen en blokkeren terwijl je de lens van je toestel neemt en dan dit ingestelde diafragma gebruiken op tussenringen of een balg zonder contactpunten.1:Stel je diafragma in op de gewenste waarde
            2Druk op de dof knop(meestal onderaan body links vd lens.3: Houd deze knop ingedrukt terwijl je de lens van de body verwijdert.Je diafragma staat nu op de waarde die je wou.......je kan deze instelling ongedaan maken als je de lens terug rechtstreeks op de body zet.
            Het grootste nadeel is dat omdat je diafragma niet meer vol open staat de viewfinder donkerder is dan normaal wat scherpstellen bemoeilijkt.

Novoflex maakt balgen met contactpunten voor het eos systeem.Dus ook de EF lenzen. Maar novoflex is ook erg duur....zelfs zo duur dat een echte macrolens kopen misschien goedkoper is. Ze maken ook speciale adapters om je lens omgekeerd op de body te plaatsen met behoud van alle info naar de body. Zoals voorgaande poster ook vertelde zijn voorzetlensjes ook een oplossing....maar geef dan toch liever iets meer om direct goeie te kopen (Canon ,Nikon, B+W)
            Last edited by RUPSELKOPKE; 20 februari 2008, 18:31.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
              Een omkeerring lijkt me niet geweldig omdat ik meer licht moet hebben met al die glaselementen..
              En die tussenringen ga je gebruiken met lens zonder al die glaselementen?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                En die tussenringen ga je gebruiken met lens zonder al die glaselementen?
                In een tussenring zitten er toch geen glaselementen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  voor wat je daaraan geeft ben je al flink op weg naar een 100mm (tweedehands) macrolens (een echte, die 1:1 vergroting aankan)

je zal hiermee veel gemakkelijker werken en veel scherpere resultaten mee hebben

misschien is deze er nog

http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=200141
                  Hmm wel interessant dat lensje.. Spijtig dat Bruges aan de andere kant van België ligt (Genkenaar hier).

@Rupselkopke: voor wat weet ik niet, ik wou gewoon eens kennis leren maken met macrofotografie. Daarom dacht ik het wat voorzichtig af te tasten zonder lensen van 500€ te moeten gaan kopen..
                  Die 100mm lijkt me wel interessant, maar ik denk dat het toch wachten wordt..
                  Toch bedankt iedereen
                  Groetjes,
                  Lennert

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                    In een tussenring zitten er toch geen glaselementen?
                    in een omkeerring ook niet, maar er moet altijd een lens, met al die glaselementen, op.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      in een omkeerring ook niet, maar er moet altijd een lens, met al die glaselementen, op.
                      Dat weet ik met "al die glaselementen" bedoelde ik ook die van de 50mm 1.8

Comment

Het handigste werkt een p draad balgje: goedkoop + lensje goedkoop en met een ring makkelijk op de Canon te zetten. En dan kun je dus wel gewoon je diafragma instellen.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Het handigste werkt een p draad balgje: goedkoop + lensje goedkoop en met een ring makkelijk op de Canon te zetten. En dan kun je dus wel gewoon je diafragma instellen.
                          Heb je daar een linkje van?
                          Klinkt interessant!

Comment

Om eens te spelen op uw bureau kun je gewoon uw lens omdraaien en tegen uw andere lens houden ( met de hand ), wel zeeeeeeer dicht bij uw onderwerp kruipen
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                              Om eens te spelen op uw bureau kun je gewoon uw lens omdraaien en tegen uw andere lens houden ( met de hand ), wel zeeeeeeer dicht bij uw onderwerp kruipen
                              Heb ik al gedaan Lieven (Het ferrari-kenteken van een 1:18 schaalmodel was beeldvullend. Hoewel ik niets echt scherp had op de foto (belicht met studioflitsers btw). Vandaar mijn vraagje, ik wou eens wat (betere) macro doen, zonder zo'n lens
                              Grtz,
                              Lennert

Comment

Working...
                              X