Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tevredenheidsenquete tripod + balhoofd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: tevredenheidsenquete tripod + balhoofd

Ik heb twee statieven:

Gitzo Studex Performance (aluminium), dit is een oude "3 reeks" die ik in de Troc kocht voor 60 euro of zo. Nu met een Arca Swiss Z1 balhoofd. Dit werkt superhandig en is perfect stabiel (langste lens 300mm +1.4 TC) en safe (door de frictie: omklappen balhoofd onmogelijk). Hiervoor met een Foba balhoofd, dat ook zeer stevig was maar geen panoramamogelijkheid had (staat nu te koop).

Mijn klein statief is een Gitzo 1128 (carbon) met een Gitzo 1177 balhoofdje en een Markins snelkoppeling. Leuk en licht maar een pak minder stabiel dan het grote (tja, carbon doet ook geen wonderen).

Het grote statief is ideaal als je ermee fotografeert, het kleine is ideaal als je er niet mee fotografeert .

Vroeger had ik nog een middenklasse Manfrotto met balhoofd. Voor z'n geld was dat best OK (zeker het statief zelf). Het balhoofd had een klein balletje en dan een lange steel naar de snelkoppeling, als een 1ste Ba student zoiets ontwerpt is hij gebuisd . De Manfrotto snelkoppelingen hebben een laagje kurk om ervoor te zorgen dat één en ander zeker niet te stabiel wordt ('k heb het nooit gesnapt, die kurk). Bovendien heb je een waterpomptang nodig om de plaatjes zodanig vast te krijgen dat je (met het balhoofd op frictie) bij het draaien effectief het balhoofd laat werken, en niet de plaat van de camera of lens draait...
    Ik vind het Arca Swiss systeem met plaatjes die perfect bij de body of lens passen (van RRS, Markins, Kirk,...) super, maar 't kost echt wel schabouwelijk veel.

Kris

Comment

Statief: Gitzo G2220
      Een middenmoot. Niet te zwaar maar ook niet te licht. Extreem flexibel door de off-center middenzuil en traploos instelbare poten. Hoog genoeg voor mijn lengte (1.70m).
      Nadeel is ik de wijze van vergrendeling van de poten. Dit kan bij zware belasting creep vertonen, maar dan zit je aan het maximum gewicht van wat het statief kan tornen. Ik heb er nog geen probleem mee gehad. Ideaal voor macro en in moeilijke omstandigheden.
      Kosten tussen de 200 en 300 euro, afhankelijk van waar je het ding koopt.

Balhoofd: Markins M10 met standaard koppelplaat.
      Prachtig ding. Absoluut geen creep en met de frictie control super snel flexibel en veilig. Kan veel meer gewicht aan dan het statief kan, dus daar loop je tegen geen beperkingen aan.
      Nadeel: standaard koppelplaat is klein en de waterpas zit daarop. Wanneer de camera gemonteerd is, kan je dat dus niet meer controleren. Voordeel is het Arca-Swiss compatible systeem.
      Kosten rond de 350 euro.

Ik gebruik lensplates en een nodal slide van RSS, een L-bracket van Kirk voor mijn 20D en een L-bracket van RRS voor mijn 1D.

Mijn oordeel: een prachtige combinatie die als ik opnieuw moest kopen, weer zou aanschaffen. Zonder twijfel. Het enig wat ik dan wel zou doen, is het standaard koppelplaatje van de Markins niet bij het balhoofd kopen, maar een losse van RRS waarbij het waterpas bubbeltje ook zichtbaar is als de camera erop gemonteerd is.
      Ik heb wat plaatjes online staan van de combinatie: http://flickr.com/photos/nandoonline...7602143111916/
      meer over mijn fotografie is te vinden op
      http://www.nandoonline.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
        Statief: Gitzo G2220
        Een middenmoot. Niet te zwaar maar ook niet te licht. Extreem flexibel door de off-center middenzuil en traploos instelbare poten. Hoog genoeg voor mijn lengte (1.70m).
        Nadeel is ik de wijze van vergrendeling van de poten. Dit kan bij zware belasting creep vertonen, maar dan zit je aan het maximum gewicht van wat het statief kan tornen. Ik heb er nog geen probleem mee gehad. Ideaal voor macro en in moeilijke omstandigheden.
        Kosten tussen de 200 en 300 euro, afhankelijk van waar je het ding koopt.

Balhoofd: Markins M10 met standaard koppelplaat.
        Prachtig ding. Absoluut geen creep en met de frictie control super snel flexibel en veilig. Kan veel meer gewicht aan dan het statief kan, dus daar loop je tegen geen beperkingen aan.
        Nadeel: standaard koppelplaat is klein en de waterpas zit daarop. Wanneer de camera gemonteerd is, kan je dat dus niet meer controleren. Voordeel is het Arca-Swiss compatible systeem.
        Kosten rond de 350 euro.

Ik gebruik lensplates en een nodal slide van RSS, een L-bracket van Kirk voor mijn 20D en een L-bracket van RRS voor mijn 1D.

Mijn oordeel: een prachtige combinatie die als ik opnieuw moest kopen, weer zou aanschaffen. Zonder twijfel. Het enig wat ik dan wel zou doen, is het standaard koppelplaatje van de Markins niet bij het balhoofd kopen, maar een losse van RRS waarbij het waterpas bubbeltje ook zichtbaar is als de camera erop gemonteerd is.
        Ik heb wat plaatjes online staan van de combinatie: http://flickr.com/photos/nandoonline...7602143111916/

heb ook dit statief , zolang je geen problemen heb zoals ik is het een goed ding maar als er iets stuk gaat bij een Gitzo ga je beter een ander statief kopen of je moet veeeeeeel geduld hebben , zo'n 6 maand voor een nieuw stuk in garantie is blijkbaar normaal bij Gitzo
        Nikon digi en analoog + Yashica Mat
        http://www.flickr.com/photos/donald-s

Comment

Heb een Manfrotto O55 Pro waarvan ik tevreden ben op voorwaarde dat ik hem niet te veel moet meesleuren. Een karbon van Gitzo lijkt mij meer aangewezen. Daarbij heb ik nog een Gitzo 1378 balhoofd dat volgens mij niet zo geschikt is voor macro. : "creeping". De Markins,RRS 's en Arca Swiss's lijken mij hiervoor ideaal.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPicture Bekijk bericht
            Ik heb een Gitzo 1325 + Markins M20
            De 1325 is niet meer in productie, maar is vervangen door wat anders (en duurder)

Het statief is perfect bruikbaar voor mij op ooghoogte, en kan ook plat tegen de grond, is geweldig stabiel. Het balhoofd is het beste dat ik al gehad heb, heb een manfrotto junior head gehad, een Manfrotto 488 Ballhead en een Manfrotto 229 3D Head.

De markins zet je vast, en die staat ook vast dankzij de frictiecontrole, heb nog nooit zo'n goede kop gehad
            Zelfde kombinatie zéééér tevreden van

Comment

ik gebruik een gitzo 1410 met manfrotto 488 rc2 kop...
              zeer tevreden van, zeker in vergelijking met mn vorige prul van een velbon!
              weegt wel 4+kg, maar dat geeft niet, gewicht maakt stabiel
              One life, live it!
              vernieuwde site: natuurbeeld

Comment

Manfrotto 055WNB (105 € in promotie) + Arca-Swiss B10 (350 €)
                Kop kan tot 40 kg aan, géén creeping
                Last edited by mexicano; 17 februari 2008, 14:42.
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Berlebach Report 3022 met Arca Swiss Z1. Wimberley plaatjes voor snelkoppeling. Alles van Konijnenberg. Staat als een huis maar weegt bijna 4 kg.
                  Voordien Manfrotto 055FM3 carbon met RC124 of zoiets als kop. Trilt als een riet als er wat wind op staat.

Eric

Comment

Statief: Manfrotto 190XB

Balhoofd: Manfrotto 804RC2

Ben zeer tevreden over beide items, het statief is niet te zwaar en niet te licht, kan je gerust een hele dag mee 'rondzuilen'.
                    Het balhoofd is voor wat ik het (voorlopig toch) nodig heb zeker voldoende dus deze combinatie is zeker aan te raden.
                    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Manfrotto 055XProB + Manfrotto 322RC2. Samen wegen ze 3,1 Kg. Kost ongeveer €250 samen.
                      Vind het een perfecte combinatie. Zwaar maar zeer stabiel. Het balhoofd kan je bovendien op drie verschillende manieren monteren (links/rechts/joystick). Het balhoofd kan 5 Kg dragen. Werkhoogte van 11cm tot 178 cm, en redelijk makkelijk om te bouwen. Ik vind het een prima statief en vooral het balhoofd vind ik bijzonder makkelijk werken.

Comment

Manfrotto 055MF3 magfiber + Manfrotto 486RC2. Statief is licht, stijf en degelijk. Kan lekker plat want kop kan zonder middenzuil gebruikt worden. Kop is prima maar wel last van "creeping" bij macro.
                        Bevalt tot op heden zeer goed!

Ed
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Ik gebruik een Manfrotto 055ProB in combinatie met een Manfrotto 488RCO balhoofd. Het geheel draagt mijn zwaarste combinatie goed (Nikon D70 + Sigma 400mm f/5.6 APO Telemacro D) Het gewicht is iets meer dan drie kilogram denk ik, maar mij stoort het niet echt. Ik neem het elke keer mee als ik op pad ga...
                          https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

Hier een foto van mijn Velbon Cf-730 en Arca Swiss Z1p.
                            Niet goedkoop, wel heel erg goed.

Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb een Gitzo 3540XLS met een Markins M20 balhoofd. Een dure combinatie maar ik ben er zéér tevreden over. Zeer stabiel ook met mijn 300mm 2.8 wat toch een zware lens is. Ik heb lang getwijfeld over welk balhoofd maar ben zeer tevreden van de Markins - absoluut geen creep. Ik denk dat zelfs een M10 voldoende was geweest. Ik gebruik af en toe ook een Wimberley head - meer experimenteel nog en vooral omdat het enige nadeel van een balhoofd is dat je niet flexibel kan "pannen" zoals bij het volgen van bv vogels. (maar hier ben ik echt aan het leren).

De Gitzo kan je gebruiken vanaf 10cm boven de grond tot een goeie 1m90 plus balhoofd, dus uiterst flexibel. De grote hoogte komt van pas als je over hoofden heen wil fotograferen. Statief plus balhoofd is ongeveer 2,4 kg, dus zeer draagbaar. enige klein nadeel is de lengte zelfs helemaal dicht die 70cm plus balhoofd is, dus niet zo evident om mee op reis te nemen. ik ga hier een traveller van Gitzo afschaffen en heb er een Q3 Emille balhoofd van Markins bij gekocht.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat geknoeid heb met goedkopere statieven vroeger en lang getwijfeld heb voor die uitgave, maar ik doe veel landschappen en daar is een statief onontbeerlijk - ook mijn wens om nu meer dieren te fotograferen maakt dat noodzakelijk, en als je dan prijs van bv een lens bekijkt waar je de volle 100% niet uithaalt zonder een goede driepoot dan ben ik blij wat langer gewacht te hebben om uiteindelijk kwaliteit te kopen.
                              Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                              Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                                Hier een foto van mijn Velbon Cf-730 en Arca Swiss Z1p.
                                Niet goedkoop, wel heel erg goed.
                                Ik overweeg bijna de identieke combinatie, alleen als statief vind ik voor mij de Sherpa pro 640 interessanter. Deze is opgeplooid maar 48 cm en iets lichter, en de bedoeling is dat ik het op langere wandeltochten ook kan meenemen.
                                Ik heb vandaag nog geďnformeerd bij Konijnenberg wanneer de Arca Swiss z1 sp binnenkomt met schroefplaatje ipv de Flip-lock koppeling. Blijkbaar is het schroefplaatje toch wel iets robuuster.
                                Afwachten maar, ze gingen iets laten weten.
                                Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Working...
                                X