Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke geheugenkaartjes passen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke geheugenkaartjes passen ?

In de handleiding van mijn Canon 30D staat bij opnamemedia het volgende :

CF-kaart van type I of II.

Wat wordt er bedoeld met type I of II ? Is dat hetzelfde als Extreme I of II ? Zo ja, wil dat dan zeggen dat ik Extreme III niet kan gebruiken ?

Groeten, Tom.

Re: Welke geheugenkaartjes passen ?

Type I wordt volgens mij niet meer gemaakt.
    Je kan gerust die sandisk extreme III en zelfs extreme IV gebruiken.

Hans
    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

De meeste actuele CF-kaartjes op de markt zijn Type I.

Type II is microdrive, een miniatuur harde schijf gemaakt om in een CF-slot te passen. Microdrives werden gemaakt door IBM (uitvinder) tot 2002. Toen nam Hitachi de hard disk divisie van IBM over. Ook Seagate maakt nog microdrives.

Het is echt te betreuren dat Sandisk door zijn naamgeving (I, Ultra II, Extreme III en Extreme IV) verwarring gecreëerd heeft. Al deze kaartjes zijn namelijk Type I.

Comment

De aanduiding II, III, IV,... bij Sandisk heeft enkel betrekking op de snelheid van hun kaartjes. Het heeft niets te maken met het verschil tussen Compact Flash I en II. Het verschil tussen deze twee laatsten is enkel de dikte van het kaartje. Type I kaartjes zijn 3.3mm dik, Type II 5mm. Type II is hoofdzakelijk gebruikt voor MicroDrives en dergelijke toepassingen waarvoor de originele 3.3mm net te dun was. Afgezien van de afmetingen zijn Type I en II volledig uitwisselbaar. Enkel heel oude Compact Flash-toepassingen kunnen niet overweg met Type II en dan ook enkel maar omdat het slot niet breed genoeg is...

Kortom, die Sandisk Extreme III (Type I) zal perfect werken in je camera.

[ik moet sneller typen ]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          De meeste actuele CF-kaartjes op de markt zijn Type I.

Type II is microdrive, een miniatuur harde schijf gemaakt om in een CF-slot te passen. Microdrives werden gemaakt door IBM (uitvinder) tot 2002. Toen nam Hitachi de hard disk divisie van IBM over. Ook Seagate maakt nog microdrives.

Het is echt te betreuren dat Sandisk door zijn naamgeving (I, Ultra II, Extreme III en Extreme IV) verwarring gecreëerd heeft. Al deze kaartjes zijn namelijk Type I.
          Voila, een kenner
          Microdrives worden wel afgeraden voor camera's.
          Ik gebruik de extreme kaarten in mijn 40D zonder problemen.

Hans

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
            Microdrives worden wel afgeraden voor camera's.
            Dit is geheelnieuw voor mij, waar komt deze vandaan. Het enige slechte dat ik kan verzinnen is het stroomverbruik. Bij de Nikon D300 staan nog gewoon een aantal microdrives vermeld als goedgekeurd opslagmedium.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Microdrives staan bekend om hun mindere betrouwbaarheid en zeer gevoelig aan schokken... enz
              Het is een blijft een drive met bewegende delen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                Microdrives staan bekend om hun mindere betrouwbaarheid en zeer gevoelig aan schokken... enz
                Het is een blijft een drive met bewegende delen.
                Dan zou ik ze voor alles afraden en niet alleen voor fototoestellen, misschien wel een achterhaald medium.

BTW hoe vaak lees ik op dit forum over defecte kaarten, moeten die dan ook maar afgeraden worden? Ik heb geloof ik nog nooit iets gelezen over een defecte MD, kan natuurlijk ook komen dat niemand die heeft.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Ik heb geloof ik nog nooit iets gelezen over een defecte MD, kan natuurlijk ook komen dat niemand die heeft.
                  Misschien eens een topic openen om te peilen naar welke opslagsystemen gebruikt worden door de BD leden.
                  Volgens mij gaat MD een miniem klein aantal vormen.

Hans

Comment

MicroDrives hebben wel enige populariteit gekend voor camera's omdat ze vroeger beduidend meer opslag boden dan Compact Flash. Tegenwoordig is het echter andersom. De 8GB die MicroDrives op dit moment kunnen aanbieden valt in het niet bij de vele tientallen gigabytes die hedendaagse flashgeheugens bieden. Bovendien biedt flashgeheugen talloze voordelen (sneller, beter bestand tegen schokken,...) zodat de toepassingen van MicroDrives eerder beperkt zijn geworden.

Comment

Working...
                    X