Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd betreft studioverlichting.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies gevraagd betreft studioverlichting.

...........
    Last edited by jan van ginkel; 13 januari 2009, 19:53.
    Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
    Hier op dit forum.

Re: Advies gevraagd betreft studioverlichting.

Allereerst je vraag, softboxen zijn beter, omdat ze gerichter licht plaatsen. Een paraplu strooit het licht alle kanten uit, zeker een witte paraplu als je er doorheen flitst of weerkaatst verlies je veel licht omdat 50% erdoorheen gaat en 50% weerkaatst wordt. Je hebt dus veel lichtverlis en weinig controle, ze zijn vaak wel handig in bepaalde gevallen, om een ruimte egaal uit te lichten.
    Voor modelfotografie of productfotografie zijn softboxen fijner werken.

Ik zou goed nadenken of je wel continue lampen zou pakken, in het begin lijkt het fijner omdat je direct ziet wat het licht doet, maar dat kan een flitser ook met de instellamp. Daarnaast kan je een flitser later op een accu zetten en in het bos gebruiken waar geen stroom is, met lampen lukt je dat niet. Ook zijn flitsers beter in te stellen dan lampen.
    Ik heb zelf een continue lamp van 450watt , ik gebruik hem nu voor de visagie , niet meer voor te fotograferen. Ik wil hem nog wel eens gebruiken om de pupillen van het model kleiner te krijgen, omdat een instellamp/modellamp van een flitser minder sterk is blijven de pupillen vaak erg groot, wat soms niet mooi is.
    Nogmaals denk er goed over na,. het is nu mss iets duurder maar je hebt er langer plezier van (van flitsers!!)

Marco
    Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

In sommige gevallen kan continu licht een voordeel zijn, maar meestal gaat de lichtopbrengst veel minder zijn dan flitsers. Dus trage sluitertijd en groot diafragma, dus zeer beperkte dieptescherpte. Lijkt me ideaal voor een bepaald soort van portet en is beslist mooi. Maar als je nu studioflitsers koopt dan heb je beiden in huis. Zo doe ik het, wil ik dat soort portretten maken dan gebruik ik de instelichten van de flitsen ( is 3X 250 watt hallogeen) en ik pas mijn witbalans aan. In de meeste andere gevallen wordt er gewerkt met flits op een diafragma van F8 en F11 in de studio, dat zijn diafragmawaarden die ik U niet zie halen met continu licht.

Uiteraard blijft het uw keuze maar ik zou voor studioflitsers opteren!

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik heb beslist toch voor de Falcon continu verlichting te gaan.

Daar straks bij Konijnenberg geweest en deze had hij nog in vooraad.
        In de doos zaten ook twee softboxen bij.
        Heb nu een schoot waar ik die ga uittesten.
        Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
        Hier op dit forum.

Comment

veel succes ermee, maar je gaat er spijt van krijgen, ben ik bang. Ik hoop het niet hoor.

Marco
          Nikon D3 - SB-800/900 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 105 VR macro - Nikon 70-200 VR - Nikon 85 mm F1.8 en nog wat zooi.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            In sommige gevallen kan continu licht een voordeel zijn, maar meestal gaat de lichtopbrengst veel minder zijn dan flitsers. Dus trage sluitertijd en groot diafragma, dus zeer beperkte dieptescherpte. Lijkt me ideaal voor een bepaald soort van portet en is beslist mooi. Maar als je nu studioflitsers koopt dan heb je beiden in huis. Zo doe ik het, wil ik dat soort portretten maken dan gebruik ik de instelichten van de flitsen ( is 3X 250 watt hallogeen) en ik pas mijn witbalans aan. In de meeste andere gevallen wordt er gewerkt met flits op een diafragma van F8 en F11 in de studio, dat zijn diafragmawaarden die ik U niet zie halen met continu licht.

Uiteraard blijft het uw keuze maar ik zou voor studioflitsers opteren!

MVG, Jeff

Is 350 Watt niet te weinig, jeff ?
            Mij hebben ze gezegd dat 400 Watt minimum is , 600Wat als je alles wilt kunnen doen (effecten en zo.)

Wil me ook toeleggen op studio.
            Maar is moeilijk , vooral omdat ik thuis geen plaats heb, waardoor ik steeds op locatie fotografeer.

Vraag me af , wat beste is , om te beginnen en ( die lampen qua power later goed blijven ) , goed zijn ;

Interfit 2- head 60cm Twin Softbox kit 660 euro

Interfit 2-head Dual Softbox kit 696 euro

mss beter deze nemen ;
            interfit 2-head Softbox kit 426 euro ( genoeg watt en prijs redelijk )

lijkt me goed ; Interfit 500w 2-head Umbrella kit 336 euro

Interfit 750w Twin Umbrella kit 387 euro

en ten laatste denk ik ;

Interfit Cool Lite Super 5 Kit 475 euro

welke zou het beste zijn om te fotograferen ( potret en kompleet en baby reportage ) ? ik weet vraag veel :-)

Wie kan me helpen ? ( denk dat velen ebij ook mee geholpenzijn ? ) .

dank bij voorbaat,

Sposito Valentino
            Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ranon Bekijk bericht
              veel succes ermee, maar je gaat er spijt van krijgen, ben ik bang. Ik hoop het niet hoor.

Marco
              Wat zou je beter aanraden dan, MArco ?
              Kun je het ook effe toelichten, aub ?
              WIl het me ook aanschaffen.

heb deze link gevonden , verkooppunt is ook in genk , dichterbij van waar ik woon , is het veel 5 stops in verhouding ? en kwaliteit ?

mvg,

Valentino
              Last edited by Valentino; 10 november 2008, 21:04.
              Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

Comment

Working...
              X