Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filter - belichting -

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ND filter - belichting -

Een vraag: hoe werkt de belichting op een ND of ND Grad filter. Ik begrijp wat beide filters doen, maar hoe werkt dan de DDL meeting. Als je b.v. een -2 stops ND filter hebt dan zal, zo denk ik, de DDL een langere sluitertijd aangeven m.a.w. het effect wordt dan weer teniet gedaan.
    Of moet je bij een -2 stop filter 2 stops overbelichten om het effect te verkrijgen? Ik neem niet aan dat je eerst het licht zonder filter meet en dan het filter erop schroeft en vervolgens een overbelichting toepast.

Zijn er kenners in de zaal?

Grt.
    Roevca

Re: ND filter - belichting -

Dat is net de bedoeling van een ND-filter, om bij veel licht toch een langere sluitertijd en/of groter diafragma te kunnen gebruiken, maar toch nog een normaal belichte foto te krijgen.

Een graduele ND-filter dient dan weer om de contrasten tussen een veel lichtere lucht en een donkerder landschap op te vangen. Zo kan het landschap toch goed belicht zijn, zonder dat de lucht uitgebrand is.
    Canon EOS 40D + Canon 17-55mm f/2.8 IS + Canon 70-200 f/2.8L IS + Sigma 50-500mm f/4-6.3 + Sigma 150mm Macro f/2.8 + Canon SpeedLite 580EX

Comment

Re Grad ND filter .. volgens wat ik van het gebruik hiervan begrijp koopt men best voor dit soort filters een externe filter opzet en een "los" filter zodat men de schijnbare "hoogte" van de overganszone kan regelen ? hoe wordt dit dan gedaan ? kan men het filter op verschillende hoogtes voor de lens vastzetten ? is dit de correcte manier van doen ?
      Wat dan met een opschroefbaar grad filter ? Moet men dan de beeldinhoud/frame aanpassen zodat de scheiding "op de juiste plaats zit" ?
      .. en kiest men een filter met een scherpe overgang of juist een met een geleidelijke ? en wat zijn de voor/nadelen van beiden ?
      Kan iemand hier wat uitleg over verstrekken ? via google kom ik niet echt veel verder in de uitdieping van het gebruik

Comment

Een gewoon ND-filter heeft niet meer functie dan het vertragen van de sluitertijd wanneer dit nodig is bij een teveel aan licht.Bv je wil een heel geringe scherpte diepte maar het licht is zelfs op de laagste isowaarde nog te fel.Vooral bij oudere camera's of digitale compactjes is de max sluitertijd soms 1/2000sec.....bij erg veel licht en je diafragma vol open kan het zijn dat dat net te traag is om overbelichting te voorkomen. Of je kan het gebruiken om water te vertragen waardoor het op een mistsluier lijkt. Of je wil door een enorm trage sluitertijd mensen uit je foto halen.

Het gradueel ND-filter dient om de belichting van een scene(vooral landschappen) te balanceren.
        In veel gevallen is de lucht in een foto een paar stops bleker dan de rest vh landschap. Als je overbelichting in de lucht wil voorkomen gaat de voorgrond in veel gevallen mee te donker worden waardoor er bijna geen details meer te zien zijn. Wil je onderbelichting in de voorgrond voorkomen in hetzelfde geval dan moet je overbelichten wat dan weer resulteerd in een gedeeltelijk uitgebrande lucht. De camera kan dikwijls het verschil tussen deze beide uitersten niet samenbrengen in één enkele foto. Daarom gebruikt met een gradueel filter. De ene helft van deze filters is een x-factor donkerder dan de andere helft. Met het donkerdere gedeelte bedekt men de blekere lucht.....waardoor het verschil tussen beide uitersten minder word.
        Hoeveel de x-factor van het filter moet zijn moet je uitrekenen. Je meet de voorgrond(donkerdere gedeelte) en de lucht(blekere gedeelte) op voorhand apart......dwz de meting gebeurt enkel op het donkere of blekere gedeelte. Door het verschil in sluitertijden kan je nu weten hoeveel de waarde vd graduele filter bij benadering moet zijn om voorgrond en lucht in balans te krijgen. De beste graduele filters zijn de vierkante(rechthoekige) exemplaren. Deze hars-filters kan je via een speciale filterhouder monteren op je objectief. Je kan de filters op en neer bewegen(in een gleuf) in deze houder en alzo zelf bepalen waar de overgangszone tussen gefilterd en ongefilterd moet plaatsvinden. Bij deze filters kan de zone zowel hoog als laag in de foto zitten.Een groot nadeel bij deze filters is dat ze niet goed tegen krassen kunnen.Ze zijn wel goedkoper dan een glazen filter.
        De andere graduele filters zijn glazen circulaire filters. Deze filters hebben een overgangszone in het midden van de lens. Bij deze filters kan je dus niet echt bepalen waar je overgangszone in de foto wil hebben.De compositie zal dus eerder door het filter beperkt en bepaald worden. Een voordeel van glazen filters is dat ze minder snel krassen. Je kan beide soorten filters in verschillende sterktes vinden. De meeste zijn 1, 2,of 3 stops. Moest dit nog onvoldoende zijn dan kan je deze filters ook combineren.(let wel op:meerdere filters meer kans op reflecties tussen de verscheidene lagen). Je hebt filters met zachte of hardere overgangszones. Hoe korter(smaller) de overgangszone hoe harder de filter.....hoe breder de overgangszone hoe zachter het filter. Harde graduele filters gebruikt men vooral in situaties( landschappen) waar je een rechte horizon hebt(zee,vlak landschap).......de zachte filters zijn eerder geschikt in situaties waar de overgang tussen land en lucht grillig en ongelijk (heuvelachtig) is. In situaties waar het blekere gedeelte van het landschap tussen bergen of hoge boomtoppen zit is gelijk welk gradueel filter minder geschikt omdat buiten de blekere lucht ook de bergtoppen of bomen bovenaan mee donkerder worden in de foto. Hier helpt alleen digitaal blenden(samenvoegen van meerdere foto's met verschillende belichting). Het grote nadeel van deze laatste methode is dat er geen beweging mag zijn tussen de gebruikte foto's. Hier zit je vast aan een degelijk statief........nu stop ik met mijn uitleg......ik kan maar met één vinger typen, en hij is er moe van geworden.

voorbeeld gradueel harsfilter gemonteerd in filterhouder :http://farm1.static.flickr.com/161/4...d91149cc_o.jpg

voorbeeld van foto zonder gradueel filter rechts nog gedeeltelijke overbelichting vd lucht +donkere onderbelichte voorgrond ;

voorbeeld van foto met gradueel filter rechts is de overbelichting in de lucht minder en ook de voorgrond is gedetailleerd ;
        De filter hier gebruikt was een Cokin 121 M (2 stops filter) van 12 euro.

p.s Misschien staat de ganse vraag en uitleg hier niet echt op zijn plaats....moderator verplaats hem indien nodig.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 12 februari 2008, 21:44.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Beste dank Rupselkopke .. ik had al ongeveer alles wat er te vinden was via google ivm Grad ND filters gelezen en vergeleken maar ik bleef nog met een aantal twijfels zitten .. die heb jij nu opgelost
          en hoewel dit hier even OT gaat ...
          Ik zit dus idd ook nog altijd wat in mijn maag met het dynamisch bereik van digitaal en dus heb ik ook al redelijk wat gelezen over blending ...
          Op dit moment met een laagstaande zon is een onderwerp met schaduwpartij totaal niet goed vast te leggen zonder blending techniek ..
          (zie bvb schaduwpartij in http://i72.photobucket.com/albums/i185/parodias/dr1.jpg .. Q&D beeld dwars door de thermopane getrokken ivm DR test)

Comment

Indien je er de tijd voor hebt werkt fotoblending imho beter dan een gradueel filter.
            Bij ongelijke grillige overgangen tussen licht en donker(zoals in de foto van uw laatste comment) kan je met digitale blending zelf correcter bepalen waar de aanpassingen moeten plaatsvinden ,en hoe sterk en hoe breed de overgang is. Je kunt digitale blending indien slecht gebruikt zelfs zo doordrijven dat de uiteindelijke foto er gewoonweg onnatuurlijk perfect uit ziet. Uiteindelijk is er niks mis met een onnatuurlijk ogende foto....als het uw doel was om hem onnatuurlijk te maken. Wil je een foto natuurlijk houden dan moet je net vermijden dat door de belichting in een landschap( met veel verschil in licht en donker) alle details perfect zichtbaar zijn. Zelfs het menselijk oog heeft die beperking.

Graduele filters zijn een nuttig en goedkoop gereedschap en de moeite om in je fototas te hebben. Je hoeft zelfs geen compleet systeem te kopen met filterhouder en adapterringen om deze filter te kunnen gebruiken.Een Cokin 121M (2stop) gradueel filter is groot genoeg voor de meeste groothoeklenzen(non fisheye)en voor de meeste situaties .....je kunt het gewoon met je vingers voor je lens houden.Een setje van 3 graduele filters (Cokin P) met verschillende waardes kost ong 40 euro.
            De nadelen aan het filter zijn dat de overgangszone rechtlijnig is, dat ze snel gekrast zijn en dat ze meestal geen antireflectiecoating hebben. De Cokin filters zijn niet echt 100% neutraal van kleur....maar je kunt ze wel makkelijk vinden in een goeie fotozaak. De veel duurdere neutrale filters (Lee,SinghRay enz) zijn niet zo makkelijk te bestellen.

Nog wat interessant leesvoer over een paar nuttige filters vind je hier.http://singhray.blogspot.com/search/...rwin%20Wiggett
            Wel in het Engels
            Last edited by RUPSELKOPKE; 13 februari 2008, 13:15.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Een gewoon ND-filter heeft niet meer functie dan het vertragen van de sluitertijd wanneer dit nodig is bij een teveel aan licht.
              zal dit altijd de sluitertijd vertragen? aangeraden als "beschermfilter" voor je glas? indien dit altijd vertraagt, niet echt aangeraden wss.

op mijn nikkor 70-200mm 2.8 zat een nd-filter van nikon bij de 2de hands-aankoop, ben aan het twijfelen deze te vervangen dr een uv-filter
              Photography helps people to see
              -Berenice Abbott-
              BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                op mijn nikkor 70-200mm 2.8 zat een nd-filter van nikon bij de 2de hands-aankoop, ben aan het twijfelen deze te vervangen dr een uv-filter
                UV filter Lieven, NIET DOEN koop je een 77mm NC filter
                Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                  zal dit altijd de sluitertijd vertragen? aangeraden als "beschermfilter" voor je glas? indien dit altijd vertraagt, niet echt aangeraden wss.

Een ND filter is steeds donkerder met een bepaalde factor.Een gewoon ND filter wordt voor niets anders dan net dat gegeven gebruikt. Een licht ND filter van bv 1 stop waarde halveerd het binnenvallend licht.
                  b.v. zonder filter is de waarde 1/100sec....met gebruik van een 1 stop ND- filter is de waarde 1/50sec. Hoe hoger de filterfactor hoe trager de sluitertijd.

Voor bescherming gebruik je een gewoon transparant filter.......UV o.i.d.

Comment

is toch een UV-FILTER, had niet goed gekeken.
                    het is een NIKON L37c.

kan toch je lens behoorlijk beschermen (uiteraard mede door een zonnekaps hé);

Top reasons for using a filter on that great lens of yours, with sample images of what can happen...
                    Photography helps people to see
                    -Berenice Abbott-
                    BD1050BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Indien je er de tijd voor hebt werkt fotoblending imho beter dan een gradueel filter.
                      Bij ongelijke grillige overgangen tussen licht en donker(zoals in de foto van uw laatste comment) kan je met digitale blending zelf correcter bepalen waar de aanpassingen moeten plaatsvinden ,en hoe sterk en hoe breed de overgang is. snip.....

Nog wat interessant leesvoer over een paar nuttige filters vind je hier.http://singhray.blogspot.com/search/...rwin%20Wiggett
                      Wel in het Engels
                      OK bedankt Rupselkopke .. ik ga mij in de blending technieken werpen .. als het goed lukt krijg ik misschien nog een goede scotch op de markt ook LOL !

De site die je meegeeft had ik al een tijdje bij mijn bookmarks staan maar toch bedankt !!

Comment

Working...
                      X