Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• filter

Ik zou graag een polarisatiefilter kopen voor mijn Pentax k100d. Is er verschil
    tussen filters voor analoge toestellenen voor digitale?
    Op mijn oude analoge Pentax kon je aan de filter draaien door aan de ronde zonnekap te draaien, mijn nieuwe Pentax heeft echter een klik zonnekap,dus kun je niet aan de filter om die te draaien,zonder iedere keer de zonnekap af te nemen. Speelt de prijs een grote rol in de kwaliteit, er zijn wel grote prijs verschillen.

Re: filter

volgens dat ik kon lezen op de site van Hoya is er wel degelijk verschil tussen de oudere filters bedoelt voor analoge camera's en nieuwere filters voor digitale toestellen.

Digital Cameras Need Multicoated Filters
    Digital camera CCD or CMOS sensors are highly susceptible to reflections - this stray light can ruin your photographs! Don't risk your valuable photos by using bare-glass filters.

Digital Multi-Coated
    Digital multi-coated filters greatly reduce the appearance of lens flare and ghosting caused by reflections.
    Mijn eerste filters zijn net besteld en had er feitelijk zelf nog niet bij stilgestaan dat ik ook niet meer zal kunnen draaien aan de pola filter als ik die combineer met de zonnekap. Sja, beetje wennen dus

Zoals ik al veel gelezen heb: geef liever wat extra uit aan een degelijke filter, dan wat centen te sparen en zo de beeldkwaliteit van je goeie lenzen te verpesten.
    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
      Ik zou graag een polarisatiefilter kopen voor mijn Pentax k100d. Is er verschil
      tussen filters voor analoge toestellenen voor digitale?
      Op mijn oude analoge Pentax kon je aan de filter draaien door aan de ronde zonnekap te draaien, mijn nieuwe Pentax heeft echter een klik zonnekap,dus kun je niet aan de filter om die te draaien,zonder iedere keer de zonnekap af te nemen. Speelt de prijs een grote rol in de kwaliteit, er zijn wel grote prijs verschillen.
      't Enige waar je echt moet op letten is dat je een circulaire polarizatiefilter koopt, vermits dat het enige soort is waarmee je AF nog zal werken.

Daarnaast goed kijken welke filtermaat je nodig hebt, dat varieert immers van objectief tot objectief.

Je kan erg ver gaan in de aankoop van polarizatiefilters. Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan het beste te kopen omdat deze een coating hebben die de minste impact op beeldkwaliteit geven. Maar dat wil niet zeggen dat goedkoper spul veel minder is hoor...

Over die zonnekap... Welk objectief heb je? Op de alle recente standaardzooms heeft Pentax immers een tulpezonnekap met bajonetvatting voorzien met een deurtje onderaan. Dat kan je eruit nemen en dan kan je perfect aan je polarizatiefilter. Erg handig is dat. Ik zag dat nog niet op andere merken, mss heeft Pentax er een patent op?

hth, Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt voor de reactie, en de tip. Trouwens ik had dat zelf nog niet gezien dat er onderaan de zonnekap een deurtje was.
        groetjes willy
        Weet er ook soms iemand hoe het gesteld is met de kwaliteit van Kenko pola filters????
        Last edited by willytje65; 11 februari 2008, 21:04.

Comment

Working...
        X