Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filters voor EOS 40D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke filters voor EOS 40D?

Als beginner heb ik mezelf deze kit aangeschaft: Canon EOS 40D + EF-S 17-85 IS.
    Welke accessoires*, en in het bijzonder welke filters lijken jullie onmisbaar? UV en polarisatie? Canon of ander merk?
    Is een zonnekap een goedkoop alternatief voor een UV-filter?

Dank voor jullie hulp.

*CF en tas had ik al aan gedacht. Statief, batgrip en anders lenzen voor later...
    Dessert of delusions : Crystal clear methodical : Touch the devine

Re: Welke filters voor EOS 40D?

Goeie keuze gemaakt

Persoonlijk vind ik dat er op je lens een UV-filter moet (puur ter bescherming want ik veronderstel dat je al een zonnekap hebt?)

Verder ga ik in de zomer voor 'n polarisatiefilter omdat ik veel auto's fotografeer.
    Canonian

Comment

Bedankt Tom voor je snelle reply!
      Heb nog geen zonnekap. Kan je een UV-filter combineren met een zonnekap dan?
      Sorry voor de 'beginner's ignorance'...

Dus uit je antwoord af te leiden: UV ter bescherming en polarisatie voor levendige kleuren?
      Koop ik best van Canon of is er een waardig alternatief? (Kwaliteit boven prijs, ik geef liever iets meer uit...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Legioen Bekijk bericht
        Bedankt Tom voor je snelle reply!
        Heb nog geen zonnekap. Kan je een UV-filter combineren met een zonnekap dan?
        Sorry voor de 'beginner's ignorance'...

Dus uit je antwoord af te leiden: UV ter bescherming en polarisatie voor levendige kleuren?
        Koop ik best van Canon of is er een waardig alternatief? (Kwaliteit boven prijs, ik geef liever iets meer uit...)
        UV ter bescherming van schadelijk zonlicht en van de lens (krasjes etc.).
        Filters zijn te combineren met een zonnekap (je kan zelfs 2 filters 'over' elkaar gebruiken).

Wel opletten: een filter maakt de foto meestal donkerder, en da's niet altijd ideaal.

Ik gebruik Tiffen-filters.

http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=10542

Een zonnekap vind ik nu persoonlijk ook wel aan te raden, ik gebruik de mijne winter en zomer. (ze zijn nog wel niet geleverd )
        Canonian

Comment

OK, even rondgekeken en dit is een mogelijk shoplijstje:

Canon EW-73B zk. EF-S 17-85mm € 29,23
          Tiffen 67mm uv haze 1 filter € 29,18
          Tiffen 67mm sr polarizer € 43,93

(bij Konijnenberg)

Wat denk je van dit setje?
          Lijkt me erg goedkoop, of heb ik het mis?

Comment

Wees blij

Wat voor soort fotografie doe jij?
            Canonian

Comment

Voor de prijs van een "merk" filter koop je een zonnekap.

Die zonnekap zorgt voor betere foto's, een uv-filter zorgt in veel omstandigheden voor slechtere foto's.

Waar wil je dan je geld aan uitgeven??

Een polarisatiefilter is niet hetzelfde als een uv-filter. Met een polarisatiefilter kan je in bepaalde omstandigheden ook de foto's verbeteren, maar doordat je daarmee tot twee stops licht verliest kan je zo'n filter niet altijd op de lens laten zitten (en dat is ook helemaal niet de bedoeling).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Voor de prijs van een "merk" filter koop je een zonnekap.

Die zonnekap zorgt voor betere foto's, een uv-filter zorgt in veel omstandigheden voor slechtere foto's.

Waar wil je dan je geld aan uitgeven??

Een polarisatiefilter is niet hetzelfde als een uv-filter. Met een polarisatiefilter kan je in bepaalde omstandigheden ook de foto's verbeteren, maar doordat je daarmee tot twee stops licht verliest kan je zo'n filter niet altijd op de lens laten zitten (en dat is ook helemaal niet de bedoeling).
                In welke omstandigheden zorgt een UV-filter dan voor slechtere foto's?
                Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vin1 Bekijk bericht
                  In welke omstandigheden zorgt een UV-filter dan voor slechtere foto's?
                  Bij een goed UV filter zal je er geen last van hebben, maar bij de minder goede UV filters is er verlies van scherpte en contrast.
                  En bij tegenlicht is de kans op flare groter. UV filters zijn overbodig, tenzij in extreme omstandigheden (veel stof, zand, ...).
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Vroeger in de analoge tijd werd een UV filter gebruikt om kleurzwemen veroorzaakt door de UV straling tegen te gaan.
                    Bij de digitale toestellen is dit NIET nodig daar er zich reeds een UV filter voor de sensor bevindt.
                    Het enige nut van een UV filter is ter bescherming van uw lens.
                    Zoals reeds vermeld kunnen slechte UV filters ervoor zorgen dat de foto's minder scherp worden.
                    Een polarisatiefilter zal de kleuren verzadigen van een foto. Vooral bij landschappen wordt van een pola filter gebruik gemaakt.
                    Ook voor het verwijderen van weerspiegelingen in glas, water enz wordt een (liefst) circulaire pola filter gebruikt.

Hans
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Ben ook een nieuwtje op gebied van filters...
                      Ik heb mij deze besteld vorige week:
                      Hoya Pro1 Digital UV & POLARIZER Filter (wel andere diameters voor mij)
                      Ik lees ook dat Hoya en B&W beter zijn dan Tiffen. Beter iets meer uitgeven aan een goeie filter, dan je dure lens te verpesten met een goedkoper/minderwaardig filtertje.

zoals hierboven al aangehaald:
                      UV filter draagt weinig of niks bij tot de beeldkwaliteit. Is enkel bescherming voor het voorste glas van je lens. Ik ging me niet eens eentje kopen, maar had op hvstar zo'n duo pakket gevonden voor een kleine meerprijs. Heb me 's laten gaan
                      Polarisatie is vooral voor weerspiegeld licht op glas/water weg te filteren. Ik hoop er ook wat minder overbelichte lucht mee te kunnen realiseren. Maar je verliest wat lichtsterkte, dus ik ga die enkel buiten bij helder weer gebruiken.

Een lenskap gebruik ik altijd, behalve op de EF50.
                      Een goeie filter verhindert de montage van een lenskap niet.
                      Last edited by Freeco; 7 februari 2008, 07:16.
                      Canon EOS 40D + grip + handstrap
                      EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
                      Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

Comment

Working...
                      X