Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe zonnekap er veilig opschroeven? (beginner!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe zonnekap er veilig opschroeven? (beginner!)

    Gegroet, een simpel vraagje van een (over?)voorzichtige beginner: als ik zonnekappen op een lens schroef (Canon, bvb. op de EF-s 55-250), hoe doe ik dat best? Zet ik de lens op "manual focussing" (om zoveel mogelijk te vermijden de motor te forceren)? Ik vermoed dat ik de scherpstelring best ook "vasthoud", maar dikwijls kan ik daar niet goed bij (bvb. als de kap er "achterstevoren" opstaat omdat die zo gemonteerd in m'n tas zit...).
    Of kan ik eigenlijk niets misdoen?
    Sorry indien dit een domme vraag is. 't Is dat ik vroeger ooit de autofocus van een Olympus naar de knoppen heb geholpen door te dikwijls op een foute manier een filter voor de lens te draaien...
    Bedankt voor tips,
    Stef

  • #2
    Re: Hoe zonnekap er veilig opschroeven? (beginner!)

    Hangt af van je lens. Tegenwoordig zijn autofocus-lenzen ook full-time manual focusbaar (op de AF-stand). Bij dergelijke lenzen maakt het niet in welke stand je de zonnekap op- of afschroeft. Maar er zijn ook een aantal lenzen (ik heb er zo'n 2) waar ik eerst helemaal uitzoom en dan de scherpstelring blokkeer bij het plaatsen/verwijderen van de zonnekap, anders krijg ik zowel op de AF als op de MF stand een krakend geluid wanneer ik aan de uiterste grenzen van de focus-mechanisme kom. (Ik zoom uit omdat het blokkeren dan beter lukt.)
    BD0910BE

    Comment


    • #3
      Re: Hoe zonnekap er veilig opschroeven? (beginner!)

      Hou ik mijn zoom ring vast van mijn EF-s 55-250 en da gaat goed zo stroef zit de zannekap er nu toch nie op.

      mvg duindistel

      Comment


      • #4
        Re: Hoe zonnekap er veilig opschroeven? (beginner!)

        Ik vond dat de kracht die nodig was om de zonnekap op mijn Nikkor lens 18-70mm te plaatsen veel te hoog was, daarom heb ik de nokjes op de zonnekap iets verminderd.De zonnekap kan nu met een zachte klik op de lens geplaatst worden, ik zoom wel volledig uit zodat ik de top van de lens kan vasthouden , zodat de krachten niet op het lensmechanisme terecht komen.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment

        Working...
        X