Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polarisatiefilter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Polarisatiefilter

Heb me gisteren een polarisatiefiltertje gekocht.

Maar onder welke omstandigheden kan je dit zoal gebruiken?
    Of wanneer niet, of laten jullie die filter gewoon op je lens staan en wat dan met binnenfoto's of wanneer het bewokt is, ...
    Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

Re: Ploarisatiefilter

Je kan hem in verschillende situaties gebruiken. Bij helder blauwe hemel kan je door het gebruik van een pola filter de blauwe kleur intenser maken.
    Bij bewolkt kan je hem ook gebruiken om de structuur in de wolken te accentueren.
    Je kan er ook de reflectie van water of een raam mee verminderen.

Ik gebruik hem soms gewoon als een soort van ND filter om een lage sluitertijd te bekomen. Zo'n pola filter neemt 2 stops licht weg.

In sommige situaties gebruik ik hem ook om de kleuren wat warmer te maken.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sprobach Bekijk bericht
      Heb me gisteren een polarisatiefiltertje gekocht.

Maar onder welke omstandigheden kan je dit zoal gebruiken?
      Of wanneer niet, of laten jullie die filter gewoon op je lens staan en wat dan met binnenfoto's of wanneer het bewokt is, ...
      Toch vreemd, eerst een filter kopen, en pas daarna jezelf afvragen wat je ermee kan doen ?

Een polafilter zal vooral het contrast (en daarmee ook saturatie) gevoelig opdrijven. Wordt bvb veel gebruikt om een diepblauwe lucht te krijgen met contrastrijke wolken.
      Je kan er ook reflecties mee opheffen, en dan door water en glas fotograferen (waar je anders een spiegeling zou hebben).
      Wanneer je een polafliter op zijn sterkste setting gebruikt, ervaar je wel een lichtverlies van plusminus 2 stops.
      Bij je 18-55 kitlens moet je er wel rekening mee houden dat de frontlens roteert bij het focussen. Je moet dan de polafilter telkens aanpassen na het focussen, wat wel een beetje vervelend is.
      Last edited by dleemans; 30 januari 2008, 12:35.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Toch vreemd, eerst een filter kopen, en pas daarna jezelf afvragen wat je ermee kan doen ?
        Waarom ik me die vraag stelde was het feit dat de schroefkop van men lens er blijkbaar niet echt op gemaakt is om ontzettend veel de filter te plaatsen en weer weg te nemen, ...
        Eos 400D / EFs 18-55mm / EF-S 55-250mm F4-5.6 IS / 50mm f1.8 II / 28-135 f3.5-5.6 IS USM |

Comment

Waarom ik me die vraag stelde was het feit dat de schroefkop van men lens er blijkbaar niet echt op gemaakt is om ontzettend veel de filter te plaatsen en weer weg te nemen, ...
          Hoe bedoel je ? Dat de schroefdraad snel versleten zal zijn ?
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Ik heb ook dat probleem... Filter en lens zeggen beide diameter 72, maar de filter raakt er maar heel moeizaam opgeschroeft
            Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
            scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

Comment

Re: Polarisatiefilter

Hoe bedoel je ? Dat de schroefdraad snel versleten zal zijn ?
              dat bedoelde ik en daarom ging ik gans het polarisatiefilter-verhaaltje in twijfel trekken, ...

Comment

Working...
              X