Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
@lin.vdb
Zo te horen heb je een originele zonnekap van de eerste Nikon serie. Kostte nieuw rond de 400 euro!
Hiervoor waren destijds speciale zonnekappen te koop.
Ik heb er nog zo eentje voor gebruik op telelenzen.
De 77mm uitveoring van dit filter kwam ik jaren terug voor het eerst tegen in Parijs en daarwas de prijs maar liefst 300 euro tweedehands! Geeft nagenoeg geen vignettering op de 17-35mm. Deze filter is wel vrij omvangrijk, maar ik zou deze kwaliteit toch geenszins grof durven noemen.
Nauwelijks ? Bij mijn Nikon polafilter gaat de lensdop er in elk geval helemaal niet meer op dat is geen slimline, integendeel dat is een heel bulky geval met een zeer brede rand van 8 mm en 12 mm diep waar ook mijn zonnekap niet meer over kan. Ik zou eerder denken dat dat bij de slimline minder problemen zou geven ?
Een rand van 8mm dik dan ? Mijn Hoya slimline heeft een rand van hoop en al 1mm dik, en slechts een 3-tal mm diep.De lenskap van de Sigma 10-20 klikt er nog juist op, maar valt er heel makkelijk weer af. De zonnekap kan er zonder enig probleem over.
David Leemans Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr
@lin.vdb
Zo te horen heb je een originele zonnekap van de eerste Nikon serie.
Je bedoelt polarisatiefilter ? Het is een 72 mm versie en ik heb em < 2 jaar geleden voor nieuw gekocht bij digital street voor 179 € (als ik mij goed herinner). Ik vermoedde al dat dit geen nieuw model was want hij zat tussen verschenen moes in zo'n grote plastiekdoos van 11 x 11 cm en 3 cm dik...uitermate onhandig om mee te nemen, maar de filter is zo groot dat hij in niks anders past. Ik zou wel een passend hoesje willen maar vind er geen.
@lin.vdb
Deze filter is wel vrij omvangrijk, maar ik zou deze kwaliteit toch geenszins grof durven noemen.
Ik bedoel ook alleen maar dat hij omvangrijk is maar vond het passend woord niet. Degelijk, dat wel, maar ik zou niet opnieuw zo eentje aanschaffen in 77 mm versie, juist omdat ie zo groot uitvalt en de lensdop en zonnekap niet meer past. Ik hoop dat mijn bestelde Hoya dit probleem dus niet schept.
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
M'n Hoya Pro 1 Digital Circular Polarizer is toegekomen en zowel de zonnekap als de lensdop passen nog....ik ben dus zeer tevreden met mijn aankoop. Bedankt voor jullie advies.
"If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)
Overigens bestaat er een dop die op de 72mm (en77mm) Nikon filter past. Die is 88mm opsteek en voor zover ik weet te koop bij Qualitycamerashop in Rotterdam.
Als je er 2 neemt kun je die ook als bescherming aan beide zijden gebruiken.
M'n Hoya Pro 1 Digital Circular Polarizer is toegekomen en zowel de zonnekap als de lensdop passen nog....ik ben dus zeer tevreden met mijn aankoop. Bedankt voor jullie advies.
Comment