Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Statief hoog genoeg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Statief hoog genoeg?

    Ik volg een opleiding fotografie en ben al een hele tijd op zoek naar een polyvalent statief. Belangerijke punten lijken mij de volgende te zijn:
    -stabiel, lichtgewicht (o.a. vervoer met fiets, fotografie in de stad, ...), compact en betrouwbaar, snelle installatie. Ik fotografeer graag vanuit kikkerperspectief. Indien mogelijk wens ik onder de 200€ te blijven, liefst rond de 170€.

    Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de Manfrotto 190XB statief + 804RC2 three-way omdat die relatief weinig weegt (1,8KG) + 0,75KG head. Compact is hij 53,5 cm, maar de maximale hoogte is slechts146cm. Zelf ben ik 1,82m? Wat denken jullie over dit statief en hoofd? Er is ook de 190XPROB (waarbij de kolom ook horizontaal kan geplaatst worden), maar die is dan weer 57cm en dit is nog zonder hoofd.

    Verder denk ik soms dat zo'n statief eigenlijk voor alles inzetbaar is, dus ook voor op reis te gaan. Kan je dan niet beter investeren in een goedkoop en super licht statief voor op reis en een instapmodel zoals de Manfrotto 055CLB voor het degelijk werk? Anderzijds denk ik dat je sneller geneigd zult zijn om een statief mee te nemen omdat je er een hebt liggen dit gewoon veel minder weegt.

    Wat denken jullie hierover?

    Alvast bedankt
    Fabian
    fotowebsite: flickr.fabianart.be

  • #2
    Re: Statief hoog genoeg?

    de 055 is sowieso een betere keus dan de 190, fabian.
    ik zou geen consessies doet op stabiliteit of ergonomie
    omdat je 't mee wil pakken op de fiets. 't zal je foto's niet
    ten goede komen. ik bind m'n 055WNB met 322RC2 kop met
    gemak op m'n rugzak als ik op fotostap ga ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Statief hoog genoeg?

      Ik heb de 055CLB met de 329RC4. Een leuke combinatie voor zo'n 200€. Weegt alles samen zo'n 4 à 5 kg, en dat valt nog redelijk mee. Gewicht = stabiliteit. Lichtgewicht-statieven of lichtere modellen staan heel wat minder stabiel.

      Hou er ook rekening mee dat je nog de hoogte van de statiefkop en het toestel moet optellen bij de hoogte van de statief!

      Omdat je graag vanuit kikkerperspectief werkt, zijn de 055CLB en 055WNB (de WNB heeft spikes, de CLB niet) zeker 2 aanraders, want die kunnen heel laag bij de grond (8 cm). De vuile kledij krijg je er gratis bij

      Rollin Verlinde zei ooit: "het beste statief is datgene dat je na een dag fotograferen haat omdat het te zwaar is"

      Comment

      Working...
      X