Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitser: 430 of 580

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitser: 430 of 580

Hallo
    Graag jullie advies. Ik zou een flitser willen kopen voor mijn Canon 400d. Ik twijfel tussen de 430 en de 580, maar kan er mij iemand vertellen wat nu exact het verschil is buiten de sterkte en wat betekent dan die sterkte. Zijn er bv ook andere functie die op de 580 staan maar niet op de 430,...
    Ik heb al eens rondgesnuffeld op het forum maar vindt eigenlijk niet echt een goed antwoord op mijn vragen.
    Alvast bedankt mannen (en vrouwen)

Re: flitser: 430 of 580

Oorspronkelijk geplaatst door bouch Bekijk bericht
    Hallo
    Graag jullie advies. Ik zou een flitser willen kopen voor mijn Canon 400d. Ik twijfel tussen de 430 en de 580, maar kan er mij iemand vertellen wat nu exact het verschil is buiten de sterkte en wat betekent dan die sterkte. Zijn er bv ook andere functie die op de 580 staan maar niet op de 430,...
    Ik heb al eens rondgesnuffeld op het forum maar vindt eigenlijk niet echt een goed antwoord op mijn vragen.
    Alvast bedankt mannen (en vrouwen)
    de 580ex kan je als master gebruiken om andere flitsers zoals de 430ex of een tweede 580ex aan te sturen die in slave staan. De 430ex kan enkel in slave staan, de 580ex master of slave...
    (de slave flitsers kan je dus gewoon ergens los in de ruimte zetten om vanuit een andere hoek te flitsen)

dat is voor mij toch het allerbelangrijkste verschil
    5DmkIII en wat glas

Comment

430EX
      - Uitsluitend slave functie
      - Minder krachtig
      - Kleiner, lichter

580EX II
      - Master functie
      - PC connectie
      - Krachtiger

Kracht is vooral de intensiteit en afstand waarin de flits effectief is. Ik gebruik een 430EX als hoofdflits en ben daar héél erg tevreden van. Ik raad aan om er een Omnibounce en off-camera kabel (OC-E2) bij aan te schaffen voor zachter, vrijere belichting.
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

Comment

Kijk ook eens naar de nieuwe metz 58AF.
        Kost minder, tweede reflector en E-TTL compatibel.
        Ik heb hem zelf besteld. Vroeger ook Metz ct45 gehad en ik heb het gevoel dat ze daar zeker zoveel kaas gegeten hebben van flitsers bouwen.
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
          430EX
          - Uitsluitend slave functie
          - Minder krachtig
          - Kleiner, lichter

580EX II
          - Master functie
          - PC connectie
          - Krachtiger

Kracht is vooral de intensiteit en afstand waarin de flits effectief is. Ik gebruik een 430EX als hoofdflits en ben daar héél erg tevreden van. Ik raad aan om er een Omnibounce en off-camera kabel (OC-E2) bij aan te schaffen voor zachter, vrijere belichting.
          Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
          Ik heb hem zelf besteld. Vroeger ook Metz ct45 gehad en ik heb het gevoel dat ze daar zeker zoveel kaas gegeten hebben van flitsers bouwen.
          Hebben julie een idee,
          in meters hoever deze gaan,
          Bedoeling is voor vogel fotografie, ik heb dit gezien op een site van een natuur fotograaf, en daar staat op de flits een soort konise tube,
          die het licht bundelt , deze geeft heel goede resultaten weer,
          jammer genoeg vind ik de site niet terug.
          en de resultaten waren schitterend, in de meeste gevallen zie ik platgeflitste vogels, maar bij deze niet.
          imand sugesties?

Comment

richtgetal is maximale flitsafstand bij 100 iso, meestal in zoom modus van de flits (gebundelde lichtstraal). Dus 430EX gaat 43m met een lichtbundel die de beeldhoek van een 105mm lens dekt. Een 580 58m, net zoals de metz.
            Maar ik zou opletten met vogels; reportageflitsen zijn er eigenlijk meer voor ... reportages, en vogelfotografie is nog weer net iets anders.

Comment

DES : ALs het de bedoeling is om vogels te flitsen, dan zou ik toch maar die website eens opzoeken waar je het over hebt. Want dit lijkt me een bizar fenomeen.

Met een 430 kom je riumschoots toe als je gewoon wilt inflitsen. Mocht je meerdere flitsers willen aansturen, dan kan er een 580 bij als master waarbij je deze dan op de camera, of via een kabeltje op de body plaatst.

Comment

Dus 430EX gaat 43m met een lichtbundel die de beeldhoek van een 105mm lens dekt.
                Nou... alleen als je een objectief hebt met diafragma f/1.

Het richtgetal = diafragma x afstand bij 100 ISO en (bij Canon) een brandpuntsafstand van 105mm. Dus, heb je een 300mm f/2.8, dan reikt de flits van een speedlite 580EX tot 58/2.8 = 20,7 meter.

Door de gevoeligheid omhoog te gooien kun je verder komen. Licht valt kwadratisch af => bij een lichtgevoeligheid van 400 ISO kom je 2 x zo ver als bij 100 ISO.

Bij langere brandpuntsafstanden blijft die afstand gelijk (de flitser kan niet verder meezoomen). Bij kortere brandpuntsafstanden neemt het richtgetal af.

Comment

ik heb nog geen ervaring met flitsen , maar het begint me meer en meer te boeien ,
                  de canon flitsen vind ik echter te duur
                  ik heb eens zitten rondkijken op de site van metz , en de 58AF ziet er inderdaad een leuk ding uit , maar heeft hier iemand ervaring met deze flits als master ( en kan je daar dan een tweede 58AF mee aansturen ? of kan je er zo'n 44AF-4 of 44 AF-4i ook mee doen werken ?)
                  groeten, Sebastiaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                    Nou... alleen als je een objectief hebt met diafragma f/1.

Het richtgetal = diafragma x afstand bij 100 ISO en (bij Canon) een brandpuntsafstand van 105mm. Dus, heb je een 300mm f/2.8, dan reikt de flits van een speedlite 580EX tot 58/2.8 = 20,7 meter.

Door de gevoeligheid omhoog te gooien kun je verder komen. Licht valt kwadratisch af => bij een lichtgevoeligheid van 400 ISO kom je 2 x zo ver als bij 100 ISO.

Bij langere brandpuntsafstanden blijft die afstand gelijk (de flitser kan niet verder meezoomen). Bij kortere brandpuntsafstanden neemt het richtgetal af.
                    Ja helemaal correct - opening vergeten vermelden ( maar f1.2 zit niet zover van f1.0 ). Voor de volledigheid: opletten met die grote openingen dat de flitser op high sync staat in het geval dat de sluitertijd korter wordt dan 1/200 ofzo, en dan verlies je ook weet een stop...

Comment

sebastiaan roes zei: ik heb nog geen ervaring met flitsen , maar het begint me meer en meer te boeien ,
                      de canon flitsen vind ik echter te duur
                      Wel knap om al een mening te hebben zonder ervaring!

Nou vind ik persoonlijk wel de flitsers van Nikon gebruiksvriendelijker dan de Canon, maar extreem duur zijn de Canon flitsers zeker niet. Als je ziet hoeveel materiaal er van B-merken voor afbraakprijzen iedere week wordt aangeboden, kun je er toch van uitgaan dat de originele beter functioneren.

Wat betreft het richtgetal ook nog een opmerking; dit is een ervarings-cijfer, gebaseerd op een normale ruimte met een zekere hoeveelheid reflecterende wanden/plafonds.
                      Buiten haalt een flitser mer richtgetal 58 dus zeker die waarde niet; eerder iets meer dan de helft.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Working...
                      X