Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Speedlite 430 EX doet raar.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Speedlite 430 EX doet raar.

    Als ik mijn flits af zet blijft er vooraan een rood lampje branden ( of pinken ). Weet iemand hier de oorzaak van ? En wat ik er eventueel aan kan doen ? Als ik mijn flits nu niet gebruik steek ik altijd 1 batterij andersom endan werkt ze logischerwijs niet.
    Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
    een hoop sunbounce & strobist stuff

  • #2
    Re: Speedlite 430 EX doet raar.

    Oorspronkelijk geplaatst door stijnh Bekijk bericht
    Als ik mijn flits af zet blijft er vooraan een rood lampje branden ( of pinken ). Weet iemand hier de oorzaak van ? En wat ik er eventueel aan kan doen ? Als ik mijn flits nu niet gebruik steek ik altijd 1 batterij andersom endan werkt ze logischerwijs niet.
    Een batterij andersom insteken is niet zo goed voor de elektronica. Misschien is deze nu wel defect. Voortaan zou ik deze verwijderen. Maar zelfs dat is niet nodig.

    Comment


    • #3
      Re: Speedlite 430 EX doet raar.

      Dat lampje dat vooraan pinkt is de lichtgevoelige cel die normaal enkel werkt als je je flits in slavemodus zet, wanneer je je flits uitschakelt zou dit ook moeten stoppen met werken. Denk dat er wat circuitjes flippen, best eens binnendragen.
      Website http://www.kristofpattyn.be

      a lotta canonstuff

      Comment


      • #4
        Re: Speedlite 430 EX doet raar.

        Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
        Dat lampje dat vooraan pinkt is de lichtgevoelige cel die normaal enkel werkt als je je flits in slavemodus zet, wanneer je je flits uitschakelt zou dit ook moeten stoppen met werken. Denk dat er wat circuitjes flippen, best eens binnendragen.
        Het is het lampje naast dat van slave modus denk ik.
        Ik zal voortaan altijd 1 batterij eruit nemen dan.
        Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
        een hoop sunbounce & strobist stuff

        Comment


        • #5
          Re: Speedlite 430 EX doet raar.

          Je hebt gelijk dat lampje is om je ervan te verzekeren dat de slave actief is maar zit achter hetzelfde ruitje.
          Website http://www.kristofpattyn.be

          a lotta canonstuff

          Comment


          • #6
            Re: Speedlite 430 EX doet raar.

            Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
            Je hebt gelijk dat lampje is om je ervan te verzekeren dat de slave actief is maar zit achter hetzelfde ruitje.
            Klopt het zit achter hetzelfde ruitje.

            Voorbije nacht nam ik foto's buiten maar het was toen aan het regenen.
            Op een gegeven moment waren enkele fotos heel hard overbelicht.
            Ik heb dan wijselijk mijn toestel en flits weg gestoken en alle batterijen eruit genomen. Vanmiddag werkte de flits terug perfect behalve dat ene lampje dat werkte als de flits af stond. Ondertussen werkt het lichtje terug wanneer het moet werken.

            Blijkbaar veel geluk gehad ?
            Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
            een hoop sunbounce & strobist stuff

            Comment


            • #7
              Re: Speedlite 430 EX doet raar.

              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              Een batterij andersom insteken is niet zo goed voor de elektronica. Misschien is deze nu wel defect. Voortaan zou ik deze verwijderen. Maar zelfs dat is niet nodig.
              Bij de meeste apparaten zijn de batterijvakjes zo ontworpen dat wanneer je een batterij omdraait, dat dan 1 pool geen verbinding meer maakt.
              De + pool van de batterij steekt iets uit, en meestal zit er rond dat kontaktpunt in het batterijvak een plastiek randje dat iets hoger is. Als je een - pool tegen die kant zet, dan krijg je geen verbinding, en dan kan er geen stroom meer door de akku's (die staan in serie, als de serie ergens "onderbroken" is, dan kan er geen stroom meer door).

              Ik heb even in het batterijvak van de 580EX gekeken, en daar zit ook zo'n beveiliging in (dat zal dus zeker ook bij de 430EX zo zijn).

              Als ik de flitser op "slave" zet, dan knippert vooraan de rode led (scherpstel-licht).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Speedlite 430 EX doet raar.

                Oorspronkelijk geplaatst door stijnh Bekijk bericht
                Klopt het zit achter hetzelfde ruitje.

                Voorbije nacht nam ik foto's buiten maar het was toen aan het regenen.
                Op een gegeven moment waren enkele fotos heel hard overbelicht.


                Blijkbaar veel geluk gehad ?
                Met de 580EX heb ik soortgelijke problemen gehad, maar dan de dag nadat ik die in de regen gebruikt had. De flits werkte altijd op maximale sterkte, waardoor het onmogelijk was om die als invulflits te gebruiken, met als resultaat een aantal overbelichte foto's (ik had toen geen tijd om ze af en toe te controleren, anders had ik dat direkt gezien).

                Ik heb de flitser dan een paar dagen laten drogen met het batterijvak open, en gelukkig werkt die weer. Misschien kan ik voor die omstandigheden beter een 580 EX II kopen, die kan wel wat regen verdragen...

                Als je flitser nu weer werkt, dan heb je geluk gehad.
                Later heb ik de 580EX nog wel in de regen gebruikt, maar dan met een plastiek diepvries-zakje erover (vastgemaakt met een elastiekje). Op die manier is het nog mogelijk om de nodige instellingen te doen, en er zal niet gemakkelijk water in de flits geraken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X