Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verschillen tussen polarisatiefilters ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verschillen tussen polarisatiefilters ?

    ik wou vragen.. ik ben woensdag in de snelte nog wat accesoires gaan halen voor mn nieuwe 70-200L en ik had dus oa een UV filter nog en stuff dus ik wou dus ook een polarisatiefilter nodig.

    gezien ik halvelings een duur=beter mentaliteit heb ben ik op mn dealer's advies afgegaan en ik ben met een Hoya pro1 digital polar filter buitengelopen a la 80 euro.
    de dealer zei dat alle polarisatie's zowat hetzelfde zijn en dat je het alleen in je portemonee voelde.

    nu beweren ze op msn dat een b+w een betere polarisatiefilter zou zijn
    specifiek dit type : B&W Kasemann Circular Polarizer Slim-Filter 77mm E MRC


    euhm... zou ik de hoya nog gaan omruilen voor een b+w ? (hij is nog niet uit de verpakking geweest)
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

  • #2
    Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

    Een slim filter is een extra plat filter, om vignettering bij groothoek te vermijden. Voor je 70-200 is dat echt niet nodig.
    En een Hoya Pro moet niet (veel) onderdoen voor een B+W.

    Comment


    • #3
      Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

      B&W Kasemann Circular Polarizer Slim-Filter 77mm E MRC

      Circular : voor een spiegelreflex is dat ten sterkste aangeraden. Omdat de spiegel anders ook polarizerend kan werken (lees storen).

      Slim : de ring waarin het filter is gemonteerd is dun : minder kans op vignettering. Heel nuttig bij een groothoekslens.

      MRC : De antireflectie coating. Minder kans op hinderlijke reflecties.
      Kasemann : de glasplaatjes waartussen het filter zit (een folie) zijn beter afgewerkt (= evenwijdig geslepen )

      Een goed Hoya (met coating) is ook niet te versmaden hoor.

      [Edit] : Zie ook het antwoord van Pol Parasol hierboven. Betreffende tele (70-200) en Hoya Pro

      Groetjes
      Skitch
      Last edited by Skitch; 4 januari 2008, 20:39.
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

      Comment


      • #4
        Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

        ik ken de specificatielijst van wat slim en gewoon is en dat soort dingen

        maar is dat glas nu beter of niet :P
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

        Comment


        • #5
          Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

          Volgens mij niet.

          Comment


          • #6
            Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

            Het verschil tussen de B+W Kaeseman en de Hoya pro filters is het materiaal waaruit de frames (filterringen)van de filters uit gemaakt zijn......bij B+W is dit messing of brons.Deze zouden beter tegen slijtage kunnen en de filterdraad zou minder snel vastklemmen.Ook zouden de filters van B+W een betere afdichtingslaag hebben om te beletten dat na verloop van tijd en bij grote temperatuursverschillen vocht tussen de laagjes glas en de folie komt. Ik heb beiden in gebruik en zie weinig verschil qua optisch effect....ze doen beiden hun werk naar behoeven. Er is wel een miniem klein verschil in kleurtint tussen beide filters.


            Als je het filter enkel op de 70-200 gebruikt heb je niet echt een slim-filter nodig.....bij deze tele is vignettering veel minder aanwezig dan bij een groothoek objectief.
            Op een gewoon niet-slim-filter kan je het lensdeksel plaatsen zonder dat je het filter telkens moet verwijderen........bij een slimfilter werk dit niet omdat daar geen filtergroeven in zitten vooraan.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 5 januari 2008, 00:31.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

              Rupselkopke: Bedoel je dan dat je de pola filter beter ALTIJD op je lens laat staan?
              Sony RX10 Mark IV
              nog een fijne dag verder!
              Guido

              Comment


              • #8
                Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

                Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
                Rupselkopke: Bedoel je dan dat je de pola filter beter ALTIJD op je lens laat staan?
                Neen, dat bedoel ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat TS misschien liever niet elke maal dat de lens even niet gebruikt wordt tijdens een shoot de pola-filter moet verwijderen om het lensdeksel erop te kunnen plaatsen. Vooral wanneer je op een plek bent met veel zand of waar de kans groot is dat er water op je lens kan spatten is het soms erg hinderlijk wanneer je de lens niet kunt afdekken.
                B+W geeft wel een capje bij de slim Kaeseman filters.......maar dit laatste valt erg gemakkelijk van het filter.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: verschillen tussen polarisatiefilters ?

                  thanks!
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

                  Comment

                  Working...
                  X