Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke flitser voor Pentax K100D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke flitser voor Pentax K100D?

    Op mijn verlanglijstje staat een flits voor mijn Pentax K100D.
    Nu kan ik kiezen tussen:
    - Pentax AF-360 FGZ Flash - richtgetal 30 m - 205 Euro
    of
    - Pentax AF-540 FGZ Flash - richtgetal 45 m - 365 Euro
    Nu is de laatste flits natuurlijk een stuk krachtiger. Maar is de meerkost te verantwoorden? M.a.w. ga ik regelmatig situaties tegenkomen dat ik met de 360 ga tekort komen? En welke situaties zijn dat?
    Graag jullie advies aub.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Welke flitser voor Pentax K100D?

    Ik heb de 540 nu een half jaar en dat is een prachtig apparaat. De extra lichtopbrengst kan overdreven lijken, maar als je bvb. buiten flitst of indirect, dan is dat extra vermogen welkom.
    Goed licht!

    Comment


    • #3
      Re: Welke flitser voor Pentax K100D?

      't Grootste verschil zit 'm in praktijk in de flexibiliteit van de flitskop. Bij de AF360 kan die alleen maar op en neer, terwijl de kop van de AF540 ook links en rechts kan draaien tov de body. Dat laatste is vooral handig als je bij verticale opnames onrechtstreeks wil flitsen via een plafond. Onmogelijk te doen met de AF360...

      Onrechtstreeks flitsen via plafond met +1 Ev compensatie geeft overigens m.i. de beste resultaten, dus voor mij is dit onontbeerlijk...

      hth, Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Welke flitser voor Pentax K100D?

        Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
        Op mijn verlanglijstje staat een flits voor mijn Pentax K100D.
        Nu kan ik kiezen tussen:
        - Pentax AF-360 FGZ Flash - richtgetal 30 m - 205 Euro
        of
        - Pentax AF-540 FGZ Flash - richtgetal 45 m - 365 Euro
        Nu is de laatste flits natuurlijk een stuk krachtiger. Maar is de meerkost te verantwoorden? M.a.w. ga ik regelmatig situaties tegenkomen dat ik met de 360 ga tekort komen? En welke situaties zijn dat?
        Graag jullie advies aub.
        Metz 58AF-1P digital für Pentax/ Samsung (+- 300€) of de 48AF....

        Karel

        Comment


        • #5
          Re: Welke flitser voor Pentax K100D?

          @Peekaa: inderdaad de Metz Mecablitz 58 AF en 48 AF zijn interessante toestellen. Intuitief zou ik de 48 Af kiezen. Slechts 199 Euro, Kop in alle richtingen verdraaibaar en een richtgetal van 48 meter!!!! Dus een stuk goedkoper dan zijn Pentax-tegenhanger. Iemand ervaringen met deze flitser?
          Last edited by Peter K; 4 januari 2008, 14:51.
          Homo Sapiens Pentaxiensis

          Comment


          • #6
            Re: Welke flitser voor Pentax K100D?

            Ik hou het bij m'n Metz 45 staafflitser ( waarschijnlijk het bekendste model dat ze ooit verkocht hebben en wordt vandaag de dag nog steeds geproduceerd )

            Pro: krachtig genoeg voor binnen en buiten, kop in alle richtingen zwenkbaar, herlaadt vrij snel, bediening simple comme bonjour, staafflits = geen rooie ogen, bouwkwaliteit = zoals een lichte tank!
            Con: Groot, lomp & zwaar

            Wat mij weerhoudt van een klassieke flitser te gebruiken tav een staaflitser is het feit dat de bevestiging op de camera op het middencontact stukken kwetsbaarder is dan de staaflitserbevestiging ( metalen onderdeel aan de statiefschroefdraad )... wat getrek en geduw of een onfortuinlijke beweging, krak, 't is snel gebeurd en het blijft een zwak punt.
            De staafflitser biedt je gelijk een extra 'grip' en bescherming voor je camera, je kan ermee rennen, kan enorm handig zijn.
            Langs de ene kant kan je er een duwtje mee verkopen , langs de andere kant zoals gezegd: lomp en zwaar, enfin, 't is te zeggen, iets lomper en zwaarder dan een gewone flits

            Ik heb de mijne nu 6 jaar, gebruik 'm op al m'n camera's en ik ben er enorm tevreden over.
            St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

            Comment

            Working...
            X